Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kanske nån som har postat en sån här tråd innan, men jag tycker det är skoj eftersom så många brukar vilja vara med och lista sina tidigare pärlor.

Ok, here goes:

1: Volvo 145 -72 - Röd...typ. Min första bil! :D köptes 1993 för 2500:-

2: Saab 96 Årsmod: ? - glassbilsblå och vidrig, hade den i 3 mån sen fick den bensinläckage och jag skrotade den.

3: Volvo 242 DL -80 - Blå. Funkade klockrent tills jag smällde den i borlänge..:(

4: Volvo 244 GLT -80 - Silver (rost). En långmilare som jag bytte växellåda på. Mycket el och mycket strul. Brann i elsystemet klockan 01 på morgonen mellan Uppsala och Sala. Släckte branden med en CocaCola och körde med en skruvmejsel istället för säkring resten av vägen till Avesta.

5: VW Bubbla 1303S - Årsmod: ? - Blå (jösses så mycket blå bilar jag har haft). Bytte till mig bilen mot en 2 gb hårddisk och 128mb ram-minne. :)

6: BMW 520 -87 - Delfingrå-metallic

7: Ford Mondeo -97 - Panthersvart-metallic. Köptes ny. Ruinerade mig. Såldes till farsan.

8: VW Passat TDi -98 Vit. Tjänstebil.

9: Saab 9-3 2.0 Turbo, Pippigul. Tjänstebil. Dålig kvalitet. Tappade lampinsatserna fram, båda två, på autobahn. Värme och vibrationer var orsaken enl verkstaden hemma i Sverige. Aldrig mer Saab!

10: BMW 328 Coupé -99, Cosmossvart-metallic, Gick som ett troll. Läckte in när jag tvättade den i tvätthall p.g.a. de karmlösa fönstrena. Mkt strul med vibrerande framvagn. Mycket byttes på garanti såsom dörrlås och databox. Blev besviken på kvaliten och sålde.

11: BMW 316 compact -99, silver. Jättetråkig. Sålde efter 6 mån. Billig var den i alla fall.

12: BMW 523iM -00, silver. Köptes ny. Dyr dyr dyr...men hade jobbet för det på den tiden. Kostade 6290:- i mån plus bensin, skatt och försäkring. :shock: Såldes när jag flyttade tillbaka till Göteborg 2001.

13: Seat Ibiza -02, Gul. Köptes ny. Bra bil men väldigt bullrig. Fick inbrott i den och sen stämde aldrig lacken ordentligt igen efter lackeringen.

14: Seat Leon -04, Gråmetallic, Köptes ny. Kalasbil. Trevlig att köra, inga problem på 2900 mil men behövde nåt man kunde dra husvagn med och såldes som inbytesbil.

15: Volvo V70N -04, Vit med Oak-inredning. Köptes när den hade gått 3800 mil.

16. Volvo V70N -06, Titaniumgrå med grå inredning. Köptes ny då Bilia inte lyckades laga bil nummer 15 tillfredsställande och köpte tillbaka den.

17: Kia Cee´d Sporty Wagon -08. Gunmetal-grå med svart inredning. Kompetent, pålitlig, bullrig, tråkig.

18: Mercedes-Benz E220 Avantgarde -11. Iridiumsilver med svart halvläderinredning. Underbar bil, vansinnigt klipp, lägger i femman när man passerar 200 km/tim efter några sekunder på Autobahn. Har automatiskt fartlarm som börjar tjuta när det går för fort. Lämnar jag frugan hemma är det tyst. :lol:

19: Porsche 911 Carrera 4 (964) -89. Stonegrey med Carreraröd helläderinredning. Man skall aldrig möta sina hjältar. Bilen var en drömbil som ung och en mardröm att äga som äldre. Läckte olja och luktade som en gammal källare. Lade ner en hög pengar och kände att det var fel bil för mig som inte är speciellt duktig på att meka.

20: Porsche Boxster -09. Bytte in bil 19 och skaffade en modern modell med garantier och lagom med mil. Beställdes ny av en herre född 1934. Kördes av honom de första 2800 milen. Lungt. Bilen var nog chockad att varvas över 7000 varv för första gången. :)

Ja, det var väl de bilar jag har haft tills nu...tror inte jag har missat nån. :)
Senast redigerad av 6 NCR, redigerad totalt 0 gång.
av Christian_m
Har bara hunnit med 3 bilar än så länge...

