- ons 30 okt 2024, 07:32
Jag har jagat lampor till bilen, en V70 II D3. Underlag hittade jag i manualen -i appen så klart, fast bara till H7. Resten var påkallat att åka till verkstad. Irriterande…
Byte av xenon, och H7, de slocknade inom en vecka….Hur gick vi till väga?
Tankarna gick både högt och lågt..hur kollar jag Kalvin skala/färg? Det är första byte av lampa, sedan inköp av bilen.
Plockar ut och hittar Philips D1S. De gjorde det inte så lätt för oss. Scanna en qr-kod på sockeln och kanske få rätt. Det var soprent på uppgifter annars.
QR-koden löste problemet av information. Jag vill ju inte ha två olika ljussken på bilen.
På H7 hittade vi bra uppgifter i manualen, och på lampan.
Att bilen var avstängd när vi stod med pannlampa på Jula tisdag kväll var logiskt, för att slippa ev onödig spänning vid bytet!
Att inte sätta tumavtryck på lampan avhjälps med t ex vinylhandskar eller att inte sätta fingrarna på glaset. Hela bytet tog max 10 min.
Jag är tjej, men ekonomisk. Hela kalaset slutade för H7 Philips, xenon lampa Hamron Jula på 578 kr.
Senare kan jag komma med en utvärdering av beteende/livslängd..Det behöver inte vara så tokigt med en no-name produkt.
Varför byta så snabbt? Jag ogillar bilar med bara 1 lykta. Därför åtgärdade jag min bill så fort som möjligt.
Nästa byte är en annan sak..Jag får se vad jag köper för nya Xenon, och H7 ljus. Det kan vara bra att ha på lager.
Kör nu V70 II D3
Kör helst SAAB 95