Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535324
Har en V70 från 1998, om man tar bort instrumentbrädan och handskfacket finns där ingenting, ingen enhet för kontroller eller larm.

Men jag har ändå en röd blinkande lampa som jag inte vet hur den faktiskt blinkar där, så min fråga till experterna är:

1. Hur bekräftar jag om jag har ett falskt larm där det bara finns en liten lampa som blinkar, eller bara har någon konstig larmlösning?

2. Den kabelhärva som ska gå till enheten för fjärrkontroller ovanför mätarhuset, har den något kopplingsschema som man kan följa för att se var den reagerar och låser/låser upp dörrarna? Då för att koppla larm från tredje part
#1535330
Men hur vet jag om immobilisern faktiskt är inkopplad, har ju liksom bara en nyckel, är det bara att rycka säkring och se om den startar eller hur testar man? Misstänker att tidigare ägare snott med sig det mest i elväg då kontrollenheterna jag skrev om tidigare för larm och kontroll är borta men uppenbarligen fanns när bilen var fabriksny och airbagen på passagerarsidan är borta.
#1535331
Svensksålda s70 hade immobiliser allihop.
Lossa underdelen av rattaxelkåpan lossa antennringen = den detalj i plast runt tändningslåset som är märkt 0 I II III
Lossa den & koppla ur den, pröva starta sedan -så ska det vara stopp
#1535343
Svanis skrev:Har för mig kontrollenhet immobiliser är inbyggd i ECM

**EDIT: Möjligen är även larmet det**
99+, dvs nyare styrsystemen ME7/Denso, har hela immobilizern i ECU'n. Tidigare 96-98 hade bara en liten del av immon i ECU'n, där ECU'n enkelt sagt endast lyssnar efter en "ok" eller "inte ok" signal från den faktiska immoboxen, som då i sin tur är den som avgör om det är rätt nyckel eller ej. Den boxen sitter på rattaxelaggregatet, på ovansidan om jag minns rätt, lagom undangömd :-)

Ang. dioden så... Ptja, min lyser eller blinkar då inte, och min bil saknar ju då orginalfjärrlås/larm. Mig veterligen så ska den endast blinka när bilen är larmad orginal, med orginallarm. Men många eftermarknadslarm har ju uttag för larmdiod, och orginaldioden är ju bara just det - en diod. Så är ju inga konstigheter att koppla in den i ett eftermarknadslarm om det är så.
Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-[…]

Bilen är ju sex år gammal. Ibland &au[…]

Hej, Jag har en S60, 2001 som har gått lite[…]

Detta är din tredje trådstart i samma &[…]