- tor 02 feb 2023, 23:40
#1529581
Det är inga super-stora saker direkt. Hurvida *du* kan åtgärda det själv kan bara du själv svara på. Vad har du för vertyg? Vad har du för plats att meka på? Hur stor/liten budget har du? Hur mycket tid har du? Och framför allt - hur villig är du att göra det själv?
Hade det varit min bil hade jag gjort följande;
Först, kontrollera att du fortfarande har dom gamla länkarmarna med lösa spindelleder. Förhoppningsvis har du det, då har du genast tjänat in typ 500kr. Har länkarmarna bytts till nyare modellen så är det helt ny länkarm som gäller - tyvärr.
Vänster bakbroms... Är bilen en bruksbil som används typ dagligen? Då hade jag besparat mig huvudvärken och helt enkelt bara köpt ett nytt ok. Motionera kan hjälpa, men när dom är så där långt gångna brukar det sällan hålla i längden - då är det renovering som gäller. Passa på och byt beläggen(båda sidor) också, det är sån löjligt liten summa pengar i sammanhanget.
Hjullagren är väl det mest omständiga. Centermuttern sitter jävlar annama. Har du ingen modell lite kraftfullare mutterdragare så är det handkraft som gäller. När jag böt på min V70 fick jag ta hjälp av ett 3 eller 4m långt parabolrör jag hade liggandes innan skiten släppte.
Det andra problemet som kan uppstå är om drivaxeln är limmad... Tveksamt att den är det på en -92a, men den kan ju blivit det i efterhand. Då är det ett rent och skärt HELVETE att få ur drivaxeln ur hjullagret. STOR slägga, värme och sjujävla mycket våld är vad som kan krävas.
När du väl fått ur drivaxeln så är det "bara" att byta hjullagret. Det sitter skruvat med 4st E-torx på baksidan av spindeln, storlek kommer jag inte ihåg. Montera i omvänd ordning.
Centrummuttern ska dras med 120nm + 90 grader, det är viktigt att det blir rätt. För löst så glappar hjullagret och kommer skära i förtid, för hårt kommer lagret gå trögt och skära i förtid.
Av dom saker som du fick nedslag på är hjullagren det enda JAG skulle överväga att överlåta till någon annan. Det är för mycket som kan jävlas där om man inte har tillräcklig utrustning för att lösa problemen. Men, det kan likagärna gå som en dans på rosor. Det vet man inte fören man börjar riva.
Skillnad mellan limmad resp. olimmad drivaxel: V70in hade limmad axel när jag böt lagret, kändes som att jag behövde banka sönder halva bilen innan den släppte. Hade loss samma drivaxel, nu olimmad, förra året i annat ärende(drivaxeldamask) - jag kunde trycka ut drivaxeln med handkraft.