Inte MIN men min sambos V40 Cross Country D3 -13 i Raw Copper
Har legat ute i totalt mörker med ficklampa under ratten i 3 timmar och felsökt en icke fungerande sätesvärmare, knappen fungerar och displayen visar att den är på men det kommer ingen värme. Förarstolen är kass men passageraren fungerar utmärkt. Aldrig gjort något liknande så det hade sina motgångar och inte mycket till framgång heller. Lärorikt, dock. Säkringen i boxen under passagerarstolen såg ut att vara hel men bytte den ändå. Blev ingen skillnad. Det är fanimej aldrig säkringen

. La mig under ratten och inspekterade och såg inga uppenbara fel. Lokaliserade denna styrenhet, lossade den fungerande från under passagerarstolen och testade på förarstolen. Funkade inte. Jag fick åka till Jula och köpa en multimeter för en sån hade jag inte. Aldrig använt en och aldrig sett någon använda en heller. El och framförallt bil-el har alltid varit läskigt för mig, vet inte varför? Jag fick iallafall ta en crash course i multimeter och grundläggande ellära. Vred metern till likström 20v, bilen startad och värmen påslagen, och mätte spänningen i den röda och svarta kabeln som syns närmst och överst i bild. Läste att det skulle vara spänning- och jordkablarna in till enheten(?). Använde de små utrymmen som lämnats runt kablarnas ingång och tryckte in mätspetsarna så de hade kontakt med kontaktstiften. Fick ut 0, men på den fungerande sidan också vilket var märkligt. Kändes som jag gjorde något fel, med metern eller fel kablar kanske. Mätte också motstånd på samma ställen och fick ut 1.1 ohm på förarsidan och 0.7 ohm på passagerarsidan. Blev sent och såg inte riktigt nästa steg så det fick räcka där. Befarar att elementen är trasiga. Tänker att nästa steg kanske är att försöka få tag på någon som kan felsöka med VIDA. Får se. Hjälp och kritik mottages mycket gärna, jag vill lära mig. Fick använt multimetern till att kolla skicket på min Saabs 9-5's batteri och generator (Det laddades plötsligt ut över en natt, precis efter jag köpt den) men det såg bra ut. Men det är för ett annat forum kanske

Det är kul att lära sig meka.