I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danneman
Nu har jag beställt PPC från BSR till min T5:a.
Nått man bör tänka på?
Håller verkligen grejorna?
Vad är det som slits mest vid chipning? Kopplingen?
Om man kör med hjärnan, dvs inte tok gasar på 1:an 2:a osv utan använder effekten mera på landsväg så kan ju slitaget inte bli mera än vanligt.?!
Blir det märkbar skillnad vid chippning??
Nån med erfarenhet? :roll:

Och hur lång tid tar det tills man får grejorna efter beställning?
Användarvisningsbild
av Loner
Vet inget om hur det blir med PPC till T5, men jag har kört 2000 problemfria mil med min 2.4T och PPC.

Det som tenderar till att slitas mer är ju iaf däcken..

Skulle aldrig kunan tänka mig en 2.4T utan chippning iaf...

/L
Användarvisningsbild
av Danneman
Hur lång tid tog det efter att du beställde den tills du fick den ?
Märkte du skillnad direkt eller (som vissa säger: att man ska köra 30 mil först) ?
Användarvisningsbild
av Loner
Fick den samma vecka jag beställde den, dom skickade den samma dag som jag beställde, sen tog det några dagar för vårt kära postverk att få paketet till mig..

Ja jag märkte skillnad direkt, det där med 30 mil är ju för att bilen skall hinna ställa om sig. Lossar du batteriet så börjar ju sen bilen på standardvärden för att sen lära sig hur bilen skall optimeras.

Glöm inte att ha 98 i tanken innan uppdteringen oxå, så motorn får rätt soppa på en gång.

/L
av matzen10
Danneman skrev: Blir det märkbar skillnad vid chippning??
Nån med erfarenhet? :roll:
Har en 2.5T med BSR, steg 1. Där är skillnaden stor på vridmomentet. Omkörningar går väldigt smidigt.
Märker oxå effekt vid 0-100 acc, men det är ju ingen prioritet för mig.
Tycker dock bilen blir lite nervös på låga växlar, i stadstrafik. Jag får växla tidigt för att få en behaglig rytm så att inte turbon laddar så vansinnigt hårt. För rätt vad det är så kommer kraften och sparkar bakut! Lite ökad bränsleförbrukning blir det allt, men det är inte så farligt.
I det stora hela så är det värt varenda krona, enligt mig. Jag skulle heller inte kunna tänka mig en 2,5T utan BSR; det är vanebildande!
Lycka till med ditt trim och njut av våren 8)
p.s. spara gärna lite slantat till nya däck (:-)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Loner
matzen10 skrev: Har en 2.5T med BSR, steg 1. Där är skillnaden stor på vridmomentet. Omkörningar går väldigt smidigt.
Märker oxå effekt vid 0-100 acc, men det är ju ingen prioritet för mig.
Tycker dock bilen blir lite nervös på låga växlar, i stadstrafik. Jag får växla tidigt för att få en behaglig rytm så att inte turbon laddar så vansinnigt hårt. För rätt vad det är så kommer kraften och sparkar bakut! Lite ökad bränsleförbrukning blir det allt, men det är inte så farligt.
0-100 har jag aldrig riktigt provat, gasar man för hårt på 1,2 så spinner det ju bara så det är svårt tycker jag.. Får väl se i år när man går från 205 till 225 på däcken om man får bättre fäste :roll:

Tycker inte som du att den varken är nervös eller drar mer soppa, visst gasar man lite mer nu när bilen är piggare och då går det mera soppa, men kör man "ecodriving" så visar mina siffror på att den drar aningen mindre, dock 98 oktan, så det blir samma kostnad dock.

/L
Användarvisningsbild
av Danneman
Tack för svaren, jag kör redan på V-Power,
Återkommer efter installationen ;)
Användarvisningsbild
av Danneman
Såååå ja.. chippat å klart !!
Men fick hjärtat i hals-gropen då jag till min förskräckelse upptäckte röd varnings triangel på instrument-panelen och "broms-fel--- stanna omedelbart" i displayen.
Men efter ett samtal med min meck på volvo så skrattade han bara och sa att jag skulle stänga av bilen... låsa... kliva in igen och starta. Mycket riktigt, det va borta :D
Skilland före och efter chippningen ?!? Ja bara att det spinner lättare på 2:an (inte så kul iofs) men mesta effekten tycker jag märks landsväg på 3 , 4:an .. visslar på bra fort upp till 200+
Användarvisningsbild
av A80TD
Om jag har förstått rätt, så kör ni med manuella lådor och har max vridmoment på dryga 400 Nm.
Upplever ni, så här långt, att bilarna verkar tåla kraftökningen? Däcken får det ju tuffare, förstår jag :) , men hur går det med koppling, växellåda och drivaxlar t. ex.? Märker ni nån slirning eller onormalt ljud m.m.?
Användarvisningsbild
av Loner
A80TD skrev:Om jag har förstått rätt, så kör ni med manuella lådor och har max vridmoment på dryga 400 Nm.
Upplever ni, så här långt, att bilarna verkar tåla kraftökningen? Däcken får det ju tuffare, förstår jag :) , men hur går det med koppling, växellåda och drivaxlar t. ex.? Märker ni nån slirning eller onormalt ljud m.m.?
2000 mil och ännu inga konstigheter :roll:

/L
Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]

Köpråd V60 Recarge

Elvärmare jag tycker allt den höll m&ari[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Planerar sänka 740:n med 40mm sänkningss[…]

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]