av bem - fre 04 dec 2020, 09:28
- fre 04 dec 2020, 09:28
#1416322
Hej,
https://www.motorsafety.org/ford-recall ... -fracture/
Gällde vissa Ford-bilar. Kan Volvo-bilar också ha fått sån koppling i V70? Volvo och Ford hade ju samarbete under rätt många år.
... clutch slip, potentially resulting in elevated system operating temperatures. Repeated high-energy clutch slip input can lead to premature clutch lining wear, and this can subsequently cause a reduction in the mechanical properties of pressure plate material. After repeated cyclic heating and cooling events, cracks may develop around the outer edge of the pressure plate.
The torque capacity reduction that occurs due to clutch lining wear can cause additional slippage and introduce excessive energy and heat into the pressure plate. Eventually, a structural failure or fracture of the pressure plate may occur, leading to clutch cover and transmission housing breaches, which can potentially cause a leak of transmission fluid. A transmission fluid leak in the presence of an ignition source such as hot engine or exhaust components can increase the risk of a fire in the engine compartment.
--------
Det hände nämligen en grej med min V70 D3 Business den 27 nov. Verkstan tror det är kopplingsslir med åtföljande kopplingsbrand och kopplingen behöver bytas till det facila priset av... många laxar (Maskinskadeförsäkringen täcker inte sånt här som räknas som slitagedel). Skall tillägga att branden hände när jag körde, inte när jag växla och dona, rörde inte kopplingen alls.
Det jag undrar över är dels om nån annan råkat ut för kopplingsbrand på V70 II (det var precis som en brand kan jag meddela, lukta bränt, bränd koppling då, nåt otroligt utanför och i bilen, rökplymer från motorhuven som ett ånglok, dels om kanske Volvo använde grejer från Ford som t.ex. koppling så att min koppling skulle kunna vara en sån här problemkoppling som beskrivs i länken ovan.
Att en koppling bara brinner upp när man sitter och kör i godan ro i ca 80-90 knyck är lite konstigt, bilen har bara rullat 15000 mil. Har haft 7 bilar i mitt liv varav den längsta rulla 40000 mil. Har aldrig haft problem med koppling förr.
Men nån gång skall väl vara den första gången antar jag.
/Bo
https://www.motorsafety.org/ford-recall ... -fracture/
Gällde vissa Ford-bilar. Kan Volvo-bilar också ha fått sån koppling i V70? Volvo och Ford hade ju samarbete under rätt många år.
... clutch slip, potentially resulting in elevated system operating temperatures. Repeated high-energy clutch slip input can lead to premature clutch lining wear, and this can subsequently cause a reduction in the mechanical properties of pressure plate material. After repeated cyclic heating and cooling events, cracks may develop around the outer edge of the pressure plate.
The torque capacity reduction that occurs due to clutch lining wear can cause additional slippage and introduce excessive energy and heat into the pressure plate. Eventually, a structural failure or fracture of the pressure plate may occur, leading to clutch cover and transmission housing breaches, which can potentially cause a leak of transmission fluid. A transmission fluid leak in the presence of an ignition source such as hot engine or exhaust components can increase the risk of a fire in the engine compartment.
--------
Det hände nämligen en grej med min V70 D3 Business den 27 nov. Verkstan tror det är kopplingsslir med åtföljande kopplingsbrand och kopplingen behöver bytas till det facila priset av... många laxar (Maskinskadeförsäkringen täcker inte sånt här som räknas som slitagedel). Skall tillägga att branden hände när jag körde, inte när jag växla och dona, rörde inte kopplingen alls.
Det jag undrar över är dels om nån annan råkat ut för kopplingsbrand på V70 II (det var precis som en brand kan jag meddela, lukta bränt, bränd koppling då, nåt otroligt utanför och i bilen, rökplymer från motorhuven som ett ånglok, dels om kanske Volvo använde grejer från Ford som t.ex. koppling så att min koppling skulle kunna vara en sån här problemkoppling som beskrivs i länken ovan.
Att en koppling bara brinner upp när man sitter och kör i godan ro i ca 80-90 knyck är lite konstigt, bilen har bara rullat 15000 mil. Har haft 7 bilar i mitt liv varav den längsta rulla 40000 mil. Har aldrig haft problem med koppling förr.
Men nån gång skall väl vara den första gången antar jag.
/Bo
Bilagor
IMG_7793.JPG (1.97 MiB) Visad 1186 gånger
IMG_7794.JPG (885.08 KiB) Visad 1186 gånger
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.