Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456643
Var ute och kollade med iCarsoft, fick fram felkod "8F10 Position sensor xenon lamp, Signal too high" som det tyvärr inte finns så mycket info gällande. Signalen är cirka 4.59V . Fick dock fram att den var kalibrerad enligt bilden nedan konstigt nog.
Testade att ändra trycka lite på armen för att se om volttalet ändrade sig då jag läst att är spänningen som visar på grader lutning. Spänningen ändrades inte.
IMG_3974.jpg
IMG_3974.jpg (55.2 KiB) Visad 164 gånger
När jag slår på helljuset ser det dock ut som att halvljuset rör sig upp till rätt position, eller är det en synvilla av halvljuset?
Klipp: https://drive.google.com/file/d/1FXWxZz ... sp=sharing

Hittade lite tips gällande felkoden på denna länken med att mäta styrenheten, men där saknar jag kompetens helt. Har en
multimeter men vet knappt hur jag använder den tyvärr.

viewtopic.php?t=130597
Kontrollera signalledningen med avseende på kortslutning till spänning.
Mät mellan:
Styrenhet bakre (REM) #C6 (#46) och lägesgivare xenonlampa #4.
Kontrollera också spänningsmatning och jordanslutning för lägesgivaren.


Förutom att justera lamporna manuellt vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Bilen står nu med körförbud så när jag väl åker in för ombes. måste jag bli godkänd direkt så jag slipper lägga pengar på bärgare etc.

Det är kul med bilar nästan jämt :-)
#1456648
Gissar på korroderat kontaktstycke, eller själva givaren.
Kortslutning mellan signal- och spännings-kabeln är lite mer sällsynt än jordningsfel.
Ingen polare med lite mer El-kompetens?
(titta på guider på youtube om hur man använder ett multimeter, gärna lite felsökning på bilar också)

Videon visar hur halvljusreflektorn vippas upp vid helljus, inte samma sak tyvärr.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
#1456650
Kan det nog vara kontaktstycket som kommer från bilen som du säger eftersom givaren är helt ny. Om den är korroderat, borde vara lite sandpapper och rengöringsspray för som gäller?

Jag får göra lite research på YT gällande multimetern. Tack för all hjälp hittills!

Om det inte löser sig och jag lämnar in detta till verkstad, funkar vanlig verkstad på hörnet, eller tex Mekonomen eller bör den åka in till självaste Volvo?
#1456712
Var i garaget en stund igen ikväll. Då man inte får mecka med bilen i garaget så passar jag på under kvällstid då jag behöver lyfta bilen för att komma under. Såg inga korrosion på den gamla givaren och tänkte då att jag kan försöka justera givaren.

I vilket fall som helst så lyckades jag få ner volttalet till 2.12V! :-) Läste på ett utländsk Volvo forum att volttalet ska vara 1.75-3.5V och att en fullt packad bil ska visa 0.5V (länk) så jag är nöjd.

Jag gjorde som du sa jiha1968, skruvade loss plattan från balken samt lossade givaren från sin plats. Då hörde då hur lampmotorn rörde på sig. Medans jag justerade givaren och dess arm kontrollerade volttalet i min iCarsoft och såg att volttalet sjönk. Tror jag skruvade fast allt igen vid cirka 3V och efter att ha sänkt ner bilen och kört några meter på parkeringen så landade den på 2.12V och även felkoden dök inte upp igen efter nollställning :-D

Är fortfarande osäker över om höjden på ljuset är den rätta. Justerar besiktningsmannen detta på skruvarna om ljuset är för lågt inställt?
#1456738
Nu låter det lite bättre ja, och ljusbilden justerar sej om du lastar ner bilen bak, och återgår om du tar bort lasten?

Rekommenderar en kalibrering av givaren med din iCarSoft. (bilen får stå plant utan last, ungefär halv tank bränsle)

Ljusbildens höjd kan du kolla med bilen på samma ställe som din video.
Stanna bilen 10 meter från en vägg, plant.
ta t.ex lite maskeringstejp på väggen, 12cm* lägre än höjden från marken och upp till center av strålkastaren.
Justera strålkastarna med dom vita(?) justerskruvarna så den horisontella delen av ljusbilden står på tejpen

*12cm om dina strålkastare är märkt med 1,2% , kolla under huven.
#1456754
jiha1968 skrev:Rekommenderar en kalibrering av givaren med din iCarSoft. (bilen får stå plant utan last, ungefär halv tank bränsle)
Denna kalibrering tror jag inte att iCarSoft kan genomföra men ska ut och kolla nu. Tror du kalibreringen är ett måste för att ta sig igenom besiktningen? Glad i hågen bokade jag ombesiktning igår kväll, för måndag EM som tur var kan jag boka om :-)
Byta lampa (Halvljus), svårt ?

Mitt vänstra halvljus slocknar ibland under f[…]

När det gäller elmarknaden så blir[…]

Okej var nära på beställa elm327 f[…]

Montera D5 i en 965-92

Har sett folk som har byggt med kortade D24 tr&ari[…]