Moderator: Moderatorer

Idag passade jag på att åka till Upplands Motor i Akalla för att hämta upp bagagemattan de glömde lägga in vid leverans.
Bild

En gnutta vågig, men det lägger sig nog. Väldigt imponerad över strukturen på det, har tygmattorna kvar i originalförpackning (plastpåse) i skuffen tillsammans med den stora kartongen där. Provade att lite smidigt "kasta" in båda i bagaget när mattan låg på plats och det var tvärnit direkt. Nästan lite klibbig yta, med en tydlig struktur på. Hoppas "greppet" håller i sig. Då kan man verkligen lasta stadigt i skuffen.
Bild
fosho skrev:Haft min matta i 1 år nu, och klibbigheten försvinner lite. Men den är så guld värd, ser inte fy skam ut heller :)
Är det en plastmatta med lite sträv struktur?
Knuffa inget vasst uppe på för då blir det repor och ser fult ut.
Har sett till så jag får dra 1800kg med V60n. Körde upp för B96 idag. Behöver säkerligen inte dra så tungt någon gång men nu får jag det i alla fall. 1300kg med enbart B är okej annars.
Perra83 skrev:
fosho skrev:Haft min matta i 1 år nu, och klibbigheten försvinner lite. Men den är så guld värd, ser inte fy skam ut heller :)
Japp, min har klarat sig bra, men jag har inte haft stora vassa saker där bak heller :)
fosho skrev:
Perra83 skrev:
Japp, min har klarat sig bra, men jag har inte haft stora vassa saker där bak heller :)
Om det är en liknade som den som finns till V60 så får man ta det lite försiktigt. Dom är inte katastrofalt känsliga men det är bra att ha det i bakhuvudet.
Min repades av en tung kartong. Men det går ju enkelt att köpa en ny :wink:
Perra83 skrev:Har sett till så jag får dra 1800kg med V60n. Körde upp för B96 idag. Behöver säkerligen inte dra så tungt någon gång men nu får jag det i alla fall. 1300kg med enbart B är okej annars.
Vilka punkter fick du utföra och hur lång tid tog hela provet?
Körde du något innan på skola eller bara en ren uppkörning?
Har själv funderat på detta men inte fått tummen ur....
fjohan82 skrev:
Perra83 skrev:Har sett till så jag får dra 1800kg med V60n. Körde upp för B96 idag. Behöver säkerligen inte dra så tungt någon gång men nu får jag det i alla fall. 1300kg med enbart B är okej annars.
Jag har också tänkt tanken men då BE. Att göra teoriprov också är ju den lätta biten. Men man måste ha manuell för den uppkörningen..
fjohan82 skrev:
En körlektion på ca 50min hade jag förra veckan. Gick då igenom den yttre säkerhetskontrollen och den är precis som för bil bara att man även kollar däck och belysning på släpet plus bromsen. Släpet är sedan innan lastat och lasten på 750kg fastsatt. Man kollar bara så spännbanden sitter ordentligt. Sen körde vi en sväng i stan och på landsväg och backning runt ett hörn.
Uppkörningen blev påkoppling av släpet, en yttre kontroll, körning i stan och på landsväg. Fick simulera att jag skulle återlämna ett hyrsläp så jag fick backa in på en parkeringsruta (vilken jag ville) för hyrsläp hos Cirkel K (gamla Statoil) här i stan. Det sista jag gjorde var att parkera bil och släp på parkeringen där jag tog bilen. Släpet i en p-ruta och bilen i en annan bredvid varandra. Uppkörningen tog ca 30 min.
Körde upp här i stan där jag bor, plättlätt.

Fick ett protokoll på mailen direkt efter uppkörningen.

Behörighetsinformation
Behörighet uppnådd: B96

Prov Resultat Släpvagn Godkänt

Grattis till ditt godkända prov!

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Infart/körning på landsväg, Sväng från landsväg, Backning, Parkering, Start i lutning, Användande av reglage, Oskyddade trafikanter, Körning i körfält/Körfältsbyte, Gatukorsning, Signalreglerad korsning, Cirkulationsplats, Självständig körning mot mål, Sammankoppling, Säkerhetskontroll

Betalade 1800kr för körlektionen inkl bil o släp, lån av bil o släp på uppkörningen.
800kr i uppkörningsavgift och 80kr för nytt körkortsfoto. Körde upp med manuellt växlad bil.
Tot 2680kr

Jag är mer orolig för teoriprov. Jag har väldigt svårt att sitta och läsa och komma ihåg det jag läser. Tänker bara på annat.... började att ta MC kort för typ 10år sedan men det blev aldrig klart. Körde bara mc en sommar och sålde den sen. Men jag skrev nyss upp för jägarexamen och då hade jag boken som mp3 lyssnade på den samtidigt som jag läste boken. Det gick väldigt bra. Så nu är jag sugen på att ta MC kort igen och då även ta BE.
4000kr för BE såg ja att det kostade.
4000 för hela paketet med lektion och lån av prylar motsvarande din kostnad för B96 då eller? Lät ju rätt prisvärt.

Teoriprovet minns jag som ett skämt de två gånger jag gjort det, bara man slipper frågor om datumparkering och så :lol:
  • 1
  • 911
  • 912
  • 913
  • 914
  • 915
  • 1912

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007