Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Som ämnet lyder 95 eller 98 oktan/blyfri? Vad kör ni på ev finns det risker med att köra på 98 istället för 95 på "standardbilar"... Själv tankar jag alltid 98 oktan och jag kör en 850 SE, tycker bilen går jämnare + att bränsleförbrukningen blir/är lägre.

Kom med era erarenheter/kommentarer...!
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tankar alltid 98. Bilen känns rappare och går jämnare tycker jag. :)
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Sant... Jag tycker om man jämför med 95 så känns bilen mer "ansträngd" precis som om den håller emot lite, jämfört med 98, och slår man ut det på en hel tank så är det kanske 5-10kr det handlar om, och de är ju inga pengar o tjafsa om!
Användarvisningsbild
av Nexus
Hoppa över pizzan och ät hemlagat så har man råd att tanka bilen med 98 oktan :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Haha ja de e sant, och med dagens bluff o båg priser på bensin så känns det som det kvittar.. de märks inte i plånboken ändån om jag skulle "spara"och tanka 95...!
av mcnuggz
jag har sett att dom tagit bort 98 oktan från måcka mackar.. verkar som dom bytt ut mot E85 istället :S

nån som vet varför?
av *pettson*
grammse skrev:Jag tankar alltid 98. Bilen känns rappare och går jämnare tycker jag. :)
Trasslet är att bilen inte har nån nytta med 98 oktan.. Den utnyttjar inte detta.
Ännu värre är det för shells *V-power* som är .. tja.. döm själva..
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=14991
Användarvisningsbild
av Funk
Accelerationsförbättringen landar på några procent och det gör reklamen vilseledande, anser Konsumentombudsmannen. För 18 av 31 testade bilar konstaterades en accelerationsförbättring med knappt 1,5 procent i jämförelse med 95-oktanig eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en effekthöjning med 5 procent.
Det är ju upp til var och en att avgöra om upp till 5% effektökning (som förmodligen är jämfört med 95 oktan) är värt pengarna för V-Power, jag tycker inte att det är värt det. Men 98 oktan ger oftast bättre prestanda på turbobilar, och även på bilar med adaptiva styrsystem och är definitivt värt det lilla extra. Jag har alltid kört på 98 i mina turbobilar, även utan chippning, men tycker inte att den extra pengen för att få 99 oktan är rimlig.

/Thomas
av *pettson*
Funk skrev:
Accelerationsförbättringen landar på några procent och det gör reklamen vilseledande, anser Konsumentombudsmannen. För 18 av 31 testade bilar konstaterades en accelerationsförbättring med knappt 1,5 procent i jämförelse med 95-oktanig eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en effekthöjning med 5 procent.
Det är ju upp til var och en att avgöra om upp till 5% effektökning (som förmodligen är jämfört med 95 oktan) är värt pengarna för V-Power, jag tycker inte att det är värt det. Men 98 oktan ger oftast bättre prestanda på turbobilar, och även på bilar med adaptiva styrsystem och är definitivt värt det lilla extra. Jag har alltid kört på 98 i mina turbobilar, även utan chippning, men tycker inte att den extra pengen för att få 99 oktan är rimlig.

/Thomas
Då kanske det vore skönt att få veta att maxeffekten ur din maskin om den inte är trimmad är tagen på 93 oktan och att 95 oktan är rekommenderat. Du ligger redan över alltså. Att använda 98 oktan gör naturligtvis att bilen kan göra en viss tändförställning uppåt, men den används ändå inte överhuvudtaget i det registret där man ligger och åker landsväg. Utan möjligen kan du se någon mera effekt om du varvar ur totalt. Vid chipning däremot så ökar vi på laddtrycket och mängden bensin. Där är risken för spikningar högre och skadligare. Där rekommenderar man 98 oktan. Dock är det samma där.. åker du som vanligt på vägen (vanlig pendlingskörning) så gör inte 98 oktan nån nytta där heller.
Vad gäller energi innehållet i 95 resp 98 oktan så är det så försumbart att det räcker att du o jag åker på olika däck för att den skillnaden inte ska gå att mäta ut i en bränslejämförelse.
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
grammse skrev:Jag tankar alltid 98. Bilen känns rappare och går jämnare tycker jag. :)
Trasslet är att bilen inte har nån nytta med 98 oktan.. Den utnyttjar inte detta.
Ännu värre är det för shells *V-power* som är .. tja.. döm själva..
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=14991
Så det är inbillning att den känns att gå bättre??? speciellt med husvagn tycker jag den orkar bättre. Sen står det i instruktions boken att Volvo rekomenderar 98 blyfri i B5254T.
Jag tänker köra på 98 vad folk än säger :wink: :wink: :wink:

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]

När jag hämtade ut min bil 2022 sa s&aum[…]