EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
Om den tar 5 minuter snabbare att snabbladda spelar sannolikt mindre roll för ett värde.
Men det är väl andra egenskaper än så i 800v tekniken? Jag är ingen expert själv, men räckvidd, vikt och div. köregenskaper ska väl vara bättre med 800v?

Man ska heller inte underskatta marknadsföringen runt 800v, eller hur marknaden i övrigt ser ut om säg 3-5 år.
Kommer 400v i en "lyxbil" som EX90 kännas väl daterat på en andrahandsmarknad längre fram? Jag vet ej.
Nu har jag inte beställt bilen själv, än - men nog hade känt mig lite snuvad på konfekten efter så lång väntan och att den inom kort uppdateras.
Användarvisningsbild
av leiwi
jaronsso skrev:Om den tar 5 minuter snabbare att snabbladda spelar sannolikt mindre roll för ett värde.
Men det är väl andra egenskaper än så i 800v tekniken? Jag är ingen expert själv, men räckvidd, vikt och div. köregenskaper ska väl vara bättre med 800v?

Man ska heller inte underskatta marknadsföringen runt 800v, eller hur marknaden i övrigt ser ut om säg 3-5 år.
Kommer 400v i en "lyxbil" som EX90 kännas väl daterat på en andrahandsmarknad längre fram? Jag vet ej.
Nu har jag inte beställt bilen själv, än - men nog hade känt mig lite snuvad på konfekten efter så lång väntan och att den inom kort uppdateras.
Ja så kommer nog många att känna ! Dom bilarna som levererades med funktioner borta pga komponentsbrister i bla säkerhetssystemen är ju påverkade i dag på 2 hands marknaden
av toppo
jaronsso skrev: tor 30 maj 2024, 09:59 Om den tar 5 minuter snabbare att snabbladda spelar sannolikt mindre roll för ett värde.

800V ger framförallt mindre värmeutveckling vilket medför att man kan ha kablar med mindre area och därmed lite mindre vikt. Men det är ganska marginellt och ger ingen direkt påverkan på räckvidden i övrigt. Det är såklart en fördel med 800V mot 400V (så länge laddaren klarar 800V vilket långtifrån alla gör), men hade det varit en stor fördel hade Tesla förmodligen redan gått över till 800V, men de är kvar på 400V.
av jaronsso
toppo skrev: tor 30 maj 2024, 19:12
jaronsso skrev: tor 30 maj 2024, 09:59 Om den tar 5 minuter snabbare att snabbladda spelar sannolikt mindre roll för ett värde.

800V ger framförallt mindre värmeutveckling vilket medför att man kan ha kablar med mindre area och därmed lite mindre vikt. Men det är ganska marginellt och ger ingen direkt påverkan på räckvidden i övrigt. Det är såklart en fördel med 800V mot 400V (så länge laddaren klarar 800V vilket långtifrån alla gör), men hade det varit en stor fördel hade Tesla förmodligen redan gått över till 800V, men de är kvar på 400V.
Nej, så mycket vet jag att det inte är någon milsvid skillnad, men ändock, sammantaget lite lättare, lite bättre köregenskaper, lite snabbare laddning för den infrastruktur som pallar det, lite längre räckvidd och återigen - marknadsföringen runt 800v. Det marknadsförs ju lite som en wow-faktor och något som dyrare bilar bara "ska" ha. Ungefär.
Sammantaget hade jag känt mig lite snuvad på konfekten i vart fall, och det återstår att se hur det påverkar ett värde. Rent psykologiskt kan ju den EX90 som inte har 800v kännas gammal, om en stor andel på andrahandsmarknaden har det. Att det sedan inte är något som påverkar bilen i sig i någon större utsträckning blir sekundärt.

Observera att det är hypotetiska funderingar. Jag har ju ingen spåkula.. :)
Men jag hade inte känt mig bekväm i att säga nu att det inte påverkar värdet något alls om fyra år framåt. För den som säger det har ju ingen spåkula heller.
av Plattanibotten
Nu äntligen har produktionen av EX90 startat i den Amerikanska fabriken. Den första bilen åkte ur fabriken igår (tisdag) och den var en blå EX90. Volvo säger de som beställt från bilen under hösten.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ja den blå bilen hamnar hos en kund i USA.

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag väntar mig ingen leverans före november. Börjar vi gå in i december blir jag lite ledsen, dock. Men det kan mycket väl hända. Ändå ett viktigt steg att produktionen är igång!
av Hertsh
volvoamatören skrev:Jag väntar mig ingen leverans före november. Börjar vi gå in i december blir jag lite ledsen, dock. Men det kan mycket väl hända. Ändå ett viktigt steg att produktionen är igång!
Det gör du rätt i.

Hårdvaran är klar sedan länge och de kan inte vänta med att starta produktionen längre. Enligt säker källa, är de inte färdiga med mjukvaran så de bilar som produceras nu är inte leveransklara för kund, återförsäljare eller journalister. De kan köras men funkar inte som Volvo vill. Blir dock ingen iD3 kalabalik med tiotusentals bilar på parkering, för de kommer trimma in produktionen sakta.

MEN, de är igång. Ett litet steg framåt.
av toppo
Hertsh skrev: tor 06 jun 2024, 23:42
volvoamatören skrev:Jag väntar mig ingen leverans före november. Börjar vi gå in i december blir jag lite ledsen, dock. Men det kan mycket väl hända. Ändå ett viktigt steg att produktionen är igång!
Det gör du rätt i.

Hårdvaran är klar sedan länge och de kan inte vänta med att starta produktionen längre. Enligt säker källa, är de inte färdiga med mjukvaran så de bilar som produceras nu är inte leveransklara för kund, återförsäljare eller journalister. De kan köras men funkar inte som Volvo vill. Blir dock ingen iD3 kalabalik med tiotusentals bilar på parkering, för de kommer trimma in produktionen sakta.

MEN, de är igång. Ett litet steg framåt.
Om den nytillverkade EX90 ändå ska placeras på en parkering i väntan på ny mjukvara. Hade det inte varit smartare att skeppa den till Europa istället för bygga bilar avsedda för USA-marknaden så de kan leverera i både Europa och USA så fort mjukvaran är färdig? Jag tror den kommer levereras till kund inom någon månad.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 45

Original sitter där diskanter. Det är sp[…]

Låg volym på backvarning

Fick du någon ordning på detta. Jag up[…]

Släpper vatten

Det kan vara vad som helst, det bästa är[…]