Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasse_99
Hej! Har en 940 gle -94 som nästan började koka i helgen. Tempmätaren fungerade inte som den skulle och efter en koll under huven kunde konstateras att elfläkten inte startar. Relät funkar men det sitter väl en givare som styr det någonstans. Kollade runt kylaren och slangarna till den,fann ingen. Kollat under insuget och finner ett par givare där.. Nån av dom eller har någon här på forumet lösningen på problemet?!?!
Mvh Lasse
av lasse_99
lasse_99 skrev:Hej! Har en 940 gle -94 som nästan började koka i helgen. Tempmätaren fungerade inte som den skulle och efter en koll under huven kunde konstateras att elfläkten inte startar. Relät funkar men det sitter väl en givare som styr det någonstans. Kollade runt kylaren och slangarna till den,fann ingen. Kollat under insuget och finner ett par givare där.. Nån av dom eller har någon här på forumet lösningen på problemet?!?!
Mvh Lasse
Visa nu att ni nan mer än att byta doftgranar då!
Finns det verkligen ingen som har skruvat volvo??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hej!

Har ingen elfläkt själv, men vad jag har läst mig till så styrs original elkylfläkt av bränslesystemboxen som sitter framför höger (nedre) gångjärn. Denna styrbox känner bl.a. av motortempen via givare på toppen.

Funderar lite över tempmätaren... Jag förmodar att tempmätaren inte går upp som den skall!? Om så är fallet, landar mina funderingar över termostaten. Om denna fastnat i öppet läge så kyler den motorn, så den inte kommer upp i arbetstemp (över 117 grader).
Fläkten startar på halvfart då tempen överstiger 102 grader.

Edit. En termostat (sommarmodell - vanligast) öppnar vid ca. 92 grader.
av lasse_99
Tackar för det! Några mer förslag?
av lasse_99
lasse_99 skrev:Tackar för det! Några mer förslag?
Stämmer att tempmätaren inte visar rätt, nån som kan förklara var i toppen givaren sitter?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
lasse_99 skrev:
lasse_99 skrev:Tackar för det! Några mer förslag?
Stämmer att tempmätaren inte visar rätt, nån som kan förklara var i toppen givaren sitter?
Om inte Volvo har flyttat den så sitter den under insuget (framåt på toppen). Drar du ut kontakten (rakt ut) så finner du 2 st runda stift.

Byglar du stiften i kabeln och vrider på tändningen, skall mätaren (om den funkar) flyga upp i botten.
av lasse_99
sak kolla det! den främsta givaren alltså!
av lasse_99
Har nu testat att bygla stiften. vid första försöket så hände inget med mätaren. Tog då ur kabeln till fläktens relä och då stack mätaren upp i topp!
Någon som har nya ideer???
av lasse_99
Man borde kanske sätta i en vanlig fläkt istället och skita i elfläkten...
Användarvisningsbild
av fribbe_740
lasse_99 skrev:Har nu testat att bygla stiften. vid första försöket så hände inget med mätaren. Tog då ur kabeln till fläktens relä och då stack mätaren upp i topp!
Någon som har nya ideer???
är inte så haj på 940 men i mina öron låter det som kortslutning?
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]