Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465394
joel80 skrev:
EPSON skrev:
joel80 skrev:Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.

Sen några dagar är för övrigt verket avstängt och kommer vara så i minst 4 veckor.
.
Och efter 4 veckor är det troligt dom eldar på igen?
.
Beror väl på hur läget ser ut då. Jag har dålig koll på Tyskland och övriga centraleuropas behov om en månad. De har väldigt mycket vindkraft både där och i Danmark, så är det inte lika lungna vindar som det varit senaste tiden gissar jag att behovet är lägre.
Svårt med historiken också då det här är första året vi har så pass stor kapacitetsöverföringsmöjlighet söderöver efter nya kablar tagits i bruk.
Synd att vi inte fått till ordentligt med överföringskapacitet norrifrån till södra Sverige också. Fast då skulle priserna norrut bli högre också.
.
Ja, det är ett gissel. Att det kostar mindre att köra en elbil i norr än i söder är ju föga så intelligent? Och att utsläppen i söder skulle vara markant högre är ju definitivt inte bra. Det får ju som sagt dom i norr lida av om det blåser åt deras håll.
.
.
#1465398
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 16:22 Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.
Knappast. Så funkar det inte. Det är en fri marknad. Om elen kostar mycket mer i Tyskland pga bristen så köper man så klart upp billigare ström oavsett var den kommer ifrån. Så även om Karlshamn hade stått still så hade man ändå köpt ström från Sverige vilket hade drivit upp priserna här ännu mera.

Det är ju inte så att man kör Karlshamn speciellt för tyskarna räkning, det är ju så att om Tyskarna driver upp priset i Sverige tillräckligt mycket med sina uppköp blir det lönsamt att starta upp. Tyskarnas uppköp skapar elbrist i sydsverige, bristen driver upp priset, och när priset är tillräckligt högt är det lönsamt att starta Karlshamn.

Vi sitter inte i en isolerad bubbla, vi är sammankopplade med cetraleuropa via kablar nuförtiden. Deras elbrist spiller över och skapar elbrist här med.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1465399
EPSON skrev:
joel80 skrev:
EPSON skrev: .
Och efter 4 veckor är det troligt dom eldar på igen?
.
Beror väl på hur läget ser ut då. Jag har dålig koll på Tyskland och övriga centraleuropas behov om en månad. De har väldigt mycket vindkraft både där och i Danmark, så är det inte lika lungna vindar som det varit senaste tiden gissar jag att behovet är lägre.
Svårt med historiken också då det här är första året vi har så pass stor kapacitetsöverföringsmöjlighet söderöver efter nya kablar tagits i bruk.
Synd att vi inte fått till ordentligt med överföringskapacitet norrifrån till södra Sverige också. Fast då skulle priserna norrut bli högre också.
.
Ja, det är ett gissel. Att det kostar mindre att köra en elbil i norr än i söder är ju föga så intelligent? Och att utsläppen i söder skulle vara markant högre är ju definitivt inte bra. Det får ju som sagt dom i norr lida av om det blåser åt deras håll.
.
.
När det gäller kostnaden för att köra elbil är det ju ändå så pass lågt. Om det kostar 1.50kr/milen eller 3kr/milen kvittar typ.
Det är mer uppvärmningskostnader för villan eller sånt så drar iväg.

För mig ligger milkostnaden för "bränsle" på kanske 50 öre mer den här månaden än i somras. (Kör ca 200-250mil per månad) Inte så märkbart i milkostnader alltså. Däremot blir totala elkostnaden i villan säkert 500-600kr högre med allt annat. Kanske får jag tillbaka lite av det då solpanelerna fortfarande ger rätt bra dagtid.
#1465403
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 16:22 Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.
Knappast. Så funkar det inte. Det är en fri marknad. Om elen kostar mycket mer i Tyskland pga bristen så köper man så klart upp billigare ström oavsett var den kommer ifrån. Så även om Karlshamn hade stått still så hade man ändå köpt ström från Sverige vilket hade drivit upp priserna här ännu mera.

Det är ju inte så att man kör Karlshamn speciellt för tyskarna räkning, det är ju så att om Tyskarna driver upp priset i Sverige tillräckligt mycket med sina uppköp blir det lönsamt att starta upp. Tyskarnas uppköp skapar elbrist i sydsverige, bristen driver upp priset, och när priset är tillräckligt högt är det lönsamt att starta Karlshamn.

