Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1499735
Största skillnaden mellan gas och inte gas i stötdämparen (båda är olje dämpare) är att gastrycket förhindrar (försvårar) skumbildning av oljan när den blir varm vid hård belastning. Sedan finns det 2 huvudtyper olje dämpare, 1-rörs och 2-rörs. Detta är den inre uppbyggnaden så det är inget man ser utanpå. 2-rörs dämpare är en enklare (billigare) modell som duger för normal körning, den dämpar bra men oljan blir fort varm. 1-rörs dämpare funkar bättre och är kraftigare och bättre för hård belastning. Gasdämpare är 1-rörs, men med 2 kammare. En för olja och en för gas. Med hjälp av gastrycket tål dom mycket hög belastning. Dom gas dämpare jag köpt på Biltema är 1-rörs och tror att dom flesta som som säljs är det
#1499757
lennarte skrev:Största skillnaden mellan gas och inte gas i stötdämparen (båda är olje dämpare) är att gastrycket förhindrar (försvårar) skumbildning av oljan när den blir varm vid hård belastning. Sedan finns det 2 huvudtyper olje dämpare, 1-rörs och 2-rörs. Detta är den inre uppbyggnaden så det är inget man ser utanpå. 2-rörs dämpare är en enklare (billigare) modell som duger för normal körning, den dämpar bra men oljan blir fort varm. 1-rörs dämpare funkar bättre och är kraftigare och bättre för hård belastning. Gasdämpare är 1-rörs, men med 2 kammare. En för olja och en för gas. Med hjälp av gastrycket tål dom mycket hög belastning. Dom gas dämpare jag köpt på Biltema är 1-rörs och tror att dom flesta som som säljs är det
Tack för förklaringen, trodde gas dämpare enbart använde sig av gas. Min bil har bara 113hk så jag tror inte jag kan köra så hårt med den ens om jag vill ;-) . Oandrasidan kan det bara krävas en riktigt dålig väg kanske?
Blir garanterat gas dämpare eftersom den lilla merkostnaden är försumbar.
Byter jag saker kopplat till säkerhet och saker som dessutom är tråkiga att byta så öppnar jag gärna plånboken lite extra, är jag död har jag ändå ingen nytta av pengarna jag sparar.
#1499992
Har beställt det jag länkade till förut, förstärkta fjädrar bak, Nya vanliga fjädrar fram och bilstein gasdämpare bak och fram.

Nått tips inför bytet? Min bror kan säkert en del men ni här är ju proffs ;-) eller det kanske är ganska självklart det mesta? nått verktyg som kan vara bra att ha förutom de vanliga kanske?
#1500001
Bak är inga större problem. Fastrostat såklart, men börja med rostolja veckan innan. Fram behövs specialverktyg att pressa ihop fjädrarna. Jag brukar (brukade) ta bort fjäderbenen, men det går (oftast) att bryta på plats. Beror på om man vill göra rent, blästra, måla m.m. Byt dom korta stagen till krängningshämmaren och minst "paraplyply" bussningarna. Även övre lagringen och gummit där. Beror på hur mycket du vill göra. Allt är förmodligen gammalt.
#1500006
lennarte skrev:Bak är inga större problem. Fastrostat såklart, men börja med rostolja veckan innan. Fram behövs specialverktyg att pressa ihop fjädrarna. Jag brukar (brukade) ta bort fjäderbenen, men det går (oftast) att bryta på plats. Beror på om man vill göra rent, blästra, måla m.m. Byt dom korta stagen till krängningshämmaren och minst "paraplyply" bussningarna. Även övre lagringen och gummit där. Beror på hur mycket du vill göra. Allt är förmodligen gammalt.
Rost är något jag räknar med. Med såna här äldre bilar är det något som man måste vänja sig vid :-)
Är det dom där korta stagen som tydligen går av ofta när man försöker lossa dom? Dom är faktiskt i ganska bra skick, eller i alla fall gummit. lite torrt men fortfarande sitter det kvar och gör sitt jobb. "Paraply" bussningarna har jag dålig koll på vad det är och vart dessa sitter.
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 960-s.html
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 0-v90.html

