av plan9 - lör 06 jun 2020, 01:01
- lör 06 jun 2020, 01:01
#1383591
Efter mina 8 helt problemfria år kom detta:
Vår V70 har stått på Bilia i c:a 5 veckor för byte av krossad ruta. Fick tillbaka den och allt verkar bra.
Tre dagar senare kan inte sambon starta efter en utflykt. Jag kommer till undsättning med en 240.
Jag tänkte direkt att batteriet laddat ur under verkstadsbesöket men mäter spänning runt 12.6V. Kopplar på startkablar till 240:n och försöker starta ett flertal gånger.
Bilen har lite hyss för sig. Vid ett tillfälle hostar startmotorn igång men ingen start. Efter några försök vill den inte alls och allt slocknar på panelen. Nyckeln fastnar och kan inte tas ut. "Startspärr Nytt startförsök" dyker upp på panelen.
Väntar några minuter och nyckeln kan tas in och ut igen men inget händer när man trycker på startknappen. Är just beredd att överge allt då den plötsligt går igång som inget hänt. Kör hem och parkerar.
Dagen efter: Handlar och monterat ett nytt originalbatteri och hoppas det var det som var problemet. (Det var det ursprungliga batteriet som satt i så det verkade rimligt att få byta efter 11 år)
Två dagar senare: Ännu en "Startspärr Nytt startförsök" efter en kortare tur men startar igen efter några minuter.
Fyra dagar senare: Kör några ärenden med ungefär 5 starter utan fel. Kör sedan 10 mil och stannar och stänger motorn. Testar att ta ut och in nyckeln och starta igen. Samma problem som första gången händer igen. Nyckeln fastnar men släpper efter nån minut. Motorn försöker starta en gång men avbryter igen. "Startspärr Nytt startförsök"dyker upp på display.
Går ut till bilen c:a tre timmar senare och den startar direkt.
Mina gissningar just nu: Värmerelaterat eller avgnagda/avskavda kablar. Ska ta en djupare titt under nationaldagen.
När bilen väl startat så fungerar allt som det ska. Inga felkoder på displayen
Vår V70 har stått på Bilia i c:a 5 veckor för byte av krossad ruta. Fick tillbaka den och allt verkar bra.
Tre dagar senare kan inte sambon starta efter en utflykt. Jag kommer till undsättning med en 240.
Jag tänkte direkt att batteriet laddat ur under verkstadsbesöket men mäter spänning runt 12.6V. Kopplar på startkablar till 240:n och försöker starta ett flertal gånger.
Bilen har lite hyss för sig. Vid ett tillfälle hostar startmotorn igång men ingen start. Efter några försök vill den inte alls och allt slocknar på panelen. Nyckeln fastnar och kan inte tas ut. "Startspärr Nytt startförsök" dyker upp på panelen.
Väntar några minuter och nyckeln kan tas in och ut igen men inget händer när man trycker på startknappen. Är just beredd att överge allt då den plötsligt går igång som inget hänt. Kör hem och parkerar.
Dagen efter: Handlar och monterat ett nytt originalbatteri och hoppas det var det som var problemet. (Det var det ursprungliga batteriet som satt i så det verkade rimligt att få byta efter 11 år)
Två dagar senare: Ännu en "Startspärr Nytt startförsök" efter en kortare tur men startar igen efter några minuter.
Fyra dagar senare: Kör några ärenden med ungefär 5 starter utan fel. Kör sedan 10 mil och stannar och stänger motorn. Testar att ta ut och in nyckeln och starta igen. Samma problem som första gången händer igen. Nyckeln fastnar men släpper efter nån minut. Motorn försöker starta en gång men avbryter igen. "Startspärr Nytt startförsök"dyker upp på display.
Går ut till bilen c:a tre timmar senare och den startar direkt.
Mina gissningar just nu: Värmerelaterat eller avgnagda/avskavda kablar. Ska ta en djupare titt under nationaldagen.
När bilen väl startat så fungerar allt som det ska. Inga felkoder på displayen
Senast redigerad av 1 plan9, redigerad totalt 0 gånger.