Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1503894
apersson850,
Jag har använt elmotorer i radiostyrda konstflygplan i 15 år (även tävlat med mina plan) och jag har inte haft ett enda motorstopp på själva elmotorn under alla år och tusentals flygningar. Det som i regel kan strula är fartreglaget som reglerar strömmen och varvtalet på motorn. En enda gång har jag haft ”brand” i fartreglage men jag hann nödlanda innan det spred sig så det hann aldrig ta eld i Lithium Polymerbatteriet (10 celler, 5000 mAh).
När jag senare öppna och kika i fartreglaget var det alldeles bränt. Det var bara att slänga. Jag har ett plan som jag haft samma elmotor i under 5 år. Den elmotorn bara tickar och går. Det är väl elektroniken som styr elmotorn som är den svaga punkten enligt min erfarenhet. Och skall man ha bra kvalitet på batterierna (LiPo i mitt fall) är de rätt dyra. Finns billigare batterier men de brukar ofta sagga med volten vid belastning så i regel får man vad man betalar för. Det är underbar kraft och driftsäkerhet (samt tyst) att använda eldrivet i flygplan i alla fall. I bil har jag bara erfarenhet av min V90 laddhybrid jag kört i 10 månader. Hittills går den bra på el, synd man inte har så lång körsträcka på el (bara 4-5 mil beroende på yttertemp och fart främst), jag har bara 11,6 kWh hybridbatteri (det senaste 18,8 kWh batteriet hade varit mumma att ha i laddhybriden istället).
#1504006
bem skrev:apersson850,
Jag har använt elmotorer i radiostyrda konstflygplan i 15 år (även tävlat med mina plan) och jag har inte haft ett enda motorstopp på själva elmotorn under alla år och tusentals flygningar.
Där driver du väl bare en propeller, med direktdrift, antar jag?
Mekaniska fel på motorer i industriella maskiner uppstår ibland på grund av för höga radiella krafter på drivaxeln. Eller på grund av kraftiga vibrationer, exempelvis i maskiner som innehåller klippaggregat, där de vibrationerna kan ställa till problem med elektroniken i motorn.
Det här är rätt mycket större motorer än vad du har i dina modellplan som jag refererar till.
#1504098
apersson850 skrev: mån 04 jul 2022, 11:51
bem skrev:apersson850,
Jag har använt elmotorer i radiostyrda konstflygplan i 15 år (även tävlat med mina plan) och jag har inte haft ett enda motorstopp på själva elmotorn under alla år och tusentals flygningar.
Där driver du väl bare en propeller, med direktdrift, antar jag?
Mekaniska fel på motorer i industriella maskiner uppstår ibland på grund av för höga radiella krafter på drivaxeln. Eller på grund av kraftiga vibrationer, exempelvis i maskiner som innehåller klippaggregat, där de vibrationerna kan ställa till problem med elektroniken i motorn.
Det här är rätt mycket större motorer än vad du har i dina modellplan som jag refererar till.
Ja, propellern sitter direkt på drivaxeln (det finns även elmotorer med en växel och även variant med två motroterande propellrar . På fullgas ger min elmotor ca. 3000 watt vid runt 70 ampere strömuttag med 42 volt (fulladdat) LiPo-batteri. Varvtal runt 6000 varv/minut. Superlätt kolfiberpropeller mycket noga balanserad så i princip inga vibrationer så allt är mycket snällt åt all elektronik (servon för styrning av rodren, mottagaren, strömmätare, fartreglage osv) vad vibrationer anbelangar.
#1504115
För att tillfälligt återvända till husvagnen och elbilen, så tog jag reda på att Volvo säger att batteriet i en XC40 Recharge twin motor är på 78 kWh. Vet inte om det är netto eller brutto, men låt oss vara snälla och anta att det är netto.
Laddning ska kunna ske på 28 minuter, men då menar de från 10 till 80% laddningsnivå. Tycks vara något slags standard, för laddningen är effektivast då. Kräver 150 kW laddare i det här fallet.
När Teknikens värld drog en liten plutthusvagn hade de en förbrukning på 2,9 kWh/mil. Frontarean på en riktig husvagn är ca 75% större än på den lilla. Båda frontareorna är sådana att bilens luftmotstånd inte har så stor betydelse längre. Eftersom luftmotståndet är den stora komponenten för sådana här fyrkantiga varelser kan vi anta att förbrukningen ökar med minst 75% till, med en normalstor husvagn bakom. Den väger även dubbelt så mycket som pluttvagnen, men där kommer förstås något av den energin tillbaka när man bromsar i elbilen.

