Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Harald
Jeg har en 2000 V70N 2.4t gt som nå har gått 87.000 km.
Jeg leser stadig om biler av denne typen som har problemer med ETM - og som må skifte denne.

Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 4000 mil, og har renset ETM en gang for 1,5 år siden på grunn av at bilen noen gang gikk i nød-modus og fikk "prestanda reducerad" og en hel haug med andre meldinger som sannsynligvis skyldtes "rusk" i ETM modulen.

Jeg har fått igjen disse meldingene 2-3 ganger etter dette. Det er bare å stoppe og starte bilen igjen, så er alt normalt (feilmeldingene kommer bort etter 3 restarter).

Jeg kjører nesten alltid på 98 oktan - og har en følelse av at feilmeldingene kommer når jeg fyller 95 oktan (?) eller har bare småkjøring (motoren blir aldri ordentlig varm).
Når jeg bevisst prøver å dra ut litt på girene (vanskelig i Norge med en 2.4t og de fartsgrensensene vi har - så jeg må holde med til 2. og 3. gir) ved hver kjøretur, kommer ikke "prestanda reducerad" eller noen andre meldinger.

Jeg lurer på følgende:
- Er det andre i forumet som har lignende erfaringre?
- Er ETM problemet stort sett relatert til USA og deres "dårlige" bensin?
- Er ETM problemene kun på biler som stort sett brukes til småkjøring (er dette et problem i Tyskland - der man har AutoBahn)?
- De som har skiftet ETM - hvilke symptomer var utslagsgivende for å foreta skiftet (og løste skiftet problemet)?
- Evt andre ting om problem med ETM som dere kommer på

Harald
av Yngvar
Jeg har en S80 2.0 LT 1999 hvor jeg byttet denne. bilen var gått ca 10000 mil. Symtopet var at den stoppet når jeg kom til rødt lys eller kø. Også gikk den og jaget opp og ned på på tomgang. Kjører på 95 oktan.
av svensen
2001 V70 2.0 LT. Fikk først «reducerade prestanda»-meldingen og beskjed om å kontakte verksted. Bilen føltes som om turboen ikke virket, men ellers ok.

Ringte verkstedet (autorisert Volvoverksted) som aldri hadde vært borti eller hørt om problemet. De lurte på om muligens tanklokket mitt ikke var helt tett. De ba meg stikke innom når det passet men sa jeg bare kunne kjøre videre. Neste gang jeg startet bilen var feilmeldingen og symptomene borte.

Få dager senere, når jeg var på langtur, dukket feilmeldingen opp samtidig som bilen av og til ikke reagerte på bevegelser med gasspedalen. Stakk innom første og beste Volvoverksted, som hentet ut følgende feilkoder via VADIS: ECM-903F, ECM-904D og ECM-91A7. Dette verkstedet hadde hørt om problemet, men mente jeg først burde forsøke å rense spjeldhuset for å se om det holdt.

15 mil senere kommer jeg rundt en sving i svak oppoverbakke i ca. 90 km/t når gasspedalen plutselig slutter å virke, (og turtallet synker til 800 rpm). Bilen stopper selvfølgelig med en gang, og det at det ikke kommer et vogntog i 90 rundt svingen mens vi får dytta bilen tvers over veien og ut på vegskulderen redda vel livet vårt. (Norske svinger i Gudbrandsdalen).

Falken henter oss og setter bilen inn på lokalt verksted. Neste formiddag er vi NKr 1.687,- fattigere, men med nyrenset spjeldhus.

Bilen oppfører seg fint i to dager, men så er alt like ille igjen.

Løsning:
Spjeldhus kr 6.890,63
Bytte av samme, og innsugningsrør kr 1.394,-
Koble til vst/vct2000 og avlesning kr 410,-
Pakning kr 23,63
Etm opplasting 317,63
Ny bremsegiver kr 1.233,75
Bytte av denne kr 820,-

Tilsammen NKr 11.336,-

Men moro var det lell...

