Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Närking skrev:Återkoppling. Batteriet börjar som flera av er skrivit troligen att bli dåligt. Jag investerade nyligen i en en Ctek Start/Stop, och efter att ha varit inkopplad bara en timma signalerade laddaren att det var fullt laddat. Men bilen kopplar ändå inte in start/stop, och voltmätning visade 12,3 V, alltså ganska dålig spänning.

Dessutom misstänker jag att jag köpt fel Ctek, och att en del viktiga funktioner möjligen saknas på den jämfört med andra.

I alla fall har jag haft kontakt med bilsäljaren och fått en tid då Volvo ska kolla batteriet plus ett par saker till.
Vad är det för viktiga funktioner du saknar på den laddaren du köpt och varför skulle den vara fel för ditt ändamål? Den kommer ju fungera korrekt för ditt behov av ladda batteriet. Iom att du får 12,3V så visar det ju att batteriet är slut och det inte kan ta korrekt laddning.
av Närking
Det är väl så jag tänker om batteriet. Förhoppningsvis kommer Volvo att stå för ett nytt, eftersom det var så när jag köpte bilen.

Vad gäller laddaren, har jag sett att vissa av laddarna har en inställning för avsulfatering, och det borde kunna delvis bättra laddförmågan. Den funktionen nämns inte på Start/stopp-laddaren.
av dannesk
Närking skrev:Vad gäller laddaren, har jag sett att vissa av laddarna har en inställning för avsulfatering, och det borde kunna delvis bättra laddförmågan. Den funktionen nämns inte på Start/stopp-laddaren.
Recondläget används på djupurladdade och sulfaterade blysyrabatterier inte AGM. Har själv endast det läget 2ggr med mina Ctek-laddare och det var på ett gammalt båtbatteri och ett bilbatteri, inget du behöver använda om du har AGM och underhållsladdar ibland.
av Närking
Tack för respons - jag är inte imponerande kunnig på detta. Men det funkar med avsulfatering på standardbatterier, alltså bly-syra? Och det fixar inte min laddare? Att jag frågar beror på att jag har en hobbybil med standardbatterier också. (Citroën BX16)
Stolsvärme som inte fungerar v90-18

Har aldrig bytt på Volvo men bytte på […]

Saken är den att den har gnista och soppa. Me[…]

Tack för svar! Jag kör på Mobil 1[…]

Volvo v50 1,6d 2008

Får prova det, men batteriet har ju aldrig b[…]