Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1513753
MarkusB skrev: tor 29 sep 2022, 18:49 Om jag lyckas köra helt på el, men vill ha lite varmt i bilen även vintertid, vad ger då bensinvärmaren för förbrukning?
0,2l/h vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av bem
#1513788
Lockis skrev: tor 29 sep 2022, 20:48
MarkusB skrev: tor 29 sep 2022, 18:49 Om jag lyckas köra helt på el, men vill ha lite varmt i bilen även vintertid, vad ger då bensinvärmaren för förbrukning?
0,2l/h vill jag minnas.
Det var inte så värst mycket tycker jag, det kan man ju ha råd med (såg i en annan tråd att värmaren annars drar ca. 0,6 liter/timme vid drift när man startar den via appen, timer eller manuellt i vanliga fall). Jag brukar ha inställt i bilens inställningar Automatisk start av "tillskottsvärmare" (=bensinvärmaren) under sept-april ungefär. Jag vill inte sitta och frysa i min V90 Recharge. Sätes- och rattvärme underlättar en hel del men värme i bilen behövs allt när man åker laddhybrid på el, som har en bensinvärmare. Jag var rätt skeptisk till bensinvärmaren i min laddhybrid innan jag faktiskt använt den men jag är positivt överraskad efter att ha kört bilen ett år nu. Har aldrig strulat med bensinvärmaren och bra ha bensinvärmare om man har bilen ute i skogen och vill komma fram till varm bil (i regel går det för det mesta starta värmaren manuellt via appen eller om man ställt in timern, ja eller hela bilen, bensinmotorn, går ju att starta via appen om man vill).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1513790
Nu är detta taget ur minnet från något jag läst här. Så det kan mycket väl vara fel.

"Enligt tidningen Auto Motor Sport drar värmaren 0,13 l/mil."

https://www.bytbil.com/nyheter/volvo-da ... nsin-25277

från samma artikel:
" Ett test visar att det går åt 0,52 liter bensin under knappt fyra mil till värmaren"

Känns lite fel att räkna med förbrukning per mil på något som har samma förbrukning även om bilen står stilla.

Någon forumpost från 2010 säger 0.6l/h

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 82612/2010
Volvo själva säger också 0.6l/h. Undrar vart jag fått 0.2l/h ifrån :-o
av Lockis
#1513822
perhall skrev:En bensinbil drar ca 1,3 l/t på tomgång. Tycker värmaren borde dra mindre än 0,6l/t då...
Jag med. Men volvo själva säger 0.6 jag har ingen aning om vart jag fick 0.2 ifrån

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen