Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1555924
Jag har 'funderat' i många år på det här med bromsvätska vs bytesintervall vs bytesutförande.. I princip alla jag talat med, såväl lekmän som erfarna bilmekaniker, landar till slut i, att de egentligen inte riktigt vet 'vad som sker' inuti.. Att trycka ut gammal vätska ur en rörledning torde inte ge några funderingar hos någon, men att 'trycka ut' gammal vätska ur cylindrar, kolvar etc är en annan femma.. Och hur benägen är ny vätska att 'blanda sig' med gammal vätska, i utrymmen som får dåligt med genomspolning vid byte.. Dels m a p korrosion och dels med avseende på lokala variationer i koktemperatur.. T ex kvarvarande gammal vätska inuti kolvar som 'pekar emot skivan' (som ju är vanligt på frambromsar)..
#1555928
Okalettos skrev: sön 24 sep 2023, 12:00 .. Att trycka ut gammal vätska ur en rörledning torde inte ge några funderingar hos någon, men att 'trycka ut' gammal vätska ur cylindrar, kolvar etc är en annan femma..
Precis vad jag funderar på.
Vad tror du om att man börjar med att byta i behållaren och spolar igenom rören. Sen låser man bromspedalen nedtryckt en bit med en plankbit så att vätska inte kan flyta baklänges, öppnar luftnippeln på ett ok i taget och pressar tillbaka kolven helt så att all vätska i cylindern trycks ut..
Vad skulle kunna gå fel :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1555929
Erik Å skrev: sön 24 sep 2023, 12:32
Okalettos skrev: sön 24 sep 2023, 12:00 .. Att trycka ut gammal vätska ur en rörledning torde inte ge några funderingar hos någon, men att 'trycka ut' gammal vätska ur cylindrar, kolvar etc är en annan femma..
Precis vad jag funderar på.
Vad tror du om att man börjar med att byta i behållaren och spolar igenom rören. Sen låsa bromspedalen nedtryckt en bit med en plankbit så att vätska inte kan flyta baklänges, öppna luftnippeln på ett ok i taget och pressa tillbaka kolven helt så att cylindern töms..? :-)
Vad skulle kunna gå fel :-D
På bakbromsarna där kolvarna (på min v50) är riktade åt motsatt håll jämfört med frambromsarna, så torde det definitivt öka mängden vätska som byts ut 👍
#1555933
Man behöver nog inte överdriva, det brukar ju vara första skvätten från oken som ser solkig ut och kanske den som är viktigast att ersätta. Har man en ”luftman” blir det ju lite skjuts på oljan och den blir ju distinkt ren efter den där första mängden. Eftersom anslutning och nippel brukar sitta lite skilda från varann tror jag nog merparten ändå blir bytt.

Problem uppstår nog som i alla hydrsulsystem vid cylindertätningarna, där genomsläpp av fukt och rost är det som tillslut stör funktionen i oken snarare än bromsvätskan i sig.
#1555938
Har skrivit det förr, sug upp så mycket vätska det går. Pressa tillbaka alla kolvar (behövs inte men det går fortare då). Sug upp så mycket vätska som det går igen. Fyll på ny vätska och öppna alla luftnipplar. Låt det stå och droppa (har upp skurna plastdunkar under). Häll på ny vätska under tiden så behållaren inte blir tom. Efterhand som det kommer klar ren vätska ur luftnipplen så stäng den. När du stängt den sista så fyll behållaren till max strecket ock montera nya klossar runt om. Eller om du har dom gamla kvar, pumpa försiktigt på pedalen tills klossarna är ute på plats. Kolla bromsvätskan, men fyll inte på om nivån är över min. Så slipper du spill när du pressar tillbaka kolvarna nästa gång du du byter klossar. Nivån i behållaren är propotionell mot slitatet på bromsbeläggen. Har gjort så dom sista 30 åren ock det funkar bra när man jobbar ensam och inte har special verktyg
#1555951
Tack för tips men nu ska jag testa om man kan trycka ur all vätska som står i cylindrarna i stället för att bara "spä ut" med ny.. Och mäta upp faktisk fukthalt för att få slut på gissningarna
Kör givetvis med Luftman, den är bra. Det var dock en utmaning att lufta kopplingen och givetvis sjönk nivån för mycket så att det snarare blev "urgurgling" av huvudcylindern. :-/ Men där kom det faktiskt ut svart goja så det var inte helt bortkastat :-) Nu funkar kopplingen perfekt.
Mitt problem är som sagt att jag hade alldeles för mycket vatten, behöver alltså se över rutinerna. Det betraktar jag inte som att gå till överdrift :-D
#1555955
Erik Å skrev: sön 24 sep 2023, 18:06 Tack för tips men nu ska jag testa om man kan trycka ur all vätska som står i cylindrarna i stället för att bara "spä ut" med ny.. Och mäta upp faktisk fukthalt för att få slut på gissningarna
Kör givetvis med Luftman, den är bra. Det var dock en utmaning att lufta kopplingen och givetvis sjönk nivån för mycket så att det snarare blev "urgurgling" av huvudcylindern. :-/ Men där kom det faktiskt ut svart goja så det var inte helt bortkastat :-) Nu funkar kopplingen perfekt.
Mitt problem är som sagt att jag hade alldeles för mycket vatten, behöver alltså se över rutinerna. Det betraktar jag inte som att gå till överdrift :-D
Bra att du inte ger dig Erik 👍🙂
#1555956
By the way, det verkar fungera perfekt att mäta kokpunkt med min gamla lödstation. :-)
Tyvärr går den inte att ställa under 150C men min gamla vätska kokar gladeligen där. Klart oduglig för bilbruk :-/
Ny bromsvätska från burk ligger en bra bit över 300 grader. Den ryker men kokar inte..
Enda klurigheten jag sett är att om jag har 300C på spetsen och doppar i den dåliga vätskan så blir det en "grop", vätskan vill inte ens komma i kontakt med spetsen.
Sänker jag temperaturen eller doppar spetsen djupare så börjar det dock att koka friskt runt spetsen.
Hurra nu har jag en enkel testmetod som jag tror på :-)
.
fuktprov1.jpg
fuktprov1.jpg (348.63 KiB) Visad 1208 gånger
.
fuktprov2.jpg
fuktprov2.jpg (141.12 KiB) Visad 1208 gånger

Kolla om spridarna läker , kolla upp generato[…]

Principen är väl att ventilerna med &ari[…]

Elproblem v70 02

Är nog inte så enkelt låter der s[…]