EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av LJN
Har kollat på flera YouTube videos senaste dagarna ang. EX90 men ingen har fått köra bilen och ge ett omdöme? Och dom utlovade Polestar 3 leveranserna nu har flyttats fram på grund av mjukvaruproblem. ( Polestar 3 delar mycket teknik med EX90 ) https://carup.se/it-problem-stoppar-pol ... far-vanta/
av Saabturbo95
LJN skrev: fre 23 aug 2024, 16:48 Har kollat på flera YouTube videos senaste dagarna ang. EX90 men ingen har fått köra bilen och ge ett omdöme? Och dom utlovade Polestar 3 leveranserna nu har flyttats fram på grund av mjukvaruproblem. ( Polestar 3 delar mycket teknik med EX90 ) https://carup.se/it-problem-stoppar-pol ... far-vanta/
Kommer denna bil någonsin bli klar? Har inte tvivlat innan men nu börjar jag bli orolig för vad man egentligen får. :-(
Användarvisningsbild
av leiwi
Saabturbo95 skrev:Kommer denna bil någonsin bli klar? Har inte tvivlat innan men nu börjar jag bli orolig för vad man egentligen får.
Ja det är ju en berättigad fråga, jag tror att ingen kommer att få det man beställt ,Och med tanke på att Volvo låter XC90 får fortsätta leva så är ju risken att EX 90 blir en parantes i alla fall med Volvos emblem
av valln
Jag tror att ska Volvo få försäljningsvolymer måste dom nog fortsätta i samma stil som EX30 och göra större och billigare modeller.

Att entusiaster på forum och Facebook köper en bil på 3 ton och 1 miljon tror jag inte driver försäljningsvolymer.....
Användarvisningsbild
av fjohan82
De skulle behöva något som ID7 också, en halvkombi och kombi med stora utrymmen och WLTP på uppåt 70 mil (samt andra alternativ likt VW).

Såg en test med ID7 tidigare i veckan och funderade på vad som egentligen har hänt med Volvo, man satsar typ allt på ett kort med EX90 känns det som.
EX30 var väl mest något för att tysta kritiker och EC40/EX40 är en i grunden fosilbil som man tryckte ner elmotorer i för att kunna presentera något för världen när det begav sig.
av toppo
valln skrev: fre 23 aug 2024, 22:36 Jag tror att ska Volvo få försäljningsvolymer måste dom nog fortsätta i samma stil som EX30 och göra större och billigare modeller.

Att entusiaster på forum och Facebook köper en bil på 3 ton och 1 miljon tror jag inte driver försäljningsvolymer.....
BMW sålde ju fler elbilar än Tesla i Europa under juli. Om det är något man kan säga om BMWs elbilar så är de varken billiga eller särskilt effektivt byggda ur elbilssynpunkt, så nog finns det en stor marknad hur man än bygger eller prissätter elbilarna.
av toppo
fjohan82 skrev: fre 23 aug 2024, 22:57 De skulle behöva något som ID7 också, en halvkombi och kombi med stora utrymmen och WLTP på uppåt 70 mil (samt andra alternativ likt VW).

Såg en test med ID7 tidigare i veckan och funderade på vad som egentligen har hänt med Volvo, man satsar typ allt på ett kort med EX90 känns det som.
EX30 var väl mest något för att tysta kritiker och EC40/EX40 är en i grunden fosilbil som man tryckte ner elmotorer i för att kunna presentera något för världen när det begav sig.
4 september kommer Volvo presentera ES90 och EV90, så särskilt långt efter är de inte.
https://alltomelbil.se/spekulation-volv ... september/
Användarvisningsbild
av ShogunX
Efter ett par timmar i EX90 finns det vissa saker som jag funderat över, kommit fram till och ändrat mig kring. Med mer tid över hade jag kunnat dyka djupare i mina reflektioner men jag tänkte dela ett par av dem.

Kanske lite av en snackis; ett stort glastak utan gardin väcker frågor. EX90, med all sin nya teknik, klarar sig fint utan system som med en knapptryckning och glasteknik solskyddar alla i bilen. Ser inte att EX90 hade påverkats negativt av ha en helt vanlig gardin som i tidigare bilar med så kallat panoramaglastak. Nu vet jag inte exakt hur åsikten är hos konsumenter gällande just glastak i sig - bara att tillverkare verkar föredra större och större glastak år för år. Vill däremot minnas att jag titt som tätt läser inlägg här på forumet där användare rekommenderar att man av olika anledningar skippar panoramaglastak. Å andra sidan förstår jag de som ur ett rent designmässigt perspektiv gillar glas-looken.

En annan snackis; strålkastarna. Kanske en av de mest intressanta delarna hos EX90, i alla fall enligt mig. De skapar en otroligt klar ljusbild och aktiveringsprocessen vid start, som de senaste åren blivit väldigt viktig, tycker jag de har lyckats bra med. Det är avancerad teknik som jag inte nödvändigtvis hade velat äga bortom garantier, men en trevlig sådan medan allt fungerar som tänkt.

Har inte varit imponerad över vissa delar i byggkvalitén. Volvo är givetvis inte ensamma på denna - ibland känsliga - punkt. Dock ska det nämnas att inte alla EX90 som jag skådat har haft samma typ av brister, vilket kan ses som positivt. Det jag tänker på är panelmatchning och större glapp, vilka jag redan lyft i den här tråden, men också tidvis en del knarrande i interiören. Tycker att sådant är onödigt att bli förvånad över men samtidigt att det är nämnvärt, även om det inte är exklusivt för just Volvo.

