Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529372
Hej!
Kör idag en V70 D4 MY16 FWD (VEA manuell) som precis passerat 8000 mil.
Mycket nöjd med bilen, men skulle behöva lite mer dragvikt. (har BE kort)
Har precis köpt en en-axlad husvagn med 2000 kg totalvikt.
Bilen jag har idag har dragvikt på max 1800 kg, och det skulle såklart inte skada om jag kunde lasta ytterligare 200 kg i vagnen.

Vi är fem personer i familjen och det har hittills fungerat bra med V70, vi har inte sett behov av större bil.
Dagens driftsekonomi är mycket bra med ca 0,5 l/mil på långkörning, ca 1300 skatt / år och ca 4000 i helförsäkring / år.

Funderar på att byta till
1. V70 D4/D5 awd automat (MY14-16)
2. XC70 D4/D5 awd auto eller manuell (MY14-16, eller MY12 med haldex 4)
3. V90 D4/D5 awd auto
4. V90CC D4/D5 awd auto
5. XC90 D4/D5 awd auto (kanske 7 sitsig)
6. Audi allroad TDI 3.0 V6 av nyare modell

Helst skulle jag hitta en bil med nivåreglering, men det verkar relativt ovanligt för V70/XC70. Har dock för mig att V70 sport modellerna har detta som std, men dessa har kanske onödigt låg markfrigång.

Ser fördelarna med momentomvandlare vid rangering, men gillar att köra så snålt som möjligt, så jag kan tänka mig en XC70 manuell. Har intrycket att den nyare automaten man får med VEA motorerna är bättre i alla avseenden än den gamla.

I övrigt inga planer på terrängkörning annat än normala campingplatser, samt möjligen en fjälltur med kopplad husvagn.

Hjälp mig välja bil! :-)
#1529376
Drar husvagnen med V70 D5 AWD R-design -11 utan vidare.
Sportchassie med nivåreglering standard, men bilen börjar bli lite till åren (33000 mil) och byta stötdämpare är fasansfullt dyrt. Men det är vansinnigt trevligt att dra tungt med bilen! Markfrigången är inget som helst bekymmer.

Hade numera hellre haft en XC70 D5 AWD 2015/2016 med nivomat, skadad och opererad rygg föredrar högre insteg och mjukare fjädring.
#1529379
Vi har två XC70 som dragbilar, en D5 från 2012 och en D4 från 2016. Den första har nivåreglering, för den köptes ny. Den nyare har det inte, för den köptes begagnad. Min husvagn är på 1700 kg. Den gör bilen markant gungigare om vi drar med den som saknar nivåreglering. Så till den grad att vi undviker den som dragbil.
Båda orkar bra med, även om D5:an förstås är bäst. 230 hk/470 Nm mot 181 hk/400 Nm märks det skillnad på. Båda är automater. På motorväg går det att köra D5:an på 0,7 l/mil (verklig, färddatorn säger 0,65). D4:an är lite billigare, men mer för att den är högre växlad.

Anledningen till att jag skaffade den första XC70:n är framkomligheten med släp/husvagn utanför asfalten. Den är fantastiskt mycket bättre än en framhjulsdriven. Jag har dragit husvagn där andra fastnat med framhjulsdrift, trots att de inte dragit någonting alls. Ibland är även XC70 för låg där jag behöver köra. Har kostat några plastnitar. Jag har dock försett den med riktig plåt under motorn, för säkerhets skull.
#1529385
@MarcusJ: Tack för svar. Då kanske man inte ska utesluta sportmodellen. Har för mig att alla dessa har nivåreglering som std, men det skrivs inte alltid ut i annonserna.

@apersson850: Tack för svar! Har läst mycket om din XC70 MY12 i olika forum :-)
Helt med på fördelarna med nivåreglering. Tycker framförallt att det känns bättre om bilen inte ser lika nedlastad ut. Blir ju trots allt lite lutning på bilen med 5 personer, invändig last, takbox och kultryck på 70-100 kg.
#1529437
Kan inte påstå att jag stött på några problem med markfrigången på min v70 sport (nivå) när jag varit ute med husvagnen. Då kör jag även i en del i gropiga hagar etc när dottern skall på ridtävlingar etc.

Ok. För jag passerade ju i september och d&ar[…]

Tack för sc Rasar det blir det ju rent av far[…]

Vevaxelverktyget är ju oanvändbart som[…]

Hålet ner till sumpen brukar bli täppt […]