Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en återkommande felkod (ECM-643A kamaxelposition avgas - För hög signal) på min V70N 2,4T -02 som kommer tillbaka efter 2-3 starter.
Den första felkoden som dök upp talade för kamaxelgivare (kommer dock inte ihåg nu vad den hette) och efter att ha bytt kamaxelgivare och reglerventilen (solenoiden) så skiftade felkoden över till ovan nämnda.
Har precis bytt motor, motorn har jag kört med i en annan bil styvt 500mil utan problem och utan felkoder, bilen som motorn ligger i numera har inte haft dessa felkoder tidigare, men efter att ha flyttat över motorn så dök felkoderna upp.
Förmodligen handlar det ju om att VVT står fel, men det är ju lite märkligt att det blivit fel efter att bara ha flyttat över motorn!? Är det så att de har olika toleranser i mjukvaran för t ex VVT -01 & -02 så det är därför som felkoderna dykt upp efter bytet?
Jag får ju naturligtvis fixa detta, men det vore intressant att veta bakgrunden.
Kan absolut vara så att det är olika toleransnivåer mellan mjukvarorna. Läste på ett motortrimmningsforum där en skribent hade en VVT som var feljusterad vilket ledde till problem vid effektökning men att hans styrsystem märkligt nog inte satte felkod för detta. Har du tillgång till VIDA kan du se hur adaptionen för VVT står. Den ska vara inom ett visst spann om allt är rätt, något svagt minne säger +/- 7°.
Ska du bara justera läget så räcker det att du lossar de tre skruvarna som håller fast remhjulet till VVT och sedan roterar kammen någon grad (förutsatt att det finns justermån kvar). Sen drar du runt motorn för att försäkra dig om att den inte tar i någonstans och om allt är OK så startar du och kollar hur adaptionerna i VIDA står nu. Sen upprepar man tills man är nöjd :)
Bygg din Volvo siten

Tror det är pga MY23 som är på G

MY23

Stämmer. Facelift på MY23. Bla Google a[…]

Köpa S80 -01?

Att den hackar kan ju vara en fråga om br&a[…]

Volvo XC40 MY23 Facelift

Det är en offert.