Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1476213
När man använde den gamla "dumma" sortens batteriladdare så var det ju ofarligt att avbryta laddningen när som helst, om man skulle behöva bilen till något viktigt. Batteriet blev bara ½-laddat och man kunde fortsätta där man avbröt när bilen var tillgänglig igen. Och ingen skada var skedd.
Dom nya moderna smartladdarna har ju en laddning som är indelad i olika faser eller cykler. I den första fasen sänker min batteriladdare (Defa, leveransmonterad i bilens motorvärmarsytem) till någon "lågeffekt" under en viss tid, som jag inte hittar uppgifter på. Vi gissar på kanske en kvart eller något däråt(?) Sedan trycker den på för fullt 5 Ampere, laddarens max. Därpå kommer ett antal faser igen innan den går över till ren underhållsladdning. Den är t.o.m. nere på noll A i en av dom här mellanfaserna.
Jag har även en Ctech, 5 Ampere som har liknande funktion med olika faser. Har dock ingen bild på det. Endast dioder på laddaren som visar att den växlar mellan olika "steg".
Har någon annan funderat på detta vad som kan inträffa om man tar bilen när laddningen är som lägst?
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]