Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklassandgren
Hej igen...

Upptäckte för ett par veckor sedan att jag hade majonäs under/i oljelocket på min MY20 xc60 t8, alltså en t6 motor.

Gulbrun gegga under oljelocket brukar ju betyda att oljan blandar sig med vatten, oftast topplockspackningen. Känns däremot lite halvt omöjligt på en bil som gått 700 mil. Så jag hoppades på kondens som blir vid kortkörningar. Men nu efter några varmkörningar senaste veckan kollade jag idag igen. Ännu mera klägg och den här gången ser man även ner i hålet i motorn att det ligger en tjock kaffe latte.

Riktigt stressigt då jag ska till fjällen imorgon torsdag och vet inte om jag vågar köra bilen.

Vad tor ni, kondens eller motorproblem? Ska kontakta säljaren.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hur långa var dessa varmkörningar?

Syns det något annorlunda med kylarvattnet, olja där eller mindre kylarvatten? Om inget syns här hade jag gjort rent och kört, precis vad bilen verkar behöva

Finns det en fysisk oljesticka, i så fall kolla det och är det inget på stickan ska det inte vara något vad jag vet

Kan du så är det ju bra om de får titta efter, annars har du väl hyrbil i "värsta fall"

Edit: Läser man bl.a. här så torka rent och ut och kör som att du tror ska köra ihjäl den eller dig själv ;-) Kör värmaren till max innan avfärd och sedan ut och gasa satan ett tag
viewtopic.php?t=24926
viewtopic.php?t=124924
viewtopic.php?t=46510

Samt saxat från ett annat forum:
"Om själva oljan ser fin ut på stickan (nivåmarkeringen) och "geggan" bara sitter på locket och stickans övre del,
är det med 99% sannolikhet endast lite kondensvatten!

När bensinen förbränns i motorn bildas det i förbränningsprocessen ca 1 liter vatten per liter förbrännd bensin.
Merparten av detta vatten följer normalt sett med avgaserna ut,
men en liten del av vattnet trycks alltid ner i motorns inre förbi kolvringarna pga de höga tryck som råder.
En liten den av vattnet hamnar således i vevhuset och tas upp av oljan.
Kör man bilen riktigt varm förångas vattnet och går via vevhusventilationen in i insuget
och åker på nytt in i cylindrarna och ut via avgaserna.

Lite vatten finns således alltid bundet i oljan och när det är kallt ute kondenseras
en del av vattnet på insidan av motorns övre del.

Receptet för att få bort vattnet har du redan fått: varmkör motorn riktigt ordentligt under en längre sträcka
och byt oljan om det är dags att göra det/om det är mycket vatten."
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Niklassandgren skrev:Hej igen...

Upptäckte för ett par veckor sedan att jag hade majonäs under/i oljelocket på min MY20 xc60 t8, alltså en t6 motor.

Gulbrun gegga under oljelocket brukar ju betyda att oljan blandar sig med vatten, oftast topplockspackningen. Känns däremot lite halvt omöjligt på en bil som gått 700 mil. Så jag hoppades på kondens som blir vid kortkörningar. Men nu efter några varmkörningar senaste veckan kollade jag idag igen. Ännu mera klägg och den här gången ser man även ner i hålet i motorn att det ligger en tjock kaffe latte.

Riktigt stressigt då jag ska till fjällen imorgon torsdag och vet inte om jag vågar köra bilen.

Vad tor ni, kondens eller motorproblem? Ska kontakta säljaren.
kondens i oljan pga motorn inte fått upp värmen tippar på du kör på elen mest?
av Snelhest
Att topplockspackningen skulle gått på en VEA-motor förefaller lätt orimligt.
Bara kör, men ogillar du kaffe-blatten, kör mer och länge med bensinaren.
av Niklassandgren
Tack för alla svar. Jag kör upp till fjällen idag (6h) och kollar när jag kommer fram om det fortfarande är skit under locket.

Vet ni hur bytesintervallerna för oljan ser ut på t8? Bör man fråga volvo om extra oljebyte?
av Lockis
Niklassandgren skrev: tor 11 feb 2021, 09:36 Tack för alla svar. Jag kör upp till fjällen idag (6h) och kollar när jag kommer fram om det fortfarande är skit under locket.

Vet ni hur bytesintervallerna för oljan ser ut på t8? Bör man fråga volvo om extra oljebyte?
Det är väl 3000 mil som på alla andra volvo bilar?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Niklassandgren skrev: tor 11 feb 2021, 09:36 Tack för alla svar. Jag kör upp till fjällen idag (6h) och kollar när jag kommer fram om det fortfarande är skit under locket.

3000mil/ 12mån beror på vilket som slår in först
Användarvisningsbild
av Micce1980
Niklassandgren skrev:
Du kan ju alltid fråga dem men undrar om de vill byta oljan och ta kostnaden för något som verkar bero på körmönster. Annars kan man ju beställa olja från Tyskland och tömma ut och fylla på lika mycket, filter hade jag då hoppat.

Men hur som, den rullar nu?

Hur många här har idag kollat sina lock? ;-)
av Niklassandgren
Då va man hemma igen! Kan glatt meddela att geggan under oljelocket är borta. Däremot när jag kom upp i torsdags så fanns det fortfarande tendens till gegga under locket. Lite fundersam över att det ska krävas så kraftiga långkörningar för att få bort kondensen i oljan. Bilen var ändå fullpackad med 4 vuxna & takbox inkl tung högerfot, så motorn jobbar på...

Lite OT kanske men borde inte volvo ha utvecklat bättre funktion med vevhusventilationen för att få ut kondens, men det kanske är svårare än man tror.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Niklassandgren, Det var ju riktigt bra att det så ändå, men hur ska du göra i framtiden? Har väl det inträffat så är det ju en del gegga att ta hand om så. Detta är inget direkt ovanligt, en motor behöver bli varm, blir liksom som att bara borsta tänderna lite grann om den ej får bli riktigt genomvarm mellan varven.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]

Stötdämpare bak

Nej, den passar inte. Hålet för staven […]