Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435900
Slangen 1 är sannolikt den till MAP sensorn ovanpå kylaren. Utan den, är det inte optimalt.
Kan vara bidragande orsak.

Slangen 2 går till en termoventil i luftfilterburken. När den öppnar/stänger så regleras luften via vakuumatyrt spjäll antingen direkt framifrån eller via förvärmning på avgasgrenröret.
Även detta bör fungera för optimalt, men hög CO, vete tusan om den orsakar.

Hög HC kan du få av tveksamt servad med motorolja också.

Service olja och stift se över ALLA vakuumslangar och prova igen.
Kanske busköra lite innan. (Högre varv och belastning. Hastigheten kvittar, så håll farten)

Tyvärr kan den lite låga Lamdavärdet indikera dålig kat.
#1441100
Fixade läckande slangarna. Fick till lite undertryck i oljepåf-locket och oljesticka (lite...).
Bytte mycket dålig olja.
Tankade rejält med E85, ca 40%.
Försökte köra med rejält högt varv av och till på väg till besiktningen för att få igång katten.

Blev inte mycket bättre fick dessa värden på besiktningen och blev underkänd igen på båda CO-halterna:
CO 2500: 0,4 (0,2)
CO: 0,4 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,96-1,04)
HC: 173 (200)
Ca 4 mil till besiktningen.

På köpet otrevligt bemötande på besiktningen där man inte fick närvara och se vad dom gjorde, men vid betalning gick det bra att vara nära!? När man i allmänna ordalag frågade om dom hade några ideer på vad problemet kunde vara fick svaret: "åk till en verkstad, vi får inte säga något" helt sjukt. Nästa vända är väl att dom delar ut kort till en anvisad verkstad där dom får kick-back!

Tips?
(ska kolla stift och ev avgasläckage (några tips how?))
#1441223
jagälskarpv skrev: ons 14 apr 2021, 18:24 Fixade läckande slangarna. Fick till lite undertryck i oljepåf-locket och oljesticka (lite...).
Bytte mycket dålig olja.
Tankade rejält med E85, ca 40%.
Försökte köra med rejält högt varv av och till på väg till besiktningen för att få igång katten.

Blev inte mycket bättre fick dessa värden på besiktningen och blev underkänd igen på båda CO-halterna:
CO 2500: 0,4 (0,2)
CO: 0,4 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,96-1,04)
HC: 173 (200)
Ca 4 mil till besiktningen.

På köpet otrevligt bemötande på besiktningen där man inte fick närvara och se vad dom gjorde, men vid betalning gick det bra att vara nära!? När man i allmänna ordalag frågade om dom hade några ideer på vad problemet kunde vara fick svaret: "åk till en verkstad, vi får inte säga något" helt sjukt. Nästa vända är väl att dom delar ut kort till en anvisad verkstad där dom får kick-back!

Tips?
(ska kolla stift och ev avgasläckage (några tips how?))
Avgasvärdena indikerar dålig katalysator.

Att någon uppfattar det som otrevlighet att inte få närvara vid besiktningen är tragiskt. Alla borde ha lärt sig vid det här laget att vi lever med en pandemi. Inte heller kan man förvänta sig att teknikern ska säga vad som är fel när avgasvärdena inte är bra. Skulle han antyda att katalysatorn är dålig och du byter, och det visar sig att det inte är felet skulle du antagligen klandra honom för det.

Senast jag besiktigade var jag inte ens inne i hallen, utan väntade utanför i vårsolen. Teknikern hämtade bilen på parkeringen utanför, och kom ut med den när det var klart. Blankt papper och naturligtvis hade jag betalat i förskott vid tidsbokningen.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]