Accelerationen lyckades inte heller imponera med sina 510 hk. Det är absolut en stor och tung bil, däremot var min inledande förhoppning att EX90 skulle vara ett steg upp, sett till vad Volvo tidigare erbjudit prestandamässigt. Känslan rakt fram och med gaspedalen nedtryckt är densamma som alla andra Volvo-modeller som avverkar 0-100 km/h på cirka fem sekunder. Det är långt ifrån något fel med det, mer kraft än så är bara extra. I en värld av kvicka elektriska bilar förblev jag dock oimponerad.

Komforten är däremot imponerade och det resulterar i en väldigt behaglig körning på så gott som alla underlag. Pratar vi kupéljud upplever jag det som fullt acceptabelt, vilket är en nivå som många - men inte alla - av Volvos bilar har passat in på sen ett bra tag tillbaka. Min önskan var dock att Volvo borde tagit ett steg extra gällande däckdimensioner, jag tänker då på däckprofilen. Exempelvis hade 265/40-22 och 295/35-22 istället kunnat vara 265/45-22 och 295/40-22. Personligen hade jag valt 21” framför 22”.

En sak som jag trodde att jag skulle vänja mig vid är hur LiDAR-designen passar in med bilens övriga exteriör. Exteriören finner jag tilltalande men det får nog ta ett bra tag till innan jag vänjer mig vid LiDAR-designen. Hela saken kanske nånstans kan jämföras med placeringen av främre registreringsskyltar på Alfa Romeo, för mig glider det aldrig obemärkt förbi.

Den nya 360-kameran är definitivt en förändring åt rätt håll, den är både tydlig och kan manövreras snabbt. Den väldigt stora pekskärmen skulle kunna utnyttjas ännu mer; ett läge där 360-kameran tar upp övre hälften av skärmen och en vy där backkamera tar upp den nedre hälften hade inte varit dumt.

En annan del jag gillar är förvaringen som erbjuds. Baktill i bagageutrymmet får det mesta man kan tänka sig plats och under lastgolvet finns väldigt gott om plats, just brist på förvaringsplats är något som jag tror få behöver bekymra sig om. En åsikt i närområdet; placeringen av bilens knapp för att öppna bagageluckan utifrån är enligt mig inte den bästa - åtminstone inte ur ett ”jag vill ha rena fingrar”-perspektiv. Benutrymmet för bakre passagerare (inte tredje raden) tycker jag är godkänt även om det inte är gigantiskt.

Sittkomfort är en såpass individuell sak att det blir onödigt att skriva om. Den nya kontrollen för stolens alla justeringar är dock simpel att använda efter ett kort tag, dessutom är det kul med lite fysiska knappar i en bil där det mesta sköts via en pekskärm. Att lårstöden är manuella kändes lite smått tråkigt - att ratten numera är elektriskt ställbar får mig att nästan kunna förbise lårstöden.

Själva ratten; förutom att vara elektriskt ställbar och till stor del likna en viss ratt från Mercedes-Benz (som inte faller mig i smaken) är den otroligt lätthanterlig under körning. Det är något jag tror de flesta köpare av en sådan här bil kommer uppskatta och något en del också kräver.

Själva ljudupplevelsen med Bowers & Wilkins har jag dessvärre inte upplevt i något större utsträckning för att kunna dela något nyttigt eller tekniskt. Designmässigt har jag däremot lite åsikter; integrationen av högtalare i stolarnas huvudstöd är fint gjord och höjer helhetskänslan i kupén rejält. Den tweeter som vi finner på instrumentpanelen ser dock avsevärt mer ”premium” ut i tidigare bilar från Volvo än i EX90 där intrycket är mer plastigt och ”överjobbat”.

Bortsett från stolarna, fina högtalargaller i dörrarna, smart förvaring under mittkonsolen samt en snygg mätarskärm (och även en fullt funktionell sådan ihop med head-up-displayen) blir intrycket av interiören ändå ganska blekt. Vad jag tycker blir den mer framträdande delen är exteriören. Att jag tycker om den kanske inte är konstigt då jag sedan första ögonkastet tyckte EX30 var tilltalande. EX90 känns också väldigt bekant med XC90 - men då med vissa modernare och obligatoriska ”EV-designval”. Utöver det tycker jag att Volvo har gjort riktigt bra val bland de tillgängliga färgerna för EX90, de är väldigt intressanta och ser moderna ut. Helheten av EX90 känns väldigt XC90 version 2.0 och det har jag svårt att släppa - men det känns som en bra sak.
av Plattanibotten
NU har jag, som aldrigt trodde det skulle ske, avbokat min EX90. Varför?? Jo, jag har talat med en person vilken jag känner på VCC, i en central position, och min fråga till denne var "Skall jag köpa en facelift XC90 och vänta på en 2026 EX90 eller skall jag köpa den EX90 jag skall få vecka 46". Enkel och rak fråga och svaret var precis lika rakt och enkelt! Därför, nu avbokad. Det blir istället två köp, en facelift så snart den kommer (release 4/9) och sedan en 2026 EX90.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 45
Interiör i nya XC60 2025.5

Hejsan en undran.. Interiören verkar mycket m[…]

Om någon har mer bra info till mig som newbi[…]

Med tändningen på borde du ha konstant[…]

Byta spridare