Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Callaway skrev: tis 14 mar 2023, 08:45
bem skrev: tis 14 mar 2023, 00:03
Callaway skrev: mån 13 mar 2023, 23:01 Ok, men är det ngn som faktiskt har en XC90 t8 med de mindre batterierna och kan ge lite siffror? Oavsett däckstorlek ;-)
Berätta om ditt körmönster så kanske det klarnar lite om 10,4 eller 11,6 kWh hybridbatteri funkar för dig. Min erfarenhet med 11,6 kWh hybridbatteri på V90 är ca 80% av WLTP är väl realistiskt, och det blir förstås än lägre med ålder och bruk på hybridbatteriet. Om du är på marginalen med 10,4 Kwh hybridbatteri för att det skall passa ditt körmönster så få du väl rikta dina blickar mot en bil med 11,6 kWh hybridbatteri. Jag kan ha ett test på XC90 med nån av batterierna, jag skall rota lite i min biltidningshög får vi se om jag har nån tidning kvar där det kan finnas uppgifter.
Tack för artiklarna men har tyvärr inte prenumeration på någon av tidningarna.
Jag har en XC60 T8 som idag fungerar batterimässigt bra. Kör ca 35 km tur och retur till jobbet med landsväg (70-väg) och lite stadstrafik. Hela året förutom de kallaste veckorna här i Mälardalen har det räckt precis. När de varit kallt kör man sista 3-4 km på bensin....
Att jag ens funderar är för storleken i XC90 som jag saknar, hade en D5a tidigare.
Du ligger nog på gränsen klara hem-jobbet t.o.r. med en XC90 T8 2020, såsom testerna i ams indikerar. Du hade kanske behövt en XC90 T8 2021 som verkar kunna ta sig mellan 40-45 km på en laddning enl Teknikens Världs test. Trots att hybridbatteriet är 11,6 i samtliga fall verkar det som. Tror Volvo optimerat lite på 2021:an (och 2022 early som var sista årgången med 11,6 kWh hybridbatteri, 2002 late och senare kommer ju med 18,8 kWh hybridbatteri).
Användarvisningsbild
av Callaway
Har 2016 o 2017 9,2kW batteriet eller är det uppdaterat med mjukvara? Någon som vet? Finns en hel del fina begagnade av dessa som skulle kunna vara intressanta om de är uppdaterade till 10.4.

Jag tänker lite att 10.4 batteriet som jag har nu i XC60:n nog också borde räcka för T/R till jobbet med XC90 och När man åker längre till fjällen osv så spelar det egentligen ingen roll om man har ett marginellt större batteri 11.6 osv...
Däremot är prisskillnaden beggat rejäl - man får ganska mkt bensin för 100´.... ;-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Rimligen så är temperaturgivaren nä[…]

Uppdatering: Bilbolaget har gjort felkodsläsn[…]

Var hur har du isolerat dörrar golv och bagag[…]

Halvljus-blinkers problem

Hej, jag har ett besvärligt problem med grabb[…]