Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850
Hej!
Ibland när jag startar volvon så låter det precis som den inte har någon komp,det är ungefär som om kamremmen har gått av,och så kan den vara i ca:10 min ,men sedan så startar den,har hänt 2ggr med ett par månaders mellanrum,är det någon volvofantast som vet vad detta fenomen kan bero på,så är jag tacksam.

Ha det/850
av Frigge
Detta beror på att ventillyftarna/ventilerna hänger sig i öppet läge,detta medför att motorn blir komplös. Bästa åtgärden för detta är att byta olja sen köra utav helvete så motorn får andas lite :lol: . Ta det inte bokstavligt nu,man kan hålla högt varv utan att köra fort :wink: .

/Fredrik
av *pettson*
Frigge skrev:Detta beror på att ventillyftarna/ventilerna hänger sig i öppet läge,detta medför att motorn blir komplös. Bästa åtgärden för detta är att byta olja sen köra utav helvete så motorn får andas lite :lol: . Ta det inte bokstavligt nu,man kan hålla högt varv utan att köra fort :wink: .

/Fredrik
alternativt nån kolvring som hängt sej i innerläge...(kolven expanderar kraftigt på 850 när den blir varm)... sitter kolvringen i innerläge och du försöker starta så är du i princip även där komplös..
även där är egentligen rådet att varva den ganska hårt...gärna under belastning dock går det ju att göra på dom lägre växlarna..
Det har helt enkelt koksat...

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]