1. BMW 320i -99. Kul bil på alla sätt och vis, när den väl fungerade. Köpt hos auktoriserad bmw-försäljare, alla papper i sin ordning, 6000 mil. Men vad hjälpte det, den stod ändå på verkstad 6-7 gånger under de 10 månader jag ägde den. Gav upp när halva golvet doldes 2 cm under vattenytan och verkstan inte lyckades fixa problemet som gjorde att vattnet kom in i bilen. Innan det diverse problem som delvis berodde på det usla exemplaret, och delvis på den om möjligt ännu sämre verkstan.

Som sagt, kul bil men alldeles för mycket problem. Hade den fungerat hade jag troligen kört bmw än idag, även om det troligen inte varit den aktuella bilen.

2. Volvo S60 2,4T -02. Köpt hos Bilia, tidigare ägd av en försäljare på Bilia Segeltorp. Svartmetallic med beige delläder, var mycket nöjd när jag hämtade ut den och ångrade aldrig köpet, hade den i 2 år och servade den en gång, i övrigt gick den som en klocka. Dock gjorde min ringa ålder (försäkringskostnad) i kombination med turbo + automatlåda (förbrukning) att driftskostnaderna till slut passerade det acceptabla när vagnskadegarantin gick ut. Så tyvärr, jag blev tvugen att byta igen :P

3. Volvo V50 2,4 -05. 60 hästar fattigare än S60, ändå roligare att köra (jag kör mest stadstrafik/landsväg men sällan längre sträckor på motorväg) tack vare chassit som slår allt jag kört i Volvoväg tidigare (Nej, jag har inte kört någon R-modell :) ). Att jag saknade manuell växellåda insåg jag inte förrän jag hade en igen, många fastnar för automatväxlade bilar när de väl ägt en men jag tillhör inte den skaran. Visst hade en T5 varit trevligt men nu räckte pengarna bara till den jag köpte och jag ångrar mig inte, att köpa en begagnad 04'a och riskera att få en bil som dras med barnsjukdomar var jag inte sugen på efter erfarenheterna med bmw'n som var just första årsmodellen av en ny modell. Hoppas behålla den här bilen minst 3 år men vis av tidigare erfarenheter så är jag nöjd om jag lyckas behålla den i 2 år. :D
av Quaint
1. Opel ascona 78

2. Ford Taunus (hamnade på taket)

3. Fiat 131 super mirafiori -77

4. Opel Kadett -85

5. Ford Mondeo -94

(Nu börjar det arta sig)

6. Volvo 745 GLE -87 (Bästa bil jag haft :cry: )

7. Volvo 855 SE -94
av Teemu
1. Volkswagen Passat Variant -91

2. Opel Vectra 2.0 CDX Caravan -97

3. Volvo V70 -01

Bara haft körkort i lite dryga året.
Användarvisningsbild
av sebb
1. Volvo 245DL-82
2. volvo 850SE-94
Har ju bara haft körkortet ½år
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Colt GLX -82-

Volvo 242 -80-

Celica -87-

Celica -92-

440 -90- Billigaste bil jag haft.Körde 5000 mil med den bytte bra stift och olja.

855 GLT -94-

Esscort -02- "Skrot" Denna bil rosta!!!!!!! köpte den 03 sålde den 03

A4 1,8T -99-

Passat TDI -00- Billig som *** 0,46 i 120kmh men den tog 0,78 i 140kmh

V70 2,4T -01- just nu visar datan 11.40L/100km och det med en medel på 49kmh
Användarvisningsbild
av chrras
Efter en första bil i hyfsat skick har jag bara haft billiga bilar som man inte behöver ta hand om så mycket...

