Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1529321
Erik Å skrev: tis 31 jan 2023, 21:21 För att återgå till 970 000 för MG-batteriet, det är nog inte helt orimligt med de nämnda påslagen.
Antag att batteritillverkaren vill ha 65 kkr. Kvoten mellan 970 000 och 65 000 är ju 15. Helt normalt reservdelspåslag alltså :-D
Jag har jobbat lite inom bilvärden och sett påslagen som är extrema. Men jag tror inte MG får loss batteriet för 65.000, Snarare 100.000 och sedan 9x.

Många "experter" hävdar ju att vi kommer gå mot mindre batterier och istället ladda ofta.

Jag är ytterst tveksam. motsatsen borde gälla, så stort batteri som möjligt om bilen ska ha något andrahandsvärde alls.

Ett litet batteri som måste laddas ofta, körs ur djupare och pressas hårdare under belastning/acc kommer slitas ut fortare och dessutom har ett underläge i räckvidd redan som nytt och när bilen blir till åren kommer vara katastrof.

Men ett stort maffigt batteri börjar man med lång räckvidd, man kan ladda mera sällan, inte behöva djupurladda och batteriet ansträngs inte lika mycket vid belastning/acceleration och kommer kunna fungera även när bilen har några år på nacken även om den tappat lite i kapacitet.

Men det är kanske inte en rättvis jämförelse, man ska kanske se bilar med mindre batteri som slit och släng som har väldigt kort livslängd.

Vad gäller reparation av batterier verkar det ju följa den allmänna trenden att produkterna blir allt mer specialiserade, integrerade och omöjliga att reparera, man byter rubbet istället, Som nämndes innan, nya typer av celler, allt ingjutet i epoxi, utformat som en del av bilens chassi, integrerat med distribuerat cell management osv.
#1529347
Alltså ni måste sluta tro att 950.000kr för ett batteribyte är ett pris som finns. Det existerar inte. MG själva har ju sagt att offerten var ett tekniskt fel.
#1529354
Lövet skrev: ons 01 feb 2023, 11:39 Alltså ni måste sluta tro att 950.000kr för ett batteribyte är ett pris som finns. Det existerar inte. MG själva har ju sagt att offerten var ett tekniskt fel.
Nej nej. Nu är detta dagens sanning. Som alla kommer hänvisa till i debatten kring elbilar är sämst…. Speciellt eftersom att alla kommer behöva byta batteri efter 1000 mil 😂
#1529363
vjohnj skrev:
Lövet skrev:Alltså ni måste sluta tro att 950.000kr för ett batteribyte är ett pris som finns. Det existerar inte. MG själva har ju sagt att offerten var ett tekniskt fel.
Fast vad skulle ett byta kosta då? För dom säger detta.
Nånstans i storleksordningen 150.000kr skulle jag tro.
#1529414
Lövet skrev: ons 01 feb 2023, 11:39 Alltså ni måste sluta tro att 950.000kr för ett batteribyte är ett pris som finns. Det existerar inte. MG själva har ju sagt att offerten var ett tekniskt fel.

Vet inte vad du läst för artikel.

MG har inte sagt att priset är fel.
De har sagt att kunden erbjudits en felaktig lösning.
MEN, om batteriet hade behövt bytas är detta det officiella priset men att det finns utrymme för diskussion med kunden.

Länka gärna om du hittar dit påstående.

Så, det ÄR dyrt att byta batteri. Det är inte första gången vi kan läsa om det.
Tekniken utvecklas fort, det kommer nya batterigenerationer vilket gör att ingen vill ha gamla batterier på hyllan.
#1529415
VolvoB20 skrev:Många "experter" hävdar ju att vi kommer gå mot mindre batterier och istället ladda ofta.

Jag är ytterst tveksam. motsatsen borde gälla, så stort batteri som möjligt om bilen ska ha något andrahandsvärde alls.

Mjao men det är väl som vanligt, "experterna" sitter där och tittar ut i fönstret i sitt kontor i <valfri storstad> och konstaterar att hela världen har kollektivtrafik som går var 30e minut med 1min gångavstånd, och bestämmer att bilar bara behövs för korta turer lite då och då för nöjets skull.........

Och som sagt... slit och släng, vem bryr sig om andrahandsvärdet :bored:
#1529427
poseidon skrev:
Lövet skrev: ons 01 feb 2023, 11:39 Alltså ni måste sluta tro att 950.000kr för ett batteribyte är ett pris som finns. Det existerar inte. MG själva har ju sagt att offerten var ett tekniskt fel.

Vet inte vad du läst för artikel.

MG har inte sagt att priset är fel.
De har sagt att kunden erbjudits en felaktig lösning.
MEN, om batteriet hade behövt bytas är detta det officiella priset men att det finns utrymme för diskussion med kunden.

Länka gärna om du hittar dit påstående.

Så, det ÄR dyrt att byta batteri. Det är inte första gången vi kan läsa om det.
Tekniken utvecklas fort, det kommer nya batterigenerationer vilket gör att ingen vill ha gamla batterier på hyllan.
Själklart kostar det inte en mille att byta ett batteri, det förstod då jag direkt jag läste det, fat finger har varit framme.
  • 1
  • 357
  • 358
  • 359
  • 360
  • 361
  • 390
Bussningar länkarm duett

Har bra mycket glapp i höger länkarm, d&[…]

Elbaklucka öppnar/stänger inte helt

Har en Volvo V70 2014 med eldriven baklucka som va[…]

problem kylvätskepåfyllning

en fråga till: skall sensorn följa med […]

Det är inga svårigheter, osäker p&[…]