Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte mitt övre motorfäste idag och undrar om det bara är att sätta i bulten och dra åt eller om motorn ska luta åt nåt håll.. Fanns ju nån cm att justera på?

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
av Loner
Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar :roll:

Bild
Användarvisningsbild
av Lilja
Tror det e mest för att man inte ska behöva flytta hela motorn när man drar in bulten om motorn inte skulle ligga helt i hålet om du förstår vad jag menar. De undre kuddarna är ju lite flexibla så det är ju inte helt säkert att dom lägger sig exakt i hålet. Så det är nog bara att skruva in.
Användarvisningsbild
av Loner
Aha, då fattar jag vad du menar.
Skumt, har det kommit en ny version av motorfäste??

/L
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Är det struligt att byta dessa? Har fått ett klonkljud höger fram och läst någonstans att det kan vara motorfästet?
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:Är det struligt att byta dessa? Har fått ett klonkljud höger fram och läst någonstans att det kan vara motorfästet?
Övre motorfästet är enkelt att byta. Du måste lossa lite på plasten för att komma åt en bult som sitter under den. annars är det bara skruva loss de 4 bultarna som sitter i "toppen" och den genomgående bulten i själva fästet.
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, enkelt att byta.
Har du turbo så är det lite "trängre" då du har ett rör mitt över kåpan som måste lossas. men det är gjort på kanske en halvtimme att byta fästet

Kika på gummit medans du gungar motorn så ser du snabbt om det är sprucket.

/L
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Med andra ord så kan detta klonkljud uppstå av ett dåligt motorfäste? Och bara på på en sida? Så jag inte kollar/byter i onödan :lol:

Update: Läste i någon tråd här att det var ett helvete att få lös någon bussning? Förstod det som att det bara var om man bytte själva bussningen, stämmer det? Och det är väl hela fästet som är lättast att byta?
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:Med andra ord så kan detta klonkljud uppstå av ett dåligt motorfäste? Och bara på på en sida? Så jag inte kollar/byter i onödan :lol:

Update: Läste i någon tråd här att det var ett helvete att få lös någon bussning? Förstod det som att det bara var om man bytte själva bussningen, stämmer det? Och det är väl hela fästet som är lättast att byta?
Kolla först så det inte är en spindelled som är glapp.
Man kan byta bara bussningen i motor fästet men det kräver lite mera jobb. Jag var lat och betala några hundra till för ett komplett fäste.
Snabbt och enkelt att byta och blev bara lite dammig om fingrarna :wink: :wink:

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]