- lör 18 mar 2023, 19:07
#1534463
Hej allihopa!
Har en Xc70 2.4t 2001 Automat som växlar extremt hårt när lådan kommer upp i temp (ibland så varvar den även upp som att den är i neutral en liten stund när den ska växla för att sedan smälla i en växel). Den växlar även upp och ner o de känns skumt. Det skiftar alltså lite, det är inte alltid hårda växlingar. I högre hastigheter som på motorväg osv går det bra då den inte växlar särskilt mycket. När den är kall är allt helt perfekt tills man kört en stund… Har kollat på oljestickan till lådan och oljan är på rätt nivå (luktar inte bränt heller), dock är den inte superfin men vet inte om problemet ligger där eller i något annat. Måste även tillägga att den inte slirar något eller så vad jag märkt. Har även kollat felkoder, får upp dessa:
” P0740 Torque Converter Clutch Circuit/ Open
P0785 P0785 Shift Timing Solenoid "A"
P1618 P1618 Glow Plug/Heater Relay Circ. Short to B+”
Den är även rätt slö och ibland när man trycker plattan i mattan så varvar den inte heller upp ordentlig. Den låser sig även ibland i typ (vad det känns som 4an) men visar då ibland ett litet streck i mätarhuset och i bland en 4. Då får man stänga av och på så blir det ”normalt” igen men växlar fortfarande hårt. Växlarna kan vara sega o smälla i även i ”manuellt” läge.
Kan ju tillägga att mätarhuset spökar lite (började långt innan växellådsproblemet) o visar t.ex fel miltal, lite för hög hastighet, och att tankmätaren inte funkar i varken infodisplayen eller själva mätaren.
Någon som har någon aning om vad som pågår? Måste jag byta låda eller kan det vara någon omladdning i tcm som behövs?
Skulle vara supertacksam för alla typer av svar!
/Victor
Har en Xc70 2.4t 2001 Automat som växlar extremt hårt när lådan kommer upp i temp (ibland så varvar den även upp som att den är i neutral en liten stund när den ska växla för att sedan smälla i en växel). Den växlar även upp och ner o de känns skumt. Det skiftar alltså lite, det är inte alltid hårda växlingar. I högre hastigheter som på motorväg osv går det bra då den inte växlar särskilt mycket. När den är kall är allt helt perfekt tills man kört en stund… Har kollat på oljestickan till lådan och oljan är på rätt nivå (luktar inte bränt heller), dock är den inte superfin men vet inte om problemet ligger där eller i något annat. Måste även tillägga att den inte slirar något eller så vad jag märkt. Har även kollat felkoder, får upp dessa:
” P0740 Torque Converter Clutch Circuit/ Open
P0785 P0785 Shift Timing Solenoid "A"
P1618 P1618 Glow Plug/Heater Relay Circ. Short to B+”
Den är även rätt slö och ibland när man trycker plattan i mattan så varvar den inte heller upp ordentlig. Den låser sig även ibland i typ (vad det känns som 4an) men visar då ibland ett litet streck i mätarhuset och i bland en 4. Då får man stänga av och på så blir det ”normalt” igen men växlar fortfarande hårt. Växlarna kan vara sega o smälla i även i ”manuellt” läge.
Kan ju tillägga att mätarhuset spökar lite (började långt innan växellådsproblemet) o visar t.ex fel miltal, lite för hög hastighet, och att tankmätaren inte funkar i varken infodisplayen eller själva mätaren.
Någon som har någon aning om vad som pågår? Måste jag byta låda eller kan det vara någon omladdning i tcm som behövs?
Skulle vara supertacksam för alla typer av svar!
/Victor