Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1470434
Om du skruvar folkrace får du ihop en 97 topp på 92 motor.
Är inte mkt som skiljer rent funktionellt, under förutsättning att det faktiskt är en -97 dvs utan vvt.
Kammarna är vassare på -92, körbarheten mindre dålig på -97.
av abel1
#1470494
Ja ok bilen är är tillverkad -97 enligt regnr men kan ju va -98 modell.... så de skiljer mellan v70 97 och 98. Trodde dom va lika fram till -00.
Och vad är de som är annorlunda på en -92 850 mot en nyare då? Är ju samma effekt på pappret.....
av SubMarine
#1470526
VVT kom på topplocken som infördes sent -98. Även om toppeffekten är densamma så kan du ha annan vridmomentskurva beroende på kamaxlar, insug etc.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1470544
92 kom med variabelt insug, men det försvann väldigt fort. Iom det var också kammarna vassare.

Om du har en topp med vvt kan du stumsvetsa drevet så får du fasta ventiltider. Mer jobb, mer krångel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1470558
-92orna lämnade "lite" mer effekt än dom var reggade för... en sisådär 20hk för mycket ;-) . Det är skapligt kaxigt att bara lämna knappa 10hk mindre än storebrodern 960 som hade en hel extra cylinder.
Variabelt insug, riktigt vassa kammar, duktigt flöde i toppen och annan motorstyrning är väl grundreceptet.
Dom blev strypta redan -93, och -94 blev dom helt strypna till den trötta GLT dom flesta känner till. Dom blev strypta därför att dom bl.a. lämnade för mycket effekt mot vad dom var reggade för(=ajjabajja), folk gnällde över ljudet(-92or har en väldigt speciell, vass, sång), och det variabla insuget var inte direkt problemfritt.
Men när allt lirar som det ska så är en 850 -92 oslagbart volvos roligaste sugmotor, och inte deprimerande dom alla andra...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1470719
Lucif3r skrev: fre 22 okt 2021, 16:22 -92orna lämnade "lite" mer effekt än dom var reggade för... en sisådär 20hk för mycket ;-) . Det är skapligt kaxigt att bara lämna knappa 10hk mindre än storebrodern 960 som hade en hel extra cylinder.
Variabelt insug, riktigt vassa kammar, duktigt flöde i toppen och annan motorstyrning är väl grundreceptet.
Dom blev strypta redan -93, och -94 blev dom helt strypna till den trötta GLT dom flesta känner till. Dom blev strypta därför att dom bl.a. lämnade för mycket effekt mot vad dom var reggade för(=ajjabajja), folk gnällde över ljudet(-92or har en väldigt speciell, vass, sång), och det variabla insuget var inte direkt problemfritt.
Men när allt lirar som det ska så är en 850 -92 oslagbart volvos roligaste sugmotor, och inte deprimerande dom alla andra...
En frisk -92 är riktigt rolig! Ingenjörerna hade ganska fria tyglar och gjorde allting rätt.
Att kunder klagade på motorljudet fattar jag bara inte, det är ju musik! Men det var väl surgubbar som ville ha samma torkfläktsljud som från en B23. Troligtvis saknade de tjutet från fläktremmen också.

Mmm. Och då sk vi inte tala om försenin[…]

Porsche 911 RSR . En banbil som jag efter lite fun[…]

Och vridet gäller ju på vilket varvtal […]

Stötdämparetorn rostigt

Ska tilläggas att i övrigt under är[…]