NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kattuna
#1542414
Hej! Min bil har senaste veckorna varit hos doktorn. V50 2.0 2011.
Det var upphängningsbyglarna till insprutningen 4 st där alla gick sönder på nästan samma gång. Ä ( kan inga facktermer)När bilen väl var redo att hämtas och betalas så ringde doktorn och sa att den läcker olja och att ett rör till styrväxeln rostat sönder, måste byta hela då rör inte kan köpas separat. Kostar13 000 med ny inkl arbete.
Bilen är fin har ägt den sedan 2016 inget rost servad och fin i lacken osv
Enda är att motorvärmaren är kaputt.
Frågan är försöka sälja som skrot/defekt eller behålla?
Användarvisningsbild
av HCP
#1542453
13000 låter i överkant, om du inte kan eller vill skruva själv så skulle jag hellre kika på någon hemma-mekare eller mindre verkstad.
Inte lätt men styrväxel inklusive de små rören som sitter på den kostar mellan 2500-4000kr beroende på var man köper den.
Verkstäderna har minst 100-150% markup på priserna så skulle gissa att de vill ha 7000-9000kr för styrväxeln + arbete.
Antagligen en hjulinställning i priset där också.

Mindre verkstäder eller hemma-mekare går sällan efter verkstädernas mallar på hur lång tid olika saker tar utan tar betalt för vad de gör och då brukar prisbilden se annorlunda ut.
Fråga vad de vill ha för arbetet om du fixar styrväxeln själv, autodoc eller trodo garanterat billigare än deras pris så har du förmodligen kapat bort hälften av prislappen.
av Kattuna
#1542498
Hej! Tack för svar. Auktoriserad Volvo verkstad sa att rör ej går att köpa lösa dock slang men det brukar inte hålla trycket. Samma pris hos Volvo som autoexperten (liten verkstad)
Om jag lagar den och säljer den är frågan vad jag kan få? Den är fin och välskött av mig. Meka själv kan har verkligen inte! Så sälja den för en femma och en fimp nu eller laga 13 000kr och sälja den för 40? Rimligt?
Användarvisningsbild
av HCP
#1542517
Auktoriserad skitverkstad, mekonomen, autoexperten etc. har samma markup på sina priser.
Samma prylar, märke och modell som de har kan du köpa för en spottstyver av deras pris.

1500kr på skroten, finns ingen orsak att ens fundera på att sälja den i min mening.
3200 helt ny tyckte jag mig se på autodoc när jag snabbsökte på artikelnummer.

Alternativt ta lös rören, ta med till nån hydraulfirma så klämmer de ihop nya rör åt dig för en påse bullar och en avslagen Fanta, då slipper du kostnaden för hjulinställning efteråt också.

Laga för 3-4k (beg från skroten) och sälj om du nu hellre vill det.
13k är inte rimligt nånstans, oavsett om du ska sälja eller behålla.
av Kattuna
#1542545
Ja det är så jäkla svårt detta. Ska undersöka kring rören, tack för tipset! Fast gällande priser så känner jag en som jobbade på Volvo auktoriserad innan, jobbar nu på obunden liten verkstad ett par mil ifrån stan. Och dom är dyrare än Volvos auktoriserade. Så vet i katten var man ska vända sig i dessa tider.
av Kattuna
#1543753
Jag bestämde för att laga.11k. Men idiotiskt att rören rostar men själva styrväxeln är fin. Vanligt fel verkar det som.
Bilagor
7EB0E44E-6F2B-48E4-A5DA-601E291D9322.jpeg
7EB0E44E-6F2B-48E4-A5DA-601E291D9322.jpeg (3.18 MiB) Visad 296 gånger

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]