Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1543162
Hej!

Har en Volvo V40 från 2002 med 2.0T motor. Häromdagen började kylvätsketemperaturvisaren visa överhettning fastän motorn inte kokade. Körde bilen utan andra problem cirka 10 mil. Utgått ifrån att problemet är kylvätsketemperaturgivaren, så idag testade jag montera lös och rengöra den från eventuell smuts/ärjning. Spilldes lite kylvätska i motorrummet när termostathuvudet lossades för att komma åt givaren, antar att det inte har någon inverkan på motorns funktion. Dock efter att ha monterat tillbaks samma givare och nu försökt starta bilen så startar den ej. Startmotorn går men den tänder inte, det är som om bränsleinsprutningen krånglar. Är det någon som vet vad felet är och hur det åtgärdas? Har kollat batteriet och t.o.m startkablat.
#1543598
Försök med ny givare. Den gamla var kanske på väg att ge upp och tålde inte att bli demonterat.
Mät motståndsvärdet på den gamla och om givaren visar noll ohm eller oändlig så vet du i alla fall att du behöver en ny givare.
Om du mäter ett värde någonstans mitt i mellan så finns det säkert en tabell på nätet som visar motståndsvärde versus temperatur.
Jag har för mig att V40'n skall ha två givare,-en för instrumentbrädan och en för CPU'n.
#1543606
Rimligen så är temperaturgivaren nära släkt med de som sitter på V70 av snarlik årgång :-)
Ungefär dessa resistansvärden bör du se då, de är medelvärden av lite olika bud som cirkulerar på nätet:

Temp sensor på B5244S2 årgång 2000
-20C: 15000 Ohm
0C: 7300 Ohm
20C: 2500 Ohm
40C: 640 Ohm (interpolated)
80C: 300 Ohm
90C (Operating Temp): 200 Ohm
100C: 150 Ohm

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]