Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av born52
Skall lill-fläkten till givaren AC som sitter i instrumentpanelen gå konstant ?
Eller skall den slå av efter ett tag när man vridit av t-nyckeln. Min verkar gå konstant
av Motörhead
den går i ca. 5minuter efter att du har slagit av tändningen, och den startar så fort du öppnar dörren innan du ska iväg.
av CirruZZ
Motörhead skrev:den går i ca. 5minuter efter att du har slagit av tändningen, och den startar så fort du öppnar dörren innan du ska iväg.
Vad är det för en fläkt vi pratar om? Jag har hört ett mycket svagt ljud när jag har klivit in i bilen från instrument brädan (mitten), men inte kunnat komma på vad det är som låter. Kan det vara den fläkten?! Vart sitter den?
av Motörhead
På panelen till klimatanläggningen sitter det ett litet "galler". innanför sitter det en tempgivare för kupen, och på den sitter det en liten fläkt som surrar lätt. Man bör dammsuga (aldrig peta med någonting) detta galler någon gång per år annars KAN tempgivaren ge fel värden om den blir full med damm.
När man öppnar dörren startar den lilla fläkten (systemet gör sig redo för start) och när man slår av motorn så går fläkten i ca. 5 minuter.
av CirruZZ
Då har man lärt sig något nytt idag! Tackar!
Användarvisningsbild
av born52
Så den startar när man öppnar dörren....det förklarar varför jag trodde att den gick hela tiden, se där då lärde man sig något nytt
Tack för svaret Motörhead :!:
av Motörhead
Bara glad att kunna vara till hjälp! Jag hade själv samma fundering när jag köpte min 03:a.
av -94 9000 2,3T cse
Varför startar den när man öppnar dörren?
Varför går den några minuter efter att man stängt av tändningen?
av Fred
-94 9000 2,3T cse skrev:Varför startar den när man öppnar dörren? Om jag får gissa så är det för att den gör sig redo för att starta igång systemet. Alltså sensorn ska mäta temperaturen på luften i kupén, inte luften innanför gallret på ECC-panelen. Man kan ju tänka sig att solen legat på och värmt upp den svarta panelplasten men i övrigt är det minusgrader i kupén.

Varför går den några minuter efter att man stängt av tändningen? Antagligen av samma anledning. Ofta hoppar man ju bara ut en kort stund för att sedan åka iväg igen.
Fast jag gissar lite här...

Mvh
/Fred

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]