Erik Å skrev: ↑tis 31 jan 2023, 21:21
För att återgå till 970 000 för MG-batteriet, det är nog inte helt orimligt med de nämnda påslagen.
Antag att batteritillverkaren vill ha 65 kkr. Kvoten mellan 970 000 och 65 000 är ju 15. Helt normalt reservdelspåslag alltså
Jag har jobbat lite inom bilvärden och sett påslagen som är extrema. Men jag tror inte MG får loss batteriet för 65.000, Snarare 100.000 och sedan 9x.
Många "experter" hävdar ju att vi kommer gå mot mindre batterier och istället ladda ofta.
Jag är ytterst tveksam. motsatsen borde gälla, så stort batteri som möjligt om bilen ska ha något andrahandsvärde alls.
Ett litet batteri som måste laddas ofta, körs ur djupare och pressas hårdare under belastning/acc kommer slitas ut fortare och dessutom har ett underläge i räckvidd redan som nytt och när bilen blir till åren kommer vara katastrof.
Men ett stort maffigt batteri börjar man med lång räckvidd, man kan ladda mera sällan, inte behöva djupurladda och batteriet ansträngs inte lika mycket vid belastning/acceleration och kommer kunna fungera även när bilen har några år på nacken även om den tappat lite i kapacitet.
Men det är kanske inte en rättvis jämförelse, man ska kanske se bilar med mindre batteri som slit och släng som har väldigt kort livslängd.
Vad gäller reparation av batterier verkar det ju följa den allmänna trenden att produkterna blir allt mer specialiserade, integrerade och omöjliga att reparera, man byter rubbet istället, Som nämndes innan, nya typer av celler, allt ingjutet i epoxi, utformat som en del av bilens chassi, integrerat med distribuerat cell management osv.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.