Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dartanjang
Jag har en XC70 D5 med det berömda drivaxelljud i framvagnen som många AWD-ägare känner igen. Jag vill inte limma splinesen för att inte försvåra framtida (obligatoriska?) hjullagerbyte. Jag vill därför byta till XC90ns drivaxelbultar (eller om det är muttrar, jag har inte tittat i navet ännu) som är det andra alternativet.

Kan någon vänlig själ bistå mig med artikelnummer på dessa bultar och åtdragningsmoment? Jag har för mig att jag sett 35 Nm + 90 grader.

Tack på förhand!
av Dartanjang
*bump*

Verkligen ingen här som vet?
av Moody
Så det är en berömd egenskap alltså.

Kan tyvärr inte bistå med svar på det du undrar, men ville bara nämna att jag hade inne mil bil på Volvo här i veckan just för ett klonkande som visade sig vara från drivaxeln och de hade gjort något med splinesen, och bilen är en helt vanlig 2WD som bara gått 2500 mil. Var inte så fasligt dyrt heller iofs, under tusenlappen.
av Dartanjang
Det har diskuterats lite på forumet, bl.a. här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=20887

Det jag vill veta exakt är vilka bultar jag ska ha och få åtdragningsmomentet verifierat så att allt blir rätt.

Sedan så verkar det vara lite standardåtgärd att limma splinesen. Det skulle vara kul att veta om Volvo har skickat ut en servicebulletin om detta...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dartanjang skrev:Det har diskuterats lite på forumet, bl.a. här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=20887

Det jag vill veta exakt är vilka bultar jag ska ha och få åtdragningsmomentet verifierat så att allt blir rätt.

Sedan så verkar det vara lite standardåtgärd att limma splinesen. Det skulle vara kul att veta om Volvo har skickat ut en servicebulletin om detta...
Enligt Volvo sade Service Bulletinen att det skulle limmas (När jag var inne förra året). Så man limmade mina. Någon som vet om skiten är helt paj nu och omöjlig att sära vid hjullager eller damaskbyte?
av Dartanjang
Inget är omöjligt men det är garanterat svårare nu att få isär navet än innan.

Jag var just inne på Volvo och försökte få hjälp. De kände givetvis bara till limningsåtgärden. När jag berättade om XC90-bultmetoden så visste de inget. Jag frågade om de kunde kolla vilken XC90-bult som kunde passa och svaret blev att det kunde de inte se. Inga bultdimensioner visas, bara artikelnummer. Jag fick tre alternativ av dem men ingen fingervisning om vilken som stämmer. Kan någon kunnig människa på forumet berätta vilken som är högvinsten bakom dessa luckor:
1. Distanshylsa inkl skruv, Artnr 30714142, Chnr -196987
2. Distanshylsa inkl skruv, Artnr 30748388, Chnr 196988-354876
3. Semsskruv, Artnr 30741287, Chnr 354877-

Min gissning skulle hamna på nr 3 då den verkar vara för senare chassinr. De verkar ju ha gjort två ändringar på XC90-navet. Jag har inte hört om samma har gjorts även på XC70, men om det har betydelse så är min från april-06. Krävs chassinr så kan jag gräva fram det också.

Det skulle vara ohyggligt välkommet om någon som har gjort detta bultbyte kunde hoppa in i denna tråd och sprida lite ljus.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dartanjang skrev:Inget är omöjligt men det är garanterat svårare nu att få isär navet än innan.

Jag var just inne på Volvo och försökte få hjälp. De kände givetvis bara till limningsåtgärden. När jag berättade om XC90-bultmetoden så visste de inget. Jag frågade om de kunde kolla vilken XC90-bult som kunde passa och svaret blev att det kunde de inte se. Inga bultdimensioner visas, bara artikelnummer. Jag fick tre alternativ av dem men ingen fingervisning om vilken som stämmer. Kan någon kunnig människa på forumet berätta vilken som är högvinsten bakom dessa luckor:
1. Distanshylsa inkl skruv, Artnr 30714142, Chnr -196987
2. Distanshylsa inkl skruv, Artnr 30748388, Chnr 196988-354876
3. Semsskruv, Artnr 30741287, Chnr 354877-

Min gissning skulle hamna på nr 3 då den verkar vara för senare chassinr. De verkar ju ha gjort två ändringar på XC90-navet. Jag har inte hört om samma har gjorts även på XC70, men om det har betydelse så är min från april-06. Krävs chassinr så kan jag gräva fram det också.

Det skulle vara ohyggligt välkommet om någon som har gjort detta bultbyte kunde hoppa in i denna tråd och sprida lite ljus.
Är mutterbytet bättre ??? Grundfelet är ju att sakerna är fel tillverkade från början. Drivaxlar utan glapp har ju tillverkats i hundra år till millioner bilar. Här har man missat och fått fel tolerans i fabriken.

Att limma verkar ju vara en snabbfix med klara nackdelar.

Vad är mutterfixen då, sätta dit en mutter och dra åt av bara sjuhelvete så hela skiten defomeras plastiskt och splinsen dras ihop trots fel toleranser {:-O . En riktig tillverkad spline behöver ju bara minimal kraft för att inte glappa.

Bättre äller sämre?
Användarvisningsbild
av Kemon
Varför limma när kopparpasta funkar lika bra .............
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kemon skrev:Varför limma när kopparpasta funkar lika bra .............
Fråga Volvos service avdelning :roll:
av Mikael G
Hade samma problem på min gamla S60 AWD, där fettade dom in splinesen med nåt istället, den höll sig tyst så länge jag hade kvar bilen iaf.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]