Moderator: Moderatorer

Tvättade bilen igår jag med. Gick ut strax efter klockan 15 och började tvätta. Tvättade fälgarna det sista ja gjorde och spolade ur hinkar mm. När jag skulle torka var det svart ute. Satfläsk va fort det blir mörkt ute. Gick in då var klockan 17 :shock:
Tror att ja har bilen hemma på torsdag då ska jag tvätta på förmiddagen när det är ljust.
Skade-besiktigat efter förra veckans påkörning bakifrån :(
Domen blev: ny dragkrok, ny nedre bakre kofångare, eventuellt ny ljuddämpare, lagning av övre halvan av kofångaren och omlackering av hela kofångaren... och sen kanske de hittar mer när de väl river... jaja, helförsäkrat och "bara" plåt & plast... kunde gått värre :shock:

(Trafiken framför stannade plötsligt, jag bromsade hårt och sent (tror autobromsen hann gå in, tuta och blinka gjorde den iaf) men bakomvarande låg såklart alldeles för nära och hann inte bromsa.... )

Lite trist att en reflektion jag gjort tidigare slog in: Autobroms är bra, men bara om alla har det... och en annan nackdel: hög/bred SUV (dessutom med mörka rutor) gör det svårare för bakomvarande att se vad som händer i trafiken framför.... MEN, med rätt avstånd är det ju såklart ett icke-problem. :idea:
grålle1 skrev:Skade-besiktigat efter förra veckans påkörning bakifrån :(
Domen blev: ny dragkrok, ny nedre bakre kofångare, eventuellt ny ljuddämpare, lagning av övre halvan av kofångaren och omlackering av hela kofångaren... och sen kanske de hittar mer när de väl river... jaja, helförsäkrat och "bara" plåt & plast... kunde gått värre :shock:

(Trafiken framför stannade plötsligt, jag bromsade hårt och sent (tror autobromsen hann gå in, tuta och blinka gjorde den iaf) men bakomvarande låg såklart alldeles för nära och hann inte bromsa.... )

Lite trist att en reflektion jag gjort tidigare slog in: Autobroms är bra, men bara om alla har det... och en annan nackdel: hög/bred SUV (dessutom med mörka rutor) gör det svårare för bakomvarande att se vad som händer i trafiken framför.... MEN, med rätt avstånd är det ju såklart ett icke-problem. :idea:
Hade du kört på framförvarande så hade det ju tagit stopp likt förbannat och det hade vart tre bilar inblandade istället Bild

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Sant, men hade bilen bakom också haft autobroms hade sannolikt jag sluppit krocka alls... :wink:
svergie2 skrev:
grålle1 skrev:Sant, men hade bilen bakom också haft autobroms hade sannolikt jag sluppit krocka alls... :wink:
Självklart! :)

Nuförtiden måste man kolla vad för bil man har bakom sig, OCKSÅ!!
Trist men sant. Tur att det ändå bara blev bilskador.
EbbevonVolvo skrev:
svergie2 skrev:
grålle1 skrev:Sant, men hade bilen bakom också haft autobroms hade sannolikt jag sluppit krocka alls... :wink:
Självklart! :)

Nuförtiden kör jag med sån marginal till framförvarande att jag hinner bromsa mjukt då folk i detta land älskar att ligga tre meter bakom i 120.

Det räcker inte med att själv köra bra och ordentligt man måste tyvärr räkna med att alla andra är ovana bilister.
För ligger man så nära framförvarande måste det väl bero på att man inte kör bil så ofta? För inte kan det väl vara att man är... en idiot?
SebSE skrev:
EbbevonVolvo skrev:
svergie2 skrev:Självklart! :)

Nuförtiden kör jag med sån marginal till framförvarande att jag hinner bromsa mjukt då folk i detta land älskar att ligga tre meter bakom i 120.

Det räcker inte med att själv köra bra och ordentligt man måste tyvärr räkna med att alla andra är ovana bilister.
För ligger man så nära framförvarande måste det väl bero på att man inte kör bil så ofta? För inte kan det väl vara att man är... en idiot?
Hur ska man hantera det när folk är så envisa på att byta fil in framför en med mindre än en billängds avstånd när det går i 120kmh då? Sjukt störande beteende.. :/

Fick ett ilskt stenskott idag mellan Gävle och Uppsala p.g.a ett klappträ som helt I onödan skulle in direkt framför. :(
Hade lust att köra om o prejad honom åt sida och kräva ersättning för stenskottet... Plus sveda och värk.. Eh...
Det där blir jag så jävla störd på när någon ska in i min säkerhetslucka. Men det är ju inte deras lack eller vindruta som