Men 78 kWh, där 70% utnyttjas i praktiken, och 2,9 kWh/mil som ökar med minst 75%, det ger en räckvidd på 78*0,7/2,9/1,75 = 11 mil. Minsta lilla motvind och det är mindre än tio mil.
Tittar jag på min midsommarresa så finns det laddare med tillräckligt kort avstånd längs sträckan jag körde. Men om jag inte ska stå i onödan för att äta god mat får jag mest leva på Mc Donalds, för att komma åt 150 kW laddare. Dessutom får man hoppas att Lesjöfors är trevligt, för där kommer laddningen att ta minst tre timmar, då det bara finns 22 kW laddare och det helst behöver fyllas lite mer än till 80%.
Eftersom husvagnen behöver ställas undan, kopplas från, bilen köras till laddplatsen, laddas, bilen köras tillbaka till vagnen och vagnen ska kopplas igen lär 28-minutersladdningarna i praktiken betyda stopp på ca 45 minuter. Fem sådana laddningar plus en tretimmars i metropolen Lesjöfors (där går det nog att ladda med vagnen kopplad) ger sammanlagt knappt sju timmar. Då under förutsättning att det alltid finns en ledig laddare när man anländer till platsen. Med tanke på att effektiv körtid var knappt åtta timmar räcker det med en stunds väntan vid varje laddplats för att laddtiden ska bli lika lång som körtiden. I praktiken tar det alltså en extra semesterdag för att köra resan i varje riktning.

Det är inte omöjligt att dra husvagn med elbil, men det är långt ifrån realistiskt än så länge. Får bli pensionär först, så det finns många semesterdagar.
#1504335
apersson850 skrev: tis 05 jul 2022, 11:27 Eftersom husvagnen behöver ställas undan, kopplas från, bilen köras till laddplatsen, laddas, bilen köras tillbaka till vagnen och vagnen ska kopplas igen lär 28-minutersladdningarna i praktiken betyda stopp på ca 45 minuter. Fem sådana laddningar plus en tretimmars i metropolen Lesjöfors (där går det nog att ladda med vagnen kopplad) ger sammanlagt knappt sju timmar.
Koppla ifrån släpet för att ladda är inget alternativ. Man måste kunna stå och ladda med släpet på, det är ju en grundförutsättning för det ska funka.. Jag kan inte koppla från släpet utan att först lasta ur hästarna. Och var ska jag stalla upp dem om jag ska ladda 6 ggr på vägen ToR till djursjukhuset med en sjuk häst. :-o :-o :-o

Måste kunna köra in i snabbladdaren med släpet på, och sedan köra vidare 20 minuter senare (absolut max
).
#1504336

Koppla ifrån släpet för att ladda är inget alternativ. Man måste kunna stå och ladda med släpet på, det är ju en grundförutsättning för det ska funka.. Jag kan inte koppla från släpet utan att först lasta ur hästarna. Och var ska jag stalla upp dem om jag ska ladda 6 ggr på vägen ToR till djursjukhuset med en sjuk häst. :-o :-o :-o
Du får lov att uppgradera hästsläpet med batteri, elmotorer och fjärrkontroll så att du kan parkera den 'manuellt' innan du kör å laddar bilen.. och hoppas att ingen snor din plats i kön under tiden du parkerar vagnen :-(
Obs, skrivet med hyfsat stor dos ironi :party:
#1504338
Okalettos skrev: tor 07 jul 2022, 16:10

Koppla ifrån släpet för att ladda är inget alternativ. Man måste kunna stå och ladda med släpet på, det är ju en grundförutsättning för det ska funka.. Jag kan inte koppla från släpet utan att först lasta ur hästarna. Och var ska jag stalla upp dem om jag ska ladda 6 ggr på vägen ToR till djursjukhuset med en sjuk häst. :-o :-o :-o
Du får lov att uppgradera hästsläpet med batteri, elmotorer och fjärrkontroll så att du kan parkera den 'manuellt' innan du kör å laddar bilen.. och hoppas att ingen snor din plats i kön under tiden du parkerar vagnen :-(
Obs, skrivet med hyfsat stor dos ironi :party:
:party: :party: :party:

Men visst. Men jag tror att det är något generellt. När snabbladdare blir vanliga kommer ingen vilja koppla av släpet för att ladda. Det måste finnas plats att stå i laddaren med släpet på oavsett om det är bil/båt/husvagn/hästsläv osv.

Så här ska det se ut, inga problem att stå och ladda med släpet på-
Bilagor
ladd.JPG
ladd.JPG (257.45 KiB) Visad 146 gånger
  • 1
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 330

@Micce1980 , Men det var bara byte av olja d&arin[…]

https://www.google.com/search?q=how+to+remove+door[…]

@sewen , Buss på gökarna igen och beg&[…]

Vi som beställt nya XC60

Hej! Fick min MY23 Diesel B4 Ultimate levererad f&[…]