Moderator: Moderatorer

Textilmattorna åkte i redan för ett par veckor sedan, idag var det dags för sommarsulorna.

Lite oväntat att allt gick smärtfritt hos Rejmes, förra gången jag åkte in så påstod de att hjulen inte passade, inte brydde de sig om att titta i skuffen bredvid däcken efter skruvar samt navringar, allt fanns där snyggt och prydligt då paketet var nytt. Denna gång la jag upp allt i två olika set (påsar) i passagerarsätet, en för vinter och en för sommar (de var ju tvungna att gräva bland dessa då låshylsorna låg där i). Sedan printade jag ut två lappar med teckenstorlek 300 och fäste dom på vardera påsarna, inte en chans att man missar dessa tänkte jag. Fungerade det? Javisst!

Går inte riktigt att beskriva känslan när man åker ut på sommarsulorna, lite av en Julafton kanske?!
Bild
DaltonSleeper skrev:Textilmattorna åkte i redan för ett par veckor sedan, idag var det dags för sommarsulorna.

Lite oväntat att allt gick smärtfritt hos Rejmes, förra gången jag åkte in så påstod de att hjulen inte passade, inte brydde de sig om att titta i skuffen bredvid däcken efter skruvar samt navringar, allt fanns där snyggt och prydligt då paketet var nytt. Denna gång la jag upp allt i två olika set (påsar) i passagerarsätet, en för vinter och en för sommar (de var ju tvungna att gräva bland dessa då låshylsorna låg där i). Sedan printade jag ut två lappar med teckenstorlek 300 och fäste dom på vardera påsarna, inte en chans att man missar dessa tänkte jag. Fungerade det? Javisst!

Går inte riktigt att beskriva känslan när man åker ut på sommarsulorna, lite av en Julafton kanske?!
Bild
Låter som mer jobb än att byta själv :lol:
Spoiler »
Tack, då vet jag vad som väntar!
SBergdahl skrev:4000 för hela paketet med lektion och lån av prylar motsvarande din kostnad för B96 då eller? Lät ju rätt prisvärt.

Teoriprovet minns jag som ett skämt de två gånger jag gjort det, bara man slipper frågor om datumparkering och så :lol:
Ja 4000kr borde vara med teoriböcker och sånt. Säkert liknande uppkörning som ja gjorde.

Datumparkeringen kan inte jag heller. Vet att vi har pratat om det flera gånger på jobbet men det fastnar inte :lol:
SBergdahl skrev:Låter som mer jobb än att byta själv :lol:
Ja det kan man tycka :D
Har dock däckhotell då jag inte direkt har platsen för dessa jädrans stora hjul i min lilla centrala lägenhet (65 kvm), har redan de gamla originalhjulen i köket, och på diverse andra ställen originaldämpare och avgassystem :roll: . Känns rätt skönt att slippa tänka på skiten när den inte behövs, pungar mer än gärna ut för att få det gjort. Hade man bott i villa så hade jag nog tagit mig en funderare på om man skulle byta själv, samt inhandla allt nödvändigt för att det skall gå så smidigt som möjligt. 1200 kr/år för däckhotell/hjulskifte känns ju inte allt för bedrövligt, men det kan vara värt att dubbelkolla att hjulen sitter fast efteråt :)
Dalton: Kör också däckhotell sedan några år tillbaka. Skönt att "slippa" mecket men största anledningen är egentligen platsen man "sparar". Minns att jag vid första vändan på däckhotellet tänkte "jag ska aldrig mer byta ett enda jävla däck igen", nu när vi snart bor i villa så får jag nog revidera det. All tid i garaget är ju positiv liksom! :lol:
Håller med om känslan av byte till sommarpuckar också, det ÄR lite julafton. Bilen känns nästan ny igen, lite nyförälskelse sådär.
Ska försöka motarbeta det på V90n tänkte jag, på så sätt att jag vill åka "fint" året om. Dubbdäck i 20" är dock ingen rolig kostnad.. :oops:
Att bara kunna plocka fram grejerna och byta på plats hemma är ju grymt tidsbesparande jämfört med att behöva åka nånstans. Men det kräver ju att man har plats. Jag har mitt parkerat hos mina föräldrar rätt nära där jag ändå har alla verktyg men utan den möjligheten hade det ju fått bli hotell. Vissa har däck i källarburarna men det hade jag aldrig pallat..

Grillchips: På vintern åker man smalaste däcken man hittar. 745:ans 165 breda vinterdäck var sjukt spårstabila :wink:
Rent krasst så är det inte så tidsbesparande iallafall för mig. Visst, nu har jag inte så många bil-vintrar innanför västen så man kanske får upp farten lite mer med åren men däckfirman ligger... 2 min bilfärd hemifrån. Tajmar jag det hyggligt så är jag hemma på en halvtimme igen. Dvs, från att jag stänger lägenhetsdörren till att jag öppnar den igen. Jag har svårt att tro att jag skulle fixa den tiden om jag byter själv, i villa-garaget. Meeeen ~700kr per säsong (tror fan de höjt till 800kr dessutom), det är ju iaf ett par nya verktyg till garaget så valet är väl rätt enkelt! :lol:

Jag kör 195/65 (tror jag) på vinterdäcken på V50n, fina cykeldäck! :lol:
SBergdahl skrev:Att bara kunna plocka fram grejerna och byta på plats hemma är ju grymt tidsbesparande jämfört med att behöva åka nånstans. Men det kräver ju att man har plats. Jag har mitt parkerat hos mina föräldrar rätt nära där jag ändå har alla verktyg men utan den möjligheten hade det ju fått bli hotell. Vissa har däck i källarburarna men det hade jag aldrig pallat..

Grillchips: På vintern åker man smalaste däcken man hittar. 745:ans 165 breda vinterdäck var sjukt spårstabila :wink:
Mja, här i Västerås är ingenting speciellt långt bort så det går snabbare för mig att åka till hotellet och få hjulen bytta än att greja hemma. Kostar dessutom bara 500/säsong :). Plus att jag knappt orkar lyfta hjulen och samtidigt få i bultarna så jag lejer mer än gärna bort hjulskiftet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Tips är att hänga på fälgen så gott det går och sedan hålla fast fälgen med knäna och sedan har man två händer över till att flytta fälgen på plats så man får in skruvarna.

Sen på däckhotell får man inte möjligheten att tvätta, rengöra och vaxa upp de ordentligt, jo kanske men det lär kosta en del :wink:

Tar en timme för mig att byta i maklig takt, då ska de ut från förrådet, rullas en 35 meter samt att de ska igenom två dörrar och en in i en hiss innan de är framme vid bilen. Sen får jag en fin möjlighet att själv inspektera däck, bromsar och annat.

Denna gång får rengöringen vänta tills vi ska flytta i sommar så slipper man en i och urlastning i alla fall :-)-)

Annars så passade jag på att tanka upp däcken idag med samt tanka bränsle också, 9.52 kl/l känns som ett bra pris
  • 1
  • 912
  • 913
  • 914
  • 915
  • 916
  • 1912

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007