Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1555896
Vill minnas att jag aldrig sett något annat i fjädringsväg än Sachs och Lemförder original på någon V70N-modell, där Sachs stått för fjäderben/dämpare+fjäder och Lemförder för övre lagringar och dammskydd.
Sen kan ju det förstnämnda märket vara inköpt lågprisfjäder och ommärkt, det vet man ju aldrig :P

Tycker mig ha sett en onormal skiftande kvalité hos Sachs komponenter jmf med andra "premiummärken". Dåliga underdimensionerade fjäderbenslager som ger klonk från första början trots rätt montering, kamremskit som inte håller måttet och har onormalt slitage efter några år, vattenpumpar som glappat för mycket ur kartong... för att nämna ett fåtal.

Sachs gummibussningar tycker jag är lika kassa som märket "Meyle", medans Sachs kopplingskit är det enda jag skulle stoppa i mina bilar ty de håller kvalité.

Till TS: Byt fjädrar till något annat premiummärke än Sachs. Typ Monroe, KYB, TRW eller Lesjöfors. Har monterat alla de märkena på olika bilar och aldrig hört att någon gått av. Troligen har du Sachs fjädrar original vilka verkar hålla en varierande kvalité.
#1555967
Jag har bokat bärgare och sedan får bilen stå hos verkstaden tills de har tid, så det blir det märke på fjädern som Volvo-verkstaden väljer.

På min V70N-04 har ena framfjädern bytts vid ca 21000 mil, men det var inte för att fjädern var dålig utan för att tallriken började se dålig ut.
#1555995
Bärgaren var tvungen att ta loss hjulet för att inte skada däcket. Den trasiga fjädern fungerar nästan som en konservöppnare mot däcket annars.

Verkligen tur att detta inte skedde under färd på E18. :-/

IMG_8491.jpeg
IMG_8491.jpeg (2.6 MiB) Visad 503 gånger
#1556118
Det är inte så dumt att ha någon form av pump med sig. Jag har en cykelpump (typ tvåhands/fot med adapter för bilventil) i bagaget. Tar tid att pumpa ett bildäck med det går :-D
Därmed slipper jag kolla lufttrycket i reservdäcket en gång i halvåret.
Fjädern ser rätt "tanig" ut, det känns som om gamla V70 (P80) hade tjockare? Eller minns jag fel? På dem är det ju bakfjädrarna som går av ibland, aldrig fram.
#1561993
Suck, bägge bakfjädrar måste bytas också… Den ena bakfjädern är av och den andra är rostig. :-(

Det känns faktiskt som att Volvos originalfjädrar på denna bil har varit riktigt skräp! Jag ska kolla upp de andra fjädermärkena som nämns ovan.

Vad är rimligt att betala för byte av bägge bakfjädrar?
#1561997
Finns massvis med bilar som har 12V pumpkit som standard. Bara att ta en sån och lägga i bilen, typ continental. Finns på närmsta skrot. Annars patron eller punka på burk.

Byta bakfjädrar kan va enkelt och kan va stökigt. Första gången man gör det när man inte vilken ordning det går att montera på stagen kan det ta rätt lång tid. Stagen ligger i spänn så det går inte bara att hänga upp dom för man får inte i bultarna.

Alla länkarmar måste dessutom spännas först när bilen står på hjulen för att inte bussningarna ska bli snedvridna. För en av armarna är det inte ens möjligt. Man får trycka upp upphängningen utan hjul på för att kunna komma åt skruven.

Fjädrarnas motståndskraft mot brott beror på tre faktorer. Kvalitet på fjäderstålet, rostskyddsbehandling och hur mycket skit samt hur mycket salt som ligger i fjäderskålen. Dom flesta eftermarknadsfjädrarna håller inte alls lika länge pga att det helt enkelt är sämre skit, men det andra kan man göra något åt genom vanligt underhåll.

Min ena V70N har gått 44k mil och såvitt jag vet har den original Fjädrar. Har bytt dämpare fram två gånger och dämpare bak en gång. Den har nivomat bak vilket innebär att den har nivomatspecifika Fjädrar bak och dom byter man gärna inte hur som helst till andra. Jag har som vana att mellan varven ta bort skit, lös rostskyddscoating som flagnat av, ta bort den rost jag kommer åt och kontinuerligt rostskydda dom med någont flytande rostskyddsmedel. Då håller dom.
#1564131
Jag har fått ett prisförslag på 10000 kr för byte av bägge bakfjädrar. Verkar det rimligt?

Jag har en 12V pump (som jag valde som julklapp från jobbet för något år sedan, men jag har inte fått den att fungera. Jag skulle fylla på lite i ett däck på 240:n, men lyckades bara släppa ut luft. Det slutade med att jag fick skifta hjulet till vinterhjulet.

1. Automatisk parkeringsbroms. Det sägs g&ari[…]

V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]

Elevate your dating game with the top site for has[…]