Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Förutsättning:
S80 1999
Någon har fixat till så att fordonet har en fungerande stilettfjärr trots att det är en 99:a.
Någon sa att det troligtvis är nån annan som bytt UEM för att få det att fungera.

Frågor:
1. Är det möjligt att gifta in en fjärrkontroll man hittat på skroten (efter att man bytt nyckelämne förstås)?
2. Någon påstår att man måste ha fjärrkontroll + kod för att få det att fungera, kan det vara så?
av Frigge
Det är inte möjligt att gifta in en begagnad fjärr utan koden.
När man köper en ny fjärr medföljer ALLTID koden, utan den är den värdelös.

/Fredrik
av zenobia
Du vet inte om det går att få tag på koden "baklänges" om man har bilens chassienummer?
av Frigge
zenobia skrev:Du vet inte om det går att få tag på koden "baklänges" om man har bilens chassienummer?
koden på fjärren har ju inget med bilens ch nr att göra.
Koden är ju specifik för varje fjärrkontroll.

/Fredrik
zenobia skrev:Förutsättning:
S80 1999
Någon har fixat till så att fordonet har en fungerande stilettfjärr trots att det är en 99:a.
Någon sa att det troligtvis är nån annan som bytt UEM för att få det att fungera.

Frågor:
1. Är det möjligt att gifta in en fjärrkontroll man hittat på skroten (efter att man bytt nyckelämne förstås)?
2. Någon påstår att man måste ha fjärrkontroll + kod för att få det att fungera, kan det vara så?
Har du inga kvar av de gamla standard dosorna med gumminyckel? För om du har det så öppnar du bara den gamla dosan och stiletten och skiftar kretskort så behöver du inte "gifta" in den i bilen...eftersom att det fortfarande är den "gamla" fjärren...
av zenobia
Frigge skrev:
zenobia skrev:Du vet inte om det går att få tag på koden "baklänges" om man har bilens chassienummer?
koden på fjärren har ju inget med bilens ch nr att göra.
Koden är ju specifik för varje fjärrkontroll.

/Fredrik
Vill minnas att Volvo kan ta reda på hur många nycklar som finns kopplade till bilen om du skulle råka ut för ett försäkringsfall.

Tanken var ju att det kanske centralt fanns uppgift om vilka fjärrkontroller som var kopplade till respektive fordon och att man den vägen kunde få tag på "koden".
michael561 skrev:
S80 1999

Frågor:
Har du inga kvar av de gamla standard dosorna med gumminyckel? För om du har det så öppnar du bara den gamla dosan och stiletten och skiftar kretskort så behöver du inte "gifta" in den i bilen...eftersom att det fortfarande är den "gamla" fjärren...
OK, låter som en intressant tanke.. skall kolla detta!
Isåfall återstår det ju bara att ordna med ett nytt nyckelämne, det skall väl bara vara att beställa på Volvo antar jag.
zenobia skrev:
michael561 skrev:
S80 1999

Frågor:
OK, låter som en intressant tanke.. skall kolla detta!
Isåfall återstår det ju bara att ordna med ett nytt nyckelämne, det skall väl bara vara att beställa på Volvo antar jag.
Då jag har tänkt att byta ut mina gamla så har jag forskat i detta(har bara inte hunnit åka till volvo och handla delarna...) och det är vad jag har kommit fram till ska vara enklast... Då slipper man allt med mjukvara till fjärren o.s.v...Man kan även löda så att panikknappen funkar.
Nyckelämne är bara att beställa om du har koden till nycklarna(vilket jag inte har) annars fixar volvo den koden med för någon hundralapp.

Lägger till en liten kostnadsberäkning på detta med stiletter(saxat från perlar på svxc.se)
En kir nyckel kostar ca:850:-+ koden om man inte har den(ca:200:-)
Fjärren ca:570:-
Mjukvara nyckel ca:160:-
Mjukvara fjärr ca:320:-(vilket alltså inte behövs om man moddar sin gamla)
Sedan så tillkommer arbetet på verkstan för att progga allt.
Senast redigerad av 2 michael561, redigerad totalt 0 gång.
av zenobia
Tackar för ett bra svar...

Slutsats...
Koden till nycklarna kan Volvo ta reda på men dom kan inte ta reda på koden till fjärrkontrollen... underbart... :shock:
Användarvisningsbild
av michael561
zenobia skrev:Tackar för ett bra svar...

Så koden till nycklarna kan Volvo ta reda på men dom kan inte ta reda på koden till fjärrkontrollen är min slutsats... underbart... :shock:
Det vore ju inte första gången nåt sånt korkat hände 8)
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så