- tis 08 nov 2005, 12:52
#20289
Jeg har en 2000 V70N 2.4t gt som nå har gått 87.000 km.
Jeg leser stadig om biler av denne typen som har problemer med ETM - og som må skifte denne.
Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 4000 mil, og har renset ETM en gang for 1,5 år siden på grunn av at bilen noen gang gikk i nød-modus og fikk "prestanda reducerad" og en hel haug med andre meldinger som sannsynligvis skyldtes "rusk" i ETM modulen.
Jeg har fått igjen disse meldingene 2-3 ganger etter dette. Det er bare å stoppe og starte bilen igjen, så er alt normalt (feilmeldingene kommer bort etter 3 restarter).
Jeg kjører nesten alltid på 98 oktan - og har en følelse av at feilmeldingene kommer når jeg fyller 95 oktan (?) eller har bare småkjøring (motoren blir aldri ordentlig varm).
Når jeg bevisst prøver å dra ut litt på girene (vanskelig i Norge med en 2.4t og de fartsgrensensene vi har - så jeg må holde med til 2. og 3. gir) ved hver kjøretur, kommer ikke "prestanda reducerad" eller noen andre meldinger.
Jeg lurer på følgende:
- Er det andre i forumet som har lignende erfaringre?
- Er ETM problemet stort sett relatert til USA og deres "dårlige" bensin?
- Er ETM problemene kun på biler som stort sett brukes til småkjøring (er dette et problem i Tyskland - der man har AutoBahn)?
- De som har skiftet ETM - hvilke symptomer var utslagsgivende for å foreta skiftet (og løste skiftet problemet)?
- Evt andre ting om problem med ETM som dere kommer på
Harald
Jeg leser stadig om biler av denne typen som har problemer med ETM - og som må skifte denne.
Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 4000 mil, og har renset ETM en gang for 1,5 år siden på grunn av at bilen noen gang gikk i nød-modus og fikk "prestanda reducerad" og en hel haug med andre meldinger som sannsynligvis skyldtes "rusk" i ETM modulen.
Jeg har fått igjen disse meldingene 2-3 ganger etter dette. Det er bare å stoppe og starte bilen igjen, så er alt normalt (feilmeldingene kommer bort etter 3 restarter).
Jeg kjører nesten alltid på 98 oktan - og har en følelse av at feilmeldingene kommer når jeg fyller 95 oktan (?) eller har bare småkjøring (motoren blir aldri ordentlig varm).
Når jeg bevisst prøver å dra ut litt på girene (vanskelig i Norge med en 2.4t og de fartsgrensensene vi har - så jeg må holde med til 2. og 3. gir) ved hver kjøretur, kommer ikke "prestanda reducerad" eller noen andre meldinger.
Jeg lurer på følgende:
- Er det andre i forumet som har lignende erfaringre?
- Er ETM problemet stort sett relatert til USA og deres "dårlige" bensin?
- Er ETM problemene kun på biler som stort sett brukes til småkjøring (er dette et problem i Tyskland - der man har AutoBahn)?
- De som har skiftet ETM - hvilke symptomer var utslagsgivende for å foreta skiftet (og løste skiftet problemet)?
- Evt andre ting om problem med ETM som dere kommer på
Harald
11 XC70 D5 Summum
Solgt: 09 V70 II 2.4d Summum 4c
Solgt: 05 V70 D5 Summum 4c
Solgt: 00 V70N 2.4t
Solgt: 09 V70 II 2.4d Summum 4c
Solgt: 05 V70 D5 Summum 4c
Solgt: 00 V70N 2.4t