PS
Volvo Norge ville ikke uttale seg om denne saken i det hele tatt.
NAF mente det var vanskelig å vinne gjennom fordi de mente dette var tilsvarende bytte av luftmengdemåler på VW, som var definert som en slitedel. Dette på tross av påvist fabrikasjonsfeil, pågående rettsak i USA samt at dette byttes gratis i Sverige inntil et visst antall km.....

Sven
Användarvisningsbild
av Harald
Er interessert i mere informasjon om bilen din:

Gått langt?
Type kjøring?
Oktan?
Har du eid bilen lenge før du måtte skifte?

Harald
av svensen
Harald skrev:Er interessert i mere informasjon om bilen din:

Gått langt?
Type kjøring?
Oktan?
Har du eid bilen lenge før du måtte skifte?

Harald
Den hadde gått 133.171 km da jeg fikk rensa spjeldhuset og 134.444 km da jeg fikk det bytta.
Så lenge jeg har hatt bilen er den kjørt veldig pent og mest langkjøring.
98 oktan.
Ett år. (Hadde gått 86 000 km da jeg kjøpte den.)

Bottom line:
1. Du er ikke i tvil når det er noe gæernt.
2. I Norge må du betale kalaset selv.

(Har lest en del tråder på engelsk hvor det er litt snakk om oktantall og viskositet på olje et.c. Jeg tror imidlertid ikke dette har noen innvirkning av betydning.)

Se f.eks. her:
http://www.fazmiclaw.com/Volvo.html
javascript:emoticon(':roll:')

Sven
Användarvisningsbild
av johnkanon
Bare lurte på en ting. etter du hadde byttet spejldhuset og alle de andre tinga for 11000.- fungerte det bra da?

fordi jeg har begynt å få samme problemet, når jeg får
"performance reduced" så må jeg stoppe å resete service lampa,da fungerer bilen i gjen. irreterende :evil:

hvor og hva er spjeldhuset forresten?
Användarvisningsbild
av Harald
Jeg opplevde også å få disse feilmeldingene (pluss en masse meldinger om feil på motorstyring, automatkasse og lignende) - og bilen kjøre som om den går på 3 cylindere
Ved å starte og stoppe motoren forsvinner feilen på motoren - og feilmeldingene forsvinner fra displayet etter 3. restarten.
Jeg renset ETM ved ca 60.000 - og da forsvant feilmeldingen en stund - men de kom tilbake igjen.
Det er nå ca 6-7 måneder siden siste gang jeg fikk feilmelding.
Etter siste feilmelding fyller jeg konsekvent 98 oktan på bilen og prøver i tillegg å gi litt mere gass og kjøre ut girene nå og da.
Mulig at dette forhindrer at det blir liggende uønskede ting i ETMen.

ETMen ligger foran motoren, i starten av luftinntaket som går ovre motoren (du har 2.4t)
Användarvisningsbild
av hj
Vet inte om du bara vänder dig till dina norska forumkolleger, men jag fick byta ETM på min S60 i maj förra året vid 80700 km. Bilen gick helt normalt tills jag skulle starta den efter ett kort stopp, varvtalet rusade upp till 5000 rpm på tomgång och motorn drog väldigt dåligt. Kändes ungefär som om det bara var fyra cylindrar som gick.

Lyckades ta mig till den lokala Volvoverkstaden i byn nästa dag där man konstaterade att det var ETM-huset som packat ihop precis som jag misstänkte. Det byttes gratis på min bil, men om det berodde på att bilen alltid servats hos dem eller på goodwill vet jag inte. I vilket fall var den som ny efteråt, med lite ny programvara som kom med på köpet.
Användarvisningsbild
av Harald
Jeg vil gjerne ha tilbakemelding fra alle som har ærfaringer med ETMen og problemer med denne.

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]

Instrument slocknar

Jag har en S80 -04 som helt plötsligt hela in[…]

Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]