1. BMW 528i -84 (16000:-) Rolig bil som dock var lite farlig för körkortet.
2. Volvo 244 DL aut -80 (2500:-) Drog 1,5 - 2 lit/mil även vid lugn körning.
3. Peugeot 504 Break Diesel -77 (3000:-) Bästa bil jag haft, problemfri och pålitlig. Hade den i fem år. Kostade ingenting i reservdelar men en del tid i form av rostlagning. Gjorde bland annat en 1000-mila-resa runt europa med denna bil.
4. Peugeot 404 Break Diesel -70 (5000:-) Var tänkt som en skattebefriad ersättare till den ovanstående men blev aldrig riktigt färdig. Fick aldrig tag i de delar som behövdes.
5. Ford Scorpio -87 (0:-)Fick den av en kompis och gjorde världen en tjänst genom att köra den till skroten ett par veckor senare.
6. Toyota Camry Touring -89 (3000:-)Landsvägskryssare som satte några bra sträcktider mellan Östersund och Mora. Slutet för denna bil kom efter många mil utan kylvatten med temp mätaren i topp.
7. Volvo 245 DL -84 (2000:-) Bäbisblå och duktigt rostig men har bara gått 20000 mil.
av Rubber_Duck
har hunnit med en del bilar genom tiden.

första bilen en Renault 12 tl
Sen blev det en audi 5e
en 528i 84
en 245 ren vinst bil gjorde en servis på polarens bil fick denna som betalning sålde den 1 vecka senare för 2500.
Sen var där ett uppbehål fick order på att ta körkort innan jag köpte nästa bil :lol:

Så första lagliga bilen att köra var en 205 gti 89 gick som ett skållat troll tills jag la växellådans innehåll på gatan :(
Köpte en Impala 71 undr tiden som jag körde 205an som nu står i garaget nu o väntar på att sommaren ska komma igen :P
Körde sedan en fiesta ett par månader ushh vilken tid det var då:)
Köpte sedan en mustang 81 targa riktig kul bil tills att vintern kom allt kondens samla sig som is tappar på targan. Så man blev blött var gång man körde.
Sen en blev det en bx14 hade den ett par månader sen gick toppen o bilen blev skrott
Köpte sedan en scorpio fy fan aldrig har jag haft en bil som man var tvungen att skruva med så mycket med.
Efter det blev det en uno 45ie billig men fan trodde inte att det hade byggts så slöa bilar :)
Köpte sedan en 323f det var en rolig bil bra acc o grym väghålning en riktigt fröjd att köra men som alla bra sagor måste det ta slut nån gång. Så nu kör jag det roligaste jag någon sin har kört. En 142 som är ombyggt till rallybil ingen inrednng att tänka på, inga idioter där bak som käftar o personen brevid kan inte göra så mycket när man spännt fast den i 6punkts bältet :D
Användarvisningsbild
av frilins
Första var en VW bubbla (köptes 1980) som jag satte träkofångare på och målade själv.
Köpte min första buss 1983, den var 6 år gammal och hade gått 6000 mil, som jag inredde till husbil, mitt stora intresse! Den hade jag väldigt länge.
Tyvärr blev den tillslut stulen och jag har aldrig sett den igen... :cry:
I Polen, tror jag.

1990 blev det en Saab 900 (-83:a) som gick kanonbra, faktiskt jätteskön att köra men fick naturligtvis byta växellådan innan jag riktigt hunnit känna på bilen.

Därefter tog jag över mina föräldrars Ford Taunus Automat, den var rätt gammal då men rullade fortfarande ganska bra så jag gav den till min lillasyster! :wink:

1999 köpte jag min drömbil, då var det så i alla fall, en VW buss (2,1 112Hk) kallades "Porschebussen" i folkmun när den kom, 0-100 på endast drygt 10 sek och 180 i topphastighet. Har förvånat många vid rödljusen som sett bakljusen på en folkabuss!
Inreddes naturligtvis av mig till husbil, superskön att sova i...
Enda felet är att den drar en hel del bränsle men har bara gått 15 000 mil.
Har den kvar än men den är avställd, ska ha igång den senare!

2004 blev det en VW golf -93 diesel, 30 000 mil, en riktig skräpbil men som var väldigt bränslesnål.

Och nu då, för en månad sedan, en Volvo V70n -01, skönaste bil, alla kategorier, som jag kört eller åkt i.
Om jag ska ha tjänstebil sedan så kommer jag säkert att välja en Volvo V70 förutsatt att jag får välja själv.
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
*Volvo 244 GL-85
*Volvo 744 GL-85
*Volvo 740 GLE-87
*Volvo 244 GL-87
*Volvo 244 GL-84
*Volvo 245 DL-85
*Volvo 744 GLE-85
*Volvo 740 GLE-86
  • 1
  • 2