- fre 19 jan 2007, 22:30
#82547
Det är inte alla funktioner som bevakas av gödtrådsvakten. Fritt från minnet är det bara viktiga funktioner där det finns en lampa på vardera sida av bilen:
Bak / bromsljus, halvljus (kanske också parkering fram?)
Inte skyltbelysning och helljus .
Helt säkert inte värmesitsar, bagagebelysning osv.
Förenklat fungerar glödtrådsvakten som en balansvåg: så länge som det går lika "tung" ström på båda sidor så är den i balans, dvs ingen felsignal. Trasig lampa på en sida medför obalans, dvs varningslampan tänds.
Funktionen och komponenterna är utmärkt beskrivna i Volvos gröna häfte för elsystem för 240/ 260. inbok är för en -79:a (Funktionen är säkert liknande även på 140 1974)
När man provat att byta BÅDA lamporna så finns det den enkla vägen att ta ur lampan ur instrumentet så störs man aldrig mera. Så gjorde jag på min 86:a 245:a redan då den var nästan helt ny.
Den som är seriös kollar istället igenom hela sysyetmet efter dåliga kontakter och klassikern jordfel. (Jordfel har satt mången mek på hispan genom åren. Fel och symptom kan vara på helt skilda platser i bilen.
Byt lampor, rengör kontakter, spraya universalspray kolla att kontakterna sitter fast ordenligt. Hoppas sen på det bästa!
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87
http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10