är det någon av dessa jag kanske behöver till överdelen/fästet?
För att slippa specialverktyg och annat så kanske vi bara plockar bort hela fjäderbenet. Bytte spindelled (undre fram) och det var lite knepigt(fjädern stretade emot) men detta lär nog inte vara mycket värre? Då kan man även se skicket och om man vill måla och göra det lite fint.

har min lilla "brukis" peugeot 107 i garaget nu och ska fixa lite bromsar på den men sedan är garaget ledigt igen och det kan nog ta en vecka eller två. så jag kan ju börjar spreja lite wd-40 på bultarna redan imorgon.
#1500112
Paraplybussningarna sitter i länkarmen som spindelleden sitter i. På det staget som går bakåt in till ramen.
Du måste ha verktyg att spänna ihop fjädern med. Lossar du muttern på änden av stötdämparen fram utan att pressat ihop fjädern är du förmodligen "ur funktion" under en lång tid framöver. Det är inga leksaker detta...
https://folkraceshop.se/lankarmsbussnin ... GEQAvD_BwE
#1500139
lennarte skrev:Paraplybussningarna sitter i länkarmen som spindelleden sitter i. På det staget som går bakåt in till ramen.
Du måste ha verktyg att spänna ihop fjädern med. Lossar du muttern på änden av stötdämparen fram utan att pressat ihop fjädern är du förmodligen "ur funktion" under en lång tid framöver. Det är inga leksaker detta...
https://folkraceshop.se/lankarmsbussnin ... GEQAvD_BwE
Tack för sida och länk till rätt bussning. Jag vet att det inte är någon lek, därför jag tar hjälp av min bror. Däremot har han dålig koll på delar som bör bytas på dessa bilar när man ändå har isär sakerna.
Fungerar biltemas fjäder ihop dragare? Använde dom när jag bytte spindelled. Blev lite trångt men det fungerade. Har en äldre utvändig variant, denna är nog bättre att ha misstänker jag?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041102
#1500164
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000050333 fungerar bättre på coil-overs som det är fram. Bak fungerar väl dom du länkade.
Egentligen behöver man inte ens spännare bak, man kan sänka ner bakaxeln lite extra för att få ut dom utan att det dom ligger i spänn.
#1500168
Lucif3r skrev:https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000050333 fungerar bättre på coil-overs som det är fram. Bak fungerar väl dom du länkade.
Egentligen behöver man inte ens spännare bak, man kan sänka ner bakaxeln lite extra för att få ut dom utan att det dom ligger i spänn.
Lucif3r skrev: tis 24 maj 2022, 02:58 https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000050333 fungerar bättre på coil-overs som det är fram. Bak fungerar väl dom du länkade.
Egentligen behöver man inte ens spännare bak, man kan sänka ner bakaxeln lite extra för att få ut dom utan att det dom ligger i spänn.
Verkar som bak är lite enklare? jag kan gärna lägga några kronor extra för mer säkerhet. Kanske även kan underlätta monteringen av de nya. Inte kul att göra illa sig. Är det enkelt och säkert att sänka axeln kan man ju göra det också.
lennarte skrev:9
Lucif3r skrev:Egentligen behöver man inte ens spännare bak, man kan sänka ner bakaxeln lite extra för att få ut dom utan att det dom ligger i spänn.
Precis, när du har stötdämparna borta ör det lätt att byta fjädrarna.
Vet att min bror brukar köra domkraft när han byter på vissa av sina amerikanare. sedan lossar han allt och sänker den tills fjädern inte längre är spänd.
Beställde fler saker från sidan du gav, dom hade riktigt bra saker där till bra pris. Tänkte att det är otroligt dumt att vara dumsnål då sitter man där sedan med något som måste bytas eller gått sönder vid demontering. som de små klena krängnings pinnarna som verkar ha en tendens att gå sönder vid demontering.
Den eviga däcksfrågan

https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/235-50r1[…]

Ixion 1 kom väl aldrig i svart? Bara Ixion 2[…]

Hur gör man då om delen skulle paja och[…]

late börjar tillverkas typ v 46 men kan nog s[…]