- lör 23 sep 2023, 23:16
#1555896
Vill minnas att jag aldrig sett något annat i fjädringsväg än Sachs och Lemförder original på någon V70N-modell, där Sachs stått för fjäderben/dämpare+fjäder och Lemförder för övre lagringar och dammskydd.
Sen kan ju det förstnämnda märket vara inköpt lågprisfjäder och ommärkt, det vet man ju aldrig
Tycker mig ha sett en onormal skiftande kvalité hos Sachs komponenter jmf med andra "premiummärken". Dåliga underdimensionerade fjäderbenslager som ger klonk från första början trots rätt montering, kamremskit som inte håller måttet och har onormalt slitage efter några år, vattenpumpar som glappat för mycket ur kartong... för att nämna ett fåtal.
Sachs gummibussningar tycker jag är lika kassa som märket "Meyle", medans Sachs kopplingskit är det enda jag skulle stoppa i mina bilar ty de håller kvalité.
Till TS: Byt fjädrar till något annat premiummärke än Sachs. Typ Monroe, KYB, TRW eller Lesjöfors. Har monterat alla de märkena på olika bilar och aldrig hört att någon gått av. Troligen har du Sachs fjädrar original vilka verkar hålla en varierande kvalité.
Sen kan ju det förstnämnda märket vara inköpt lågprisfjäder och ommärkt, det vet man ju aldrig

Tycker mig ha sett en onormal skiftande kvalité hos Sachs komponenter jmf med andra "premiummärken". Dåliga underdimensionerade fjäderbenslager som ger klonk från första början trots rätt montering, kamremskit som inte håller måttet och har onormalt slitage efter några år, vattenpumpar som glappat för mycket ur kartong... för att nämna ett fåtal.
Sachs gummibussningar tycker jag är lika kassa som märket "Meyle", medans Sachs kopplingskit är det enda jag skulle stoppa i mina bilar ty de håller kvalité.
Till TS: Byt fjädrar till något annat premiummärke än Sachs. Typ Monroe, KYB, TRW eller Lesjöfors. Har monterat alla de märkena på olika bilar och aldrig hört att någon gått av. Troligen har du Sachs fjädrar original vilka verkar hålla en varierande kvalité.