Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1555408
Närking skrev:Återkoppling. Batteriet börjar som flera av er skrivit troligen att bli dåligt. Jag investerade nyligen i en en Ctek Start/Stop, och efter att ha varit inkopplad bara en timma signalerade laddaren att det var fullt laddat. Men bilen kopplar ändå inte in start/stop, och voltmätning visade 12,3 V, alltså ganska dålig spänning.

Dessutom misstänker jag att jag köpt fel Ctek, och att en del viktiga funktioner möjligen saknas på den jämfört med andra.

I alla fall har jag haft kontakt med bilsäljaren och fått en tid då Volvo ska kolla batteriet plus ett par saker till.
Vad är det för viktiga funktioner du saknar på den laddaren du köpt och varför skulle den vara fel för ditt ändamål? Den kommer ju fungera korrekt för ditt behov av ladda batteriet. Iom att du får 12,3V så visar det ju att batteriet är slut och det inte kan ta korrekt laddning.
av Närking
#1555459
Det är väl så jag tänker om batteriet. Förhoppningsvis kommer Volvo att stå för ett nytt, eftersom det var så när jag köpte bilen.

Vad gäller laddaren, har jag sett att vissa av laddarna har en inställning för avsulfatering, och det borde kunna delvis bättra laddförmågan. Den funktionen nämns inte på Start/stopp-laddaren.
av dannesk
#1555506
Närking skrev:Vad gäller laddaren, har jag sett att vissa av laddarna har en inställning för avsulfatering, och det borde kunna delvis bättra laddförmågan. Den funktionen nämns inte på Start/stopp-laddaren.
Recondläget används på djupurladdade och sulfaterade blysyrabatterier inte AGM. Har själv endast det läget 2ggr med mina Ctek-laddare och det var på ett gammalt båtbatteri och ett bilbatteri, inget du behöver använda om du har AGM och underhållsladdar ibland.
av Närking
#1555574
Tack för respons - jag är inte imponerande kunnig på detta. Men det funkar med avsulfatering på standardbatterier, alltså bly-syra? Och det fixar inte min laddare? Att jag frågar beror på att jag har en hobbybil med standardbatterier också. (Citroën BX16)
av Närking
#1559009
Uppföljning. Häromdagen var vagnen inne på Rejmes, och man kollade då bland annat batteriet. Det visade sig vara dåligt, så jag fick det utbytt. Det gick som reklamation, så jag behövde inte betala något. Rejmes hantering har varit juste och bra, förutom att det var lång väntetid till verkstan.
av Kena
#1559061
Ska man inte återställa bms:en när man byter batteri? Vad gör det i såfall för skillnad?
av dannesk
#1559180
Kena skrev:Ska man inte återställa bms:en när man byter batteri? Vad gör det i såfall för skillnad?
Efter du bytt batteriet ska du resetta/nolla BMS samt batteriräknaren så CEM vet att batteriet är bytt och justerar laddningsalgoritmen efter nytt batteri. Har du inte OBD-verktyg så gör såhär.
av Närking
#1559188
Vad gäller min bil, så tror jag att Rejmes gjorde den inställningen. Det har inte varit några signaler på att något inte skulle vara i sin ordning. Men det är bra att veta, om man nästa gång skulle byta själv.
Ingen gas respons byte dim

Hej , Låter för min del mer som att c[…]

Kass topplockspackning Volvo 740?

1. Töm kylarvätskan och se hur det ser u[…]

Kört motortvätt för första g&a[…]

@Dejan195 , Finns ju andra som jobbar, hade ringt[…]