Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513726
0 bar på 4an. 11 på övriga. Låter som att det vankas jobb. Ska lyfta toppen o greja lite. 😃
Är det möjligt att lyfta toppen utan att lyfta ur spisen? Finns säkert beskrivet i VIDA. Men orkar just nu inte plocka fram den infon...
#1514193
Som jag förstått så är det lite trixigt att byta kamrem på motor med VVT. Jag kommer ju att plocka bort bägge kamaxlarna om det är värt att byta ventilerna. Räcker det med att nolla vevaxel och kammar och markera var vanos-skivan (VVT) står innan jag river? Det är ju lite mer att hålla reda på än om man byter rem på vanlig motor utan variabla kammar.
#1517786
Toppen är utriven sen en tid tillbaka och ventilen är bränd som jag misstänkte. Sätet har klarat sig så jag slipper fräsa den. Är väl inte speciellt krångligt att riva utan det tar mest en massa tid. Följer man VIDA så vill dom riva mer än nödvändigt, så jag fick anpassa lite efter behov. Det som sker nu är att göra rent enligt konstens alla regler, och sen putsa in ALLA ventilsäten. Möjligen lämnar jag insugsventiler orörda (förutom rengöring) men skall iaf passa in alla avgasventiler. Ventiltätningarna var stenhårda. Detta är nog orsaken till att den var törstig på olja, samt att det slarvats lite med oljebyten av förra ägaren.. :-D
Bilagor
20221103_172916.jpg
20221103_172916.jpg (3.57 MiB) Visad 304 gånger
20221103_170019.jpg
20221103_170019.jpg (1.7 MiB) Visad 304 gånger
20221103_170000.jpg
20221103_170000.jpg (1.76 MiB) Visad 304 gånger
20221029_154432.jpg
20221029_154432.jpg (3.68 MiB) Visad 304 gånger
#1517855
Snyggt jobbat men är lite nyfiken över vad som faktiskt har hänt med ventilen? Är det nån som gett nån kvalificerad förklaring? Och kanske framför allt, är det verkligen så att det saknade materialet successivt har blivit bortbränt eller är det en del som har lossnat?
#1517969
rosefors skrev: fre 04 nov 2022, 16:30 Snyggt jobbat men är lite nyfiken över vad som faktiskt har hänt med ventilen? Är det nån som gett nån kvalificerad förklaring? Och kanske framför allt, är det verkligen så att det saknade materialet successivt har blivit bortbränt eller är det en del som har lossnat?
Detta hände pang bom bara. Enligt förra ägaren. Sen vet jag inte om hon märkte nåt succesivt men det gick fort. Tittar man på ventilen undertill så ser man att det gått med skärbrännare typ. Jag har inte fått nån förklaring. Kan väl vara svårt att vara generell. Finns nog flera orsaker. Men det HAR slarvats med oljebyten. Det vet jag då bilen tillhört familjemedlem :-)
#1517972
LottaGroning skrev: lör 05 nov 2022, 12:16 Du får gärna berätta hur långt motorn gått, hur stor oljeförbrukning, samt vilket bränsle som använts. Och om det gjorts någon ventilspelsjustering bakåt i tiden.
Vet att förra ägaren fick fylla på då o då. Så den har dragit en del olja. Ventiltätningar var helt slut vill jag tillägga. Bilen har gått 30000 plus. 32 kanske. Minns inte vad mätarn står på exakt. Tidigare ägaren har definitivt inte justerat några ventiler. Detta skall väl heller inte behövas vad jag har förstått?
Bilen har i hennes ägo endast körts på bensin.

Hejsan, Jag hade också en ostabil tomgå[…]

Svårt välja ny bil

Volvos laddhybrider är riktigt fina, men jag […]

XC60, fast eller delbart drag?

Håller man ordning på ett delbart s&a[…]

Alla ventilerade är av samma storlek. G&[…]