Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ardal
#1556002
Hej!

Köpte idag en begagnad Volvo V90 D3 (D4204T9) som åkt 18.000 mil för ett ganska så billigt pris. Kamremmen är inte bytt, något som skulle ha skett 3000 mil sedan. Men bilhandlaren bjuder på det, så de har beställt kamremsats + vattenpump av märket Gates. Tills dess har jag parkerat bilen och ämnar inte starta den förrän det är dags att köra in till verkstaden.

Jag tänker att det kan vara smart att passa på och beställa fler delar så kan de byta ut det i samma veva medan de håller på med kamremmen, så min fråga till er entusiaster är vilka delar som kan vara bra att byta ut för att undvika tragedier och sorg?

De kommer även byta olja + oljefilter. Jag tänker att utöver det även kasta in bränslefilter och luftfilter. Spelar det märken någon roll på dessa?

I kamremskitet från Gates ingår inte hjälpaggregatsrem, något som Volvo verkar byta i samband med kamremssatsen. Är det viktigt att byta ut det? Hos Bilia kostar enbart delen ca 1800kr, vilket känns lite väl dyrt, har ni tips på någon annan sida man kan köpa den från? Har även läst något om att multirem eller generatorrem kan vara bra att byta. Men om dessa skulle haverera kan man ju byta ut dem i efterhand eller är det lika kritiskt som kamrem?
#1556007
Är det en automatlåda i bilen? Passa då på att byta oljan i växellådan, det är med största sannolikhet inte gjort då det inte är en servicepunkt hos Volvo.
Volvo säger att det inte behövs på "vanliga bilar", men vill man undvika problem är det aldrig fel att ändå göra det.
#1556009
Det är en manuell bil. Hittills ligger detta på inköpslistan:

- Kamremssats med vattenpump (Gates)
- Flerspårsremssats/Multirem (Contitech)
- Bränslefilter (Blue Print)
- Luftfilter (Meyle)
- Olja + Oljefilter

Har spenderat en hel förmiddag på att grubbla över "hjälpaggregatsrem" som jag inte hittade hos någon reservdelsförsäljare, men det visar sig vara Volvo's egna ord för multirem. Tänker att saker som bromsvätska, servoolja osv osv kan bytas senare vid behov, det är alltså inget som orsakar haveri. Finns det något annat som jag missat som kan leda till haveri?
Användarvisningsbild
av bem
#1556011
Nu vet jag inte om det gäller just din Volvo V90 D3 (D4204T9) men jag vet att när en s.k. multirem eller drivrem som remmen även kallas, som driver bl.a. generator, AC, styrservopump, går av kan den trassla in sig i kamremmen på en vissa Volvo och därmed kan man få kamremshaveri och det innebär i regel motorhaveri. Kolla upp detta, om det gäller din bil. Om det gäller din bil, byt den remmen också.
#1556015
Multirem som trasslade in sig-felet var på de fem-cylindriga dieselmotorerna. Och där var felet att skyddskåpan hade ett glapp dit den vilt sprattlande multiremmen sökte sig. Och sedan följde ett stort ras.

VEA-motorernas multirem lär primärt gå av, och olika aggregat faller bort, men ras undvikes.

https://msverige.se/allt-om-bilen/felso ... msproblem/
#1556016
Det enda som återstår nu är att få till den där mjukvaruupdateringen. De tar ca 1500 SEK enbart för det. Det är lite irriterande faktiskt att viktiga optimeringar och buggfix ska kosta pengar att göra, om inte man gör sin service hos dem. Men då ska ovannämnda delar kosta 14500 SEK om man gör servicen hos Volvo. Är det någon som har koll på något knep att själv fixa mjukvaruupdateringen?

En annan sorglig sak är att bilen inte har någon varvtalsräknare, så det finns inget sätt att läsa varvtalet på motorn om inte man uppgraderar till 12.3" skärmen, som ska kosta cirka 7500 SEK.
#1556029
Ardal skrev: mån 25 sep 2023, 14:27 En annan sorglig sak är att bilen inte har någon varvtalsräknare, så det finns inget sätt att läsa varvtalet på motorn om inte man uppgraderar till 12.3" skärmen, som ska kosta cirka 7500 SEK.
Man hör ju när man ska växla, så det kan man leva utan.
Många polisbilar har den lilla skärmen... Full gas utan att ha koll på varvet där minsann! :-)
Istället har din bil en tempmätare för motortempen, detta finns inte på 12.3"-skärmen.
#1556046
fjohan82 skrev: mån 25 sep 2023, 18:36
Ardal skrev: mån 25 sep 2023, 14:27 En annan sorglig sak är att bilen inte har någon varvtalsräknare, så det finns inget sätt att läsa varvtalet på motorn om inte man uppgraderar till 12.3" skärmen, som ska kosta cirka 7500 SEK.
Man hör ju när man ska växla, så det kan man leva utan.
Många polisbilar har den lilla skärmen... Full gas utan att ha koll på varvet där minsann! :-)
Istället har din bil en tempmätare för motortempen, detta finns inte på 12.3"-skärmen.
Det har jag hört innan, men jag kollar inte på varvtalet för att veta när jag ska växla. Det handlar snarare om att kunna mäta varvtalet på bilen; ha koll på utväxlingen, kunna veta mer precist vart man ligger och när man faktiskt har växlat. Jag har t.ex. en personlig index över utväxling på bilar som jag ägt, och det är en del av körglädjen att kunna hålla koll på dessa saker. Jag är väl helt enkelt en entusiast antar jag. Vi får se om och hur länge jag håller ut med detta, annars lägger jag upp den på Blocket och säljer den.

Fick den för 160k med 18,000 mil. Den har drag, rails på tak, kinetic med business-paket. Vinter och sommardäck på 17" originalfälgar. Dock är däcken i dåligt skick, så det blir att köpa nya.

Jag var egentligen ute efter V40 alternativt V60 (gamla karossen), och jag skulle ändå landa på någonstans mellan 130-150k för att få bra med utrustning och miltal osv. Upptäckte av en slump häromdan att tidiga modeller av V90 går att få runt 180-190k, och sedan så siktade jag in mig på dessa tills jag gjorde kapet. Så hellre en mindre utrustad V90 än en bra utrustad V40/V60.
av III
#1556055
fjohan82 skrev: mån 25 sep 2023, 18:36
Ardal skrev: mån 25 sep 2023, 14:27 En annan sorglig sak är att bilen inte har någon varvtalsräknare, så det finns inget sätt att läsa varvtalet på motorn om inte man uppgraderar till 12.3" skärmen, som ska kosta cirka 7500 SEK.
Man hör ju när man ska växla, så det kan man leva utan.
Många polisbilar har den lilla skärmen... Full gas utan att ha koll på varvet där minsann! :-)
Istället har din bil en tempmätare för motortempen, detta finns inte på 12.3"-skärmen.
Jag hade en xc90 som lånebil för några år sedan, den hade lilla skärmen, har absolut för mig attden kunde visa varvtal om den hade sportläge eller om det var med displayen i sportläget, går inte det på den modellen?
Kopplingspedalen fastnar

Kopplingspedalen fastnar när man släpper[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Byt beläggen i förtid så de kan sm[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]