Moderator: Moderatorer

Ställt av den för säsongen, dock inte utan problem. Halvvägs på väg till avställningsplatsen hemma hos brorsan behagade kopplingen tappa trycket så jag inte fick i växlarna. Tippar på att slavcylindern har kastat in handduken. Det får vänta till våren med att bli fixat.

/Håkan
GT-mannen skrev:Ställt av den för säsongen, dock inte utan problem. Halvvägs på väg till avställningsplatsen hemma hos brorsan behagade kopplingen tappa trycket så jag inte fick i växlarna. Tippar på att slavcylindern har kastat in handduken. Det
får vänta till våren med att bli fixat.

/Håkan
Bra timing i alla fall. Betydligt sämre om det hände precis efter du ställt på bilen till våren. :-)
Backat.
Det var den premien det... Kolsvart precis in i hörnet på staketet, en utskjutande del av nätet. Precis vid Tanka.

Precis nått 5 år och bonusklass 9... Men på sikt.
Varje skada som leder till utbetalning från Trafikförsäkringen medför premiepåverkan från försäkringens
första årsförfallodag efter skada. Gäller inte bonusklass 9 med minst 5 skadefria år. Om utbetalning som nämns
ovan sker efter att förnyelse av försäkringen har sänts eller efter att premie har betalats för den förnyade
försäkringen, har Volvia rätt att under löpande försäkringsperiod ta ut en tilläggspremie motsvarande
denna premiepåverkan.
IMG_20241029_171709.jpg
IMG_20241029_171709.jpg (3.03 MiB) Visad 20538 gånger
IMG_20241029_171455.jpg
IMG_20241029_171455.jpg (2.07 MiB) Visad 20538 gånger
IMG_20241029_171501.jpg
IMG_20241029_171501.jpg (1.94 MiB) Visad 20538 gånger
Jag har jagat lampor till bilen, en V70 II D3. Underlag hittade jag i manualen -i appen så klart, fast bara till H7. Resten var påkallat att åka till verkstad. Irriterande…
Byte av xenon, och H7, de slocknade inom en vecka….Hur gick vi till väga?

Tankarna gick både högt och lågt..hur kollar jag Kalvin skala/färg? Det är första byte av lampa, sedan inköp av bilen.

Plockar ut och hittar Philips D1S. De gjorde det inte så lätt för oss. Scanna en qr-kod på sockeln och kanske få rätt. Det var soprent på uppgifter annars.
QR-koden löste problemet av information. Jag vill ju inte ha två olika ljussken på bilen.
På H7 hittade vi bra uppgifter i manualen, och på lampan.

Att bilen var avstängd när vi stod med pannlampa på Jula tisdag kväll var logiskt, för att slippa ev onödig spänning vid bytet!
Att inte sätta tumavtryck på lampan avhjälps med t ex vinylhandskar eller att inte sätta fingrarna på glaset. Hela bytet tog max 10 min.

Jag är tjej, men ekonomisk. Hela kalaset slutade för H7 Philips, xenon lampa Hamron Jula på 578 kr.

Senare kan jag komma med en utvärdering av beteende/livslängd..Det behöver inte vara så tokigt med en no-name produkt.
Varför byta så snabbt? Jag ogillar bilar med bara 1 lykta. Därför åtgärdade jag min bill så fort som möjligt.

Nästa byte är en annan sak..Jag får se vad jag köper för nya Xenon, och H7 ljus. Det kan vara bra att ha på lager.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Bytte vänster främre blinkerslampa på min 2012 V60 till det facila priset av 150 kr för en vanlig glödlampa som dock var orange i färgen..............
@Jernhand, Segt.
Det där med skadefria år påverkar premien mer än jag trott. Lämnat in bilen för smårepor som jag i vissa fall tror hade blivit rätt bra av att bara polera istället för omlackering. Men vipps så hade premien fördubblats på två år. Så pass dyrt att det lönade sig att byta från Volvo till Ica.
av Piiper66
Provade att putsa upp lyktorna fram som är lite blekta/matta.
Funkade halvbra. :-o
Vätska från citron blandat med bikarbonat och tandkräm.
Samt försökte ställa in Parkeringsvärmare. Men utan tur. Klarar av den första tiden men kan inte fatta hur jag kommer till sluttiden för art ställa in den. Volvo S 40 2009 modell. Tips mottages ;-) .
Fått de nya däcken pålagda på vinterfälgarna, vilka sedan fick ett skydd.
Hade en flaska från Gtechniq hemma sedan år tillbaka så fick bli det och däcken fick lite smörja från Gyeon.
Imorgon ska de på bilen. :-)

https://bilvardsbutiken.se/sv/products/ ... rmour/2316
https://www.autodude.se/sv/produkt/dack ... on_q2_tire
@fjohan82, Hur håller sig deras fälgförsegling? Har deras ceramic sealant tror jag det är och den är bra
  • 1
  • 1896
  • 1897
  • 1898
  • 1899
  • 1900
  • 1910
Svårstartad ljummen

Jag hade en seat som betedde sig liknande, så[…]

Aww tråkig att höra men ibland finns ju[…]

Ljusstyrka på led ljusen

Kelvin är ljustemperatur (färg) och ha[…]