EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
Hej,

Kommer ha en ex30 med bakhjulsdrift . Frågan är kring friktion eller dubb. Rädd för att bakhjulen kommer slitas snabbt med dubbdäck.

Hur har ni andra gjort och vad är era reflektioner?

Tack på förhand.
av Malmstroem
Det beror i väldigt stor utsträckning på var du ska köra och egna preferenser.

Jag kör dubbfritt på min elbil. Det är lite meningslöst att ha en bil som jag får köra inne i stan med, och sedan sätta på dubbdäck som gör att jag inte får köra in i alla fall...

På dieselbilen har jag relativt nyligen bytt från dubbfritt till dubbdäck. På vintern används den främst på riktiga vintervägar, och dubbdäck har bättre fäste än dubbfritt där.

Slitage kommer till största del bero på hur du kör. Det går att slita ut både dubbdäck och dubbfritt rätt snabbt. Även med elbil går det att köra på ett sådant sätt att däcken håller länge.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Vad som också är en viktig poäng i kombination med sättet du kör på är vilket segment du väljer däck ifrån. Då det finns sämre dubbdäck och sämre friktionsdäck gäller det att välja med omsorg. Det bästa är om du sammanfattar vad som är viktigt för dig, väljer den däcktyp som möter dina kriterier och sedan väljer bland sådana däcktyper av bra kvalité.

Om vintern har jag dubbdäck på samtliga bilar och det fungerar bra för mig, även på en bil med motor av kraftigare sort. Jag har också provat flera europeiska och nordiska friktionsdäck, vilka har fungerat bra. Där de däcken inte fullt ut levererade gör dubbdäck sitt jobb - och det beror till stor del på förhållandena jag kör i och vad jag har för krav.
S70, batteri/el-fel

Kan man testa dem och se om de är hela elle[…]

För mycket camber 940.

Går det att hitta kortare men i övrigt […]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &oum[…]

Beställt hem olja för ett "mell[…]