Vi sitter inte i en isolerad bubbla, vi är sammankopplade med cetraleuropa via kablar nuförtiden. Deras elbrist spiller över och skapar elbrist här med.
Hade Karlshamn stått stilla hade det inte funnits lika mycket att köpa härifrån. De hade fått producera själv eller köpt från nått annat land.
Det är väl inte rimligt att vi ska anpassa elproduktionen här hemma till alla länder runtomkring oss? Alltså ha en ännu större överproduktion än vi redan har idag?
#1465404
joel80 skrev:
EPSON skrev:
joel80 skrev:Beror väl på hur läget ser ut då. Jag har dålig koll på Tyskland och övriga centraleuropas behov om en månad. De har väldigt mycket vindkraft både där och i Danmark, så är det inte lika lungna vindar som det varit senaste tiden gissar jag att behovet är lägre.
Svårt med historiken också då det här är första året vi har så pass stor kapacitetsöverföringsmöjlighet söderöver efter nya kablar tagits i bruk.
Synd att vi inte fått till ordentligt med överföringskapacitet norrifrån till södra Sverige också. Fast då skulle priserna norrut bli högre också.
.
Ja, det är ett gissel. Att det kostar mindre att köra en elbil i norr än i söder är ju föga så intelligent? Och att utsläppen i söder skulle vara markant högre är ju definitivt inte bra. Det får ju som sagt dom i norr lida av om det blåser åt deras håll.
.
.
När det gäller kostnaden för att köra elbil är det ju ändå så pass lågt. Om det kostar 1.50kr/milen eller 3kr/milen kvittar typ.
Det är mer uppvärmningskostnader för villan eller sånt så drar iväg.

För mig ligger milkostnaden för "bränsle" på kanske 50 öre mer den här månaden än i somras. (Kör ca 200-250mil per månad) Inte så märkbart i milkostnader alltså. Däremot blir totala elkostnaden i villan säkert 500-600kr högre med allt annat. Kanske får jag tillbaka lite av det då solpanelerna fortfarande ger rätt bra dagtid.
.
1,50 kr till 3 kr är som bekant en kostnadsökning på 100 %. Låter ju som "Ebberöds bank" för mig- Men om Elbilägare inte bryr sig om den kostnadsökningen är det bra.
.
Men jag noterar också att det alltså inte spelar ngn som helst roll för miljön (då frågan känns obesvarad) för dom uppe i norr om vi i söder är tvungna att elda med olja och dom i norr drabbas
Och en fyra veckors period!!- Hur vet ngn det?
.
#1465410

EPSON skrev:
joel80 skrev:
EPSON skrev: .
Ja, det är ett gissel. Att det kostar mindre att köra en elbil i norr än i söder är ju föga så intelligent? Och att utsläppen i söder skulle vara markant högre är ju definitivt inte bra. Det får ju som sagt dom i norr lida av om det blåser åt deras håll.
.
.
När det gäller kostnaden för att köra elbil är det ju ändå så pass lågt. Om det kostar 1.50kr/milen eller 3kr/milen kvittar typ.
Det är mer uppvärmningskostnader för villan eller sånt så drar iväg.

För mig ligger milkostnaden för "bränsle" på kanske 50 öre mer den här månaden än i somras. (Kör ca 200-250mil per månad) Inte så märkbart i milkostnader alltså. Däremot blir totala elkostnaden i villan säkert 500-600kr högre med allt annat. Kanske får jag tillbaka lite av det då solpanelerna fortfarande ger rätt bra dagtid.
.
1,50 kr till 3 kr är som bekant en kostnadsökning på 100 %. Låter ju som "Ebberöds bank" för mig- Men om Elbilägare inte bryr sig om den kostnadsökningen är det bra.
.
Men jag noterar också att det alltså inte spelar ngn som helst roll för miljön (då frågan känns obesvarad) för dom uppe i norr om vi i söder är tvungna att elda med olja och dom i norr drabbas
Och en fyra veckors period!!- Hur vet ngn det?
.
Eftersom det som du säkert också vet kostar betydligt mycket mer än så att köra bil p.g.a alla andra kostnader är det faktiskt inte så stor skillnad på 1.50-3kr i "bränslekostnad" Det är ändå bara en väldigt liten del av hela kostnaden och en betydligt lägre kostnad för bränsle jömfört med t.ex bensin.

Miljömässigt är det skit, men problemet här är att det i det hår fallet inte är Sverige som inte har tillräckligt med "ren" el utan främst Tyskland och Polen. Svenskt kraftnät har inte begärt att man startar Karlshamsverket som de annars gör om det behövs för att täcka det svenska behovet.

4 veckor stopptid kommer från ägaren till verket som i en intervju sa att de kommer genomföra planerat underhåll närmsta 4 veckorna.
#1465412
joel80 skrev:
EPSON skrev:
joel80 skrev:När det gäller kostnaden för att köra elbil är det ju ändå så pass lågt. Om det kostar 1.50kr/milen eller 3kr/milen kvittar typ.
Det är mer uppvärmningskostnader för villan eller sånt så drar iväg.

