EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Jmill
Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle göra årsmodell -26 bättre. Jag själv kör el-bil sedan 3 år tillbaka och genom OTA har bilen blivit betydligt bättre med åren, uppdateringarna som de skjuter ut löpande förbättrar hela tiden stabiliteten.
av LJN
Vad jag förstått på artiklar från webben med mera så kommer dom nu tillverkade EX90 få återkallas till verkstad under 2025 för att bla. få en ny "Core-processor". Den CPU från Nvidia som nu byggs in i bilarna är redan omodern/otillräcklig. Och det blir ingen billig/enkel affär för Volvo. Sen kommer säkert andra ändringar förutom uppdaterad mjukvara. Så det är nog klokt att vänta en årsmodell. Ska bli intressant när vi får skarpa biltester och omdömen om bilen.
Användarvisningsbild
av leiwi
LJN skrev:Vad jag förstått på artiklar från webben med mera så kommer dom nu tillverkade EX90 få återkallas till verkstad under 2025 för att bla. få en ny "Core-processor". Den CPU från Nvidia som nu byggs in i bilarna är redan omodern/otillräcklig. Och det blir ingen billig/enkel affär för Volvo. Sen kommer säkert andra ändringar förutom uppdaterad mjukvara. Så det är nog klokt att vänta en årsmodell. Ska bli intressant när vi får skarpa biltester och omdömen om bilen.
Exakt så är det tänkt , men och det blir nog många men
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Väldigt mycket negativitet här nu. Själv är jag jättespänd på att bilen snart är här. Hoppas och tror att den kommer bli värd väntan. :) Kommer förstås börja med att se alla tester som släpps den 3 september.
av Saabturbo95
Det är nog för att det inte kommer ut någon direkt positiv information från något håll nu (varken Volvo eller Youtube). Läser mest om funktioner som ej är klara, inget om någon kompensation, Polestar 3 stoppar leveranser pga mjukvara osv.
Jag hoppas att den 3 sep kommer det så mycket positivt från dom som kört den att man ändrar och blir bara pepp igen! :-D
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag har sett flera videor på YouTube av folk som tycker om bilen. Flera tester (utom just körtester) där man får en positiv syn av bilen. Så det håller jag inte med om. Sök på EX90 på YouTube och kolla på testerna. :) Visst, något av dem nämner funktionerna som inte är klara men säger också "No deal breaker for me", typ.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Man ska nog inte hoppas för mycket på att få en hårdvara utbytt om det inte finns papper på att det ska ske utan kostnad för ägaren.

Det går bra att prata och lova men finns det inget avtal på det så kan man bara hoppas...
Användarvisningsbild
av fjohan82
toppo skrev: lör 24 aug 2024, 08:11
fjohan82 skrev: fre 23 aug 2024, 22:57 De skulle behöva något som ID7 också, en halvkombi och kombi med stora utrymmen och WLTP på uppåt 70 mil (samt andra alternativ likt VW).

Såg en test med ID7 tidigare i veckan och funderade på vad som egentligen har hänt med Volvo, man satsar typ allt på ett kort med EX90 känns det som.
EX30 var väl mest något för att tysta kritiker och EC40/EX40 är en i grunden fosilbil som man tryckte ner elmotorer i för att kunna presentera något för världen när det begav sig.
4 september kommer Volvo presentera ES90 och EV90, så särskilt långt efter är de inte.
https://alltomelbil.se/spekulation-volv ... september/
Då får vi hoppas på dessa, man kan väl anta att priset blir ungefär som BMW i5 (ca 815-830K) och inte som en ID7.
Användarvisningsbild
av V9097
fjohan82 skrev:
toppo skrev: lör 24 aug 2024, 08:11
fjohan82 skrev: fre 23 aug 2024, 22:57 De skulle behöva något som ID7 också, en halvkombi och kombi med stora utrymmen och WLTP på uppåt 70 mil (samt andra alternativ likt VW).

Såg en test med ID7 tidigare i veckan och funderade på vad som egentligen har hänt med Volvo, man satsar typ allt på ett kort med EX90 känns det som.
EX30 var väl mest något för att tysta kritiker och EC40/EX40 är en i grunden fosilbil som man tryckte ner elmotorer i för att kunna presentera något för världen när det begav sig.
4 september kommer Volvo presentera ES90 och EV90, så särskilt långt efter är de inte.
https://alltomelbil.se/spekulation-volv ... september/
Då får vi hoppas på dessa, man kan väl anta att priset blir ungefär som BMW i5 (ca 815-830K) och inte som en ID7.
Vore ju spännande om vi får se både ES90 och EV90! En handlare jag pratade med berättade att ES90 skall visas i år och att det är en hatchback/halvkombi. Vi lär få veta snart om det stämmer.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 45
Elpriset

Jag tror man räknar bort laddning av bil.

Dagens Blocket Bilar.

Import 28 ägare nja är nog ingen lysande[…]

Generator-hjulet har absolut ingen frikopplingsfun[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standard[…]