Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1379994
Solomon skrev:Men tror ni att byta kupéfläkten är svårare an fläktmotstånd? Jag fick bild men är jättesvårt att förstå mig. Bilen gäller på en Volvo v60.


Kolla på videoklippet ovan och döm själv. Som jag ser det är det ca 10 ggr besvärligare men visst det är säkert görbart det också om det finns tid och förutsättningar.

Konstaterar att jag är glad om jag slipper byta kupéfläkt på min 2007 S80... jag skruvar inte gärna mer än jag känner mig tvungen till och ser inget egenvärde i just skruvandet.

Men för denna tråds ursprungliga fråga om att byta ”fläktmotstånd” (mera korrekt slutsteg för fläkten) så tror jag all nödvändig information finns. Ser det som ett relativt enkelt jobb om än med en del obekväma arbetsmoment.
av Byfräsarn
#1525774
Hej
Har precis tagit lös på min v70 -16. Jag använde en vanlig polygrip i typ lagom storlek med finjustering för att greppa kontaktstycket över bägge låsfläpparna. Två tre försök att få greppet sen kommer kontakten hur lätt som helst. Man får jobba ”blint” men det är hyfsat enkelt att få greppet, sen behövs inget som helst våld för att dra ut kontakten. Å nyp inte för hårt i kontakten den är ju i plast…

Det som jag tyckte var mer irriterande var att det var så trångt att få ut själva effektsteget, mattan måste verkligen bort för att man ska få ut det. Nu väntar jag bara på paket, så ska allt dit igen :)

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]