För mig ligger milkostnaden för "bränsle" på kanske 50 öre mer den här månaden än i somras. (Kör ca 200-250mil per månad) Inte så märkbart i milkostnader alltså. Däremot blir totala elkostnaden i villan säkert 500-600kr högre med allt annat. Kanske får jag tillbaka lite av det då solpanelerna fortfarande ger rätt bra dagtid.
.
1,50 kr till 3 kr är som bekant en kostnadsökning på 100 %. Låter ju som "Ebberöds bank" för mig- Men om Elbilägare inte bryr sig om den kostnadsökningen är det bra.
.
Men jag noterar också att det alltså inte spelar ngn som helst roll för miljön (då frågan känns obesvarad) för dom uppe i norr om vi i söder är tvungna att elda med olja och dom i norr drabbas
Och en fyra veckors period!!- Hur vet ngn det?
.
Eftersom det som du säkert också vet kostar betydligt mycket mer än så att köra bil p.g.a alla andra kostnader är det faktiskt inte så stor skillnad på 1.50-3kr i "bränslekostnad" Det är ändå bara en väldigt liten del av hela kostnaden och en betydligt lägre kostnad för bränsle jömfört med t.ex bensin.

Miljömässigt är det skit, men problemet här är att det i det hår fallet inte är Sverige som inte har tillräckligt med "ren" el utan främst Tyskland och Polen. Svenskt kraftnät har inte begärt att man startar Karlshamsverket som de annars gör om det behövs för att täcka det svenska behovet.

4 veckor stopptid kommer från ägaren till verket som i en intervju sa att de kommer genomföra planerat underhåll närmsta 4 veckorna.
.
Ja du, vi får se :-) Ett alternativ är ju om man nu skall vara miljömedveten till 100% är Telge Energi som producerar El från Sol, vind och vatten. ( vid själva överföringen låter jag vara osagt) då det inte är från Sol, vind och vatten. :-(
.
#1465415
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 17:19
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 16:22 Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.
Knappast. Så funkar det inte. Det är en fri marknad. Om elen kostar mycket mer i Tyskland pga bristen så köper man så klart upp billigare ström oavsett var den kommer ifrån. Så även om Karlshamn hade stått still så hade man ändå köpt ström från Sverige vilket hade drivit upp priserna här ännu mera.

Det är ju inte så att man kör Karlshamn speciellt för tyskarna räkning, det är ju så att om Tyskarna driver upp priset i Sverige tillräckligt mycket med sina uppköp blir det lönsamt att starta upp. Tyskarnas uppköp skapar elbrist i sydsverige, bristen driver upp priset, och när priset är tillräckligt högt är det lönsamt att starta Karlshamn.

Vi sitter inte i en isolerad bubbla, vi är sammankopplade med cetraleuropa via kablar nuförtiden. Deras elbrist spiller över och skapar elbrist här med.
Hade Karlshamn stått stilla hade det inte funnits lika mycket att köpa härifrån. De hade fått producera själv eller köpt från nått annat land.
Det är väl inte rimligt att vi ska anpassa elproduktionen här hemma till alla länder runtomkring oss? Alltså ha en ännu större överproduktion än vi redan har idag?
Och hur ska du lösa det Joel när Sverige är med på energimarknaden?

Visst myndigheterna skulle kunna belägga Karlshamnsverket med nyttjandeförbud. Men Tyskarna skulle ändå köpa ström här så länge den är billigare än i Tyskland ända till bristen driver upp priset så det blir lika dyrt här som i Tyskland och då köper man ju så klart inte mer.

Eller skulle vi lämna energimarknaden kanske och isolera oss från resten av Europa så de de inte kan köpa ström av oss och skapa brist i Sverige. Jag är osäker på att det skulle accepteras.

Nej vi kommer få vänja oss vid elbrist i Sydsverige tills tyskarna kommit ikapp, hur lång tid det nu kommer ta.
#1465421
Här kan du/ni följa Svenska Krafts balans, systemdrifttillstånd, aktuella frekvenser mm.
.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
.
Och som alla vet kan vi inte lagra den el som produceras- vore ju mao fantastisk om ngn klok individ lyckades hur att.. :-)
.
Ett av de stora misstagen den Reinfeldts borgerliga (förutom Nuon affären på styva 90 000 000 000 kr i förlust som skattebetalare betalar av för än idag) alliansen var att dela in Svedala i 4 Elzoner därav får vi idag får leva med det dilemmat?
.
Senast redigerad av 1 EPSON, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 239
Felkod med elsystemet

Via en kodläsare för vi felkoden CCM-B10[…]

Laddning av elbilar från vanliga eluttag, sk[…]

Vilka generatorer passar xc70?

Nu är det så att jag har lite ljud i mi[…]

Bara tappa ur o fylla på,då får […]