- tis 09 apr 2024, 23:50
#1575657
Jag tycker det verkar som man provar sig fram var gränser går för vad folk kan stå ut med vad gäller skala bort fysiska knappar, knappars normala funktionalitet, ljud (anläggning), varifrån fönster regleras, kunna se viktig info för säker körning direkt i blickfånget och liknande. Ju mer folk accepterar minimalismen desto mer kan tillverkaren tjäna på varje ny bil om de lyckas behålla eller rent av höja priset trots förändringarna. Förmodligen blir det allt lättare ju fler som är uppfödda med mobiler skall ha nya bilar i framtiden. Men vi som sen kanske många årtionden kört bilar med mång fysiska knappar, fysiska reglage för fönsterhissar på varje dörr, instrument framför föraren, ljudanläggning utan soundbar osv vi tycker nog ändå att en bil som EX30 passerat gränsen för vad som är vettigt vad gäller skala bort reglage, instrument och liknande. Jag tror jag skulle bli rätt irriterad köra en EX30 i vardagen. Nån enstaka gång skulle nog vara OK. Nästan inget av det tillverkaren försöker framhålla som bra eller nymodighet tilltalar mig, tyvärr. Har kört Volvo i 45 år. Är väl för gammal skulle jag tro för en ”ungdomsbil” som EX30. För nog är den väl tänkt främst för de yngre? Jag ställer mig lite tveksam om lite äldre personer skulle klara av köra bilen och se samt klicka sig fram på skärmen (under körning) på ett trafiksäkert sätt. T.ex. texten är väldigt liten på skärmen, smått helt enkelt, det är vad jag hör folk har klagat på.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.