Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1556107
Hej!

Ny ägare av en Volvo S80 2.5T - 10. Har märkt att bilen rycker till och går lite ojämnt. Men nu i helgen svarade bilen inte alls vid gaspådrag, motorn driver inte och hastigheten sjunker ner till stillastående. Gick att starta bilen igen, med ojämn gång som rättar till sig. Detta var andra gången så nu måste jag hitta en åtgärd innan det sker en olycka. Båda gånger har just varit på motorvägen omkring 110km/h. Märkt tidigare att bilen överlag går lite ojämnt ibland.
Efter lite strul med en felsökare, Vgate Maxiscan fick jag upp 17 felkoder, vidare visar den felkoder under "Select ECU"
ECU: $07E8 Engine
ECU: $07E9 AT
samt under "Modules Present"
ECU01: $07E8 CAN
ECU02: $07E9 CAN.
Jag själv är osäker på felsökaren funktion men ovan var det jag lyckades få fram. Bifogar bilder på detta.
Har googlat lite där jag ser olika svar, alltid med flera felkällor. Finns det någon kunnig här som kan tips på vart jag ska börja? Kanske rent utav någon som har råkat ut för samma sak. Vet att det finns väldigt kunniga här i forumet och skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Tog kontakt med tidigare ägaren som visa sig känna till problemet. Haft inne den på felsökning där han påstås fått svar att de inte hittade något.
Tack på förhand! / Johan
Bilagor
State Emission.png
State Emission.png (286.29 KiB) Visad 6906 gånger
Select ECU2.jpg
Select ECU2.jpg (33.74 KiB) Visad 6906 gånger
Modules Present2.jpg
Modules Present2.jpg (30.86 KiB) Visad 6906 gånger
#1556110
johantkd skrev: tis 26 sep 2023, 15:13 Hej!

Ny ägare av en Volvo S80 2.5T - 10. Har märkt att bilen rycker till och går lite ojämnt. Men nu i helgen svarade bilen inte alls vid gaspådrag, motorn driver inte och hastigheten sjunker ner till stillastående. Gick att starta bilen igen, med ojämn gång som rättar till sig. Detta var andra gången så nu måste jag hitta en åtgärd innan det sker en olycka. Båda gånger har just varit på motorvägen omkring 110km/h. Märkt tidigare att bilen överlag går lite ojämnt ibland.
Efter lite strul med en felsökare, Vgate Maxiscan fick jag upp 17 felkoder, vidare visar den felkoder under "Select ECU"
ECU: $07E8 Engine
ECU: $07E9 AT
samt under "Modules Present"
ECU01: $07E8 CAN
ECU02: $07E9 CAN.
Jag själv är osäker på felsökaren funktion men ovan var det jag lyckades få fram. Bifogar bilder på detta.
Har googlat lite där jag ser olika svar, alltid med flera felkällor. Finns det någon kunnig här som kan tips på vart jag ska börja? Kanske rent utav någon som har råkat ut för samma sak. Vet att det finns väldigt kunniga här i forumet och skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Tog kontakt med tidigare ägaren som visa sig känna till problemet. Haft inne den på felsökning där han påstås fått svar att de inte hittade något.
Tack på förhand! / Johan
kan tipsa dig om denna facebook-forum också: https://www.facebook.com/groups/volvosw ... cale=sv_SE ifall du inte får något svar här på Jagrullar
#1556111
Har ingen aning om vad som är gjort med bilen, men vore det min så skulle jag börja med ett nytt bränslefilter, dels för att veta att det är bytt, dels för att titta på det som byts ut, om det är smutsigt (tätt, eller nästan). Det andra är att vara säker på om det är "samma" soppa man har fått stopp med, du själv som tankade? Eller fått på köpet av bilen, så det är oklart hur färsk (samt rätt soppa), det är?

Har du nyss bytt bränslefilter själv så skippa den delen, men om det sas vid köpet att det är bytt, byte iaf!
#1556121
Tack för snabb feedback. Kan tillägga att bilen är servad enligt handboken. Senaste service är gjort inom ett år. Jag kan ju säkert ta kontakt med bilfirman som gjort service och se när bränslefiltret är bytt. Sitter det i själva tanken är det ju svårt för mig att kolla… Frågare bilfirman om den varit inne på felsökning. Fick svar att han inte får lämna ut sån information pga GDPR men att han inte hade någon arbetsorder.
#1556128
Ja, det är det vanliga tugget, det skylls mycket på GDPR, känns som det är lättare att skylla på det än att maska ev. personuppgifter, det är ju inte direkt svårt att ta reda på tidigare ägare hur som helst, är man småfräck kan man försöka höra med förra ägaren och låta bli att bli sur om dom inte vill sammarbeta.

Ett fulfix är ju att prova att "backblåsa" bränslefiltret om det sitter i tanken, koppla loss slangen innan pump (om inte den också sitter i tanken, gör den det kan man testa att blåsa med tryckluft genom pumpen, med tanklocket öppet samt att vara medveten att man kan ha sönder något om man inte är försiktig, säger inte att du ska göra så, säger att jag skulle prova:)
#1556221
Jag har samma skanner, och bilderna du bifogade ser inte ut att visa felkoder alls.
Den ena bilden visar select ECU. Kan det vara så att man väljer ECU här?
Den andra bilden ser ut som att säga vilken CAN-bus skannern har upptäckt.
Prova igen och se om du får upp en skärmbild som säger felkoder.
#1556227
Vanligt på dessa är taskiga spridare. Sök på mitt namn så hittar du en tråd om hur det kontrolleras och eventuellt byts.
Andra vanliga fel är trasiga tändspolar. Fick själv byta en igår.
Förra sommaren fick jag byta bränsletrycksgivaren då bilen motorn gick ojämt/tvekade osv.
#1556285
emtor skrev: ons 27 sep 2023, 21:08 Jag har samma skanner, och bilderna du bifogade ser inte ut att visa felkoder alls.
Den ena bilden visar select ECU. Kan det vara så att man väljer ECU här?
Den andra bilden ser ut som att säga vilken CAN-bus skannern har upptäckt.
Prova igen och se om du får upp en skärmbild som säger felkoder.
Kan säga att det strula lite. Endast 1/10 som sen lyckas genomföra diagnosen. Fick upp bilden med 17 felkoder, nästkommande blir $07E8 & $07E9. Får känslan av att den inte lyckas få fram felkoderna.

Det rann i alla fall inte ut någon olja n&au[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

När det dags att byta klossar eller ski[…]

Lambdalampa lyser vid gaspådrag

Tack för alla svar! Dessvärre inget som […]

Renovera bakre bromsok

Elektrisk handbroms behöver sättas i ser[…]