Moderator: Moderatorer

av 73k
Då den långa tråden inte har fungerat på drygt en vecka tänkte jag starta en ny. Om den långa tråden blir tillgänglig igen kan denna tråd infogas där.
IMG_0702.jpeg
IMG_0702.jpeg (22.78 KiB) Visad 8422 gånger

Jag börjar: Även om årstiden inte är optimal fick det bli en lättare motortvätt idag. Är ändå nöjd med resultatet.
Bilagor
IMG_0682.jpeg
IMG_0682.jpeg (1.35 MiB) Visad 8422 gånger
IMG_0683.jpeg
IMG_0683.jpeg (796.77 KiB) Visad 8422 gånger
Haquin skrev:Hej. Jag behöver byta höger strålkastare som är av typen Xenon på min V 50. Det är en djungel att hitta rätt. Någon som kan tipsa om var jag kan hitta en sådan som inte är till överpris...?
Måste du byta hela?

Dammsug skrotar typ lagabasen eller delplocken.se och kolla marketplace o.dyl efter bilar som säljs i delar.
Mest kört den, och fyllt på spolarvätska (jäklar vad V90 dricker spolarvätska..).

Men förbrukingen är ju trevlig när man kommer från en 2.5FT som drack dryga litern per mil 8-)
Screenshot_20241219_195952_Volvo Cars.png
Screenshot_20241219_195952_Volvo Cars.png (74.94 KiB) Visad 7649 gånger
Återställde BMS härom veckan för att se om det hjälpte efter batteribytet, men verkar som att start stopp-batteriet dog och kanske förbrukar mer av batteriet för nu varnar den och jag har inte kört mer än till jobbet med rump- och rattvärme, utan parkeringsvärmare för fanskapet går inte igång utan klagar på låg batterispänning.

Får gå ut och mäta. Annars får jag väl köpa porsche...
Appen har fått för sig att min bil är en XC60, hmm.... :-)
Den säger också att ratt- och sätesvärme startar automatiskt vid kall väderlek om man fjärrstartar bilen, tidigare har man behövt aktivera detta i bilen vill jag minnas.

Nåväl, gissar att viss information enbart berör SPA-bilar.
Screenshot_20241220_225632_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20241220_225632_Volvo Cars.jpg (228.87 KiB) Visad 7451 gånger
Screenshot_20241220_230659_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20241220_230659_Volvo Cars.jpg (331.82 KiB) Visad 7451 gånger
Inte MIN men min sambos V40 Cross Country D3 -13 i Raw Copper

Har legat ute i totalt mörker med ficklampa under ratten i 3 timmar och felsökt en icke fungerande sätesvärmare, knappen fungerar och displayen visar att den är på men det kommer ingen värme. Förarstolen är kass men passageraren fungerar utmärkt. Aldrig gjort något liknande så det hade sina motgångar och inte mycket till framgång heller. Lärorikt, dock. Säkringen i boxen under passagerarstolen såg ut att vara hel men bytte den ändå. Blev ingen skillnad. Det är fanimej aldrig säkringen :crying: . La mig under ratten och inspekterade och såg inga uppenbara fel. Lokaliserade denna styrenhet, lossade den fungerande från under passagerarstolen och testade på förarstolen. Funkade inte. Jag fick åka till Jula och köpa en multimeter för en sån hade jag inte. Aldrig använt en och aldrig sett någon använda en heller. El och framförallt bil-el har alltid varit läskigt för mig, vet inte varför? Jag fick iallafall ta en crash course i multimeter och grundläggande ellära. Vred metern till likström 20v, bilen startad och värmen påslagen, och mätte spänningen i den röda och svarta kabeln som syns närmst och överst i bild. Läste att det skulle vara spänning- och jordkablarna in till enheten(?). Använde de små utrymmen som lämnats runt kablarnas ingång och tryckte in mätspetsarna så de hade kontakt med kontaktstiften. Fick ut 0, men på den fungerande sidan också vilket var märkligt. Kändes som jag gjorde något fel, med metern eller fel kablar kanske. Mätte också motstånd på samma ställen och fick ut 1.1 ohm på förarsidan och 0.7 ohm på passagerarsidan. Blev sent och såg inte riktigt nästa steg så det fick räcka där. Befarar att elementen är trasiga. Tänker att nästa steg kanske är att försöka få tag på någon som kan felsöka med VIDA. Får se. Hjälp och kritik mottages mycket gärna, jag vill lära mig. Fick använt multimetern till att kolla skicket på min Saabs 9-5's batteri och generator (Det laddades plötsligt ut över en natt, precis efter jag köpt den) men det såg bra ut. Men det är för ett annat forum kanske :-) Det är kul att lära sig meka.
Bilagor
20241219_224842.jpg
20241219_224842.jpg (825.36 KiB) Visad 7291 gånger
Jernhand skrev: fre 20 dec 2024, 17:21 Återställde BMS härom veckan för att se om det hjälpte efter batteribytet, men verkar som att start stopp-batteriet dog och kanske förbrukar mer av batteriet för nu varnar den och jag har inte kört mer än till jobbet med rump- och rattvärme, utan parkeringsvärmare för fanskapet går inte igång utan klagar på låg batterispänning.

Får gå ut och mäta. Annars får jag väl köpa porsche...
Mätte batteriet och det stod på 12,3 volt, så ja det är ju inte fulladdat men definitivt inte slut. Jävla BMS.

Generatorn laddar ca 14,9 V på tomgång, både direkt vid start och efter att jag parkerat efter en tur. Känns lite högt egentligen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Enligt Volvo själva så är det samm[…]

https://carup.se/volvos-larm-ladda-inte-laddhybr[…]

Ni som har 4-zoners klimatanläggning på[…]

S60 fälgar på S70?

Förmodligen funkar det bra, bara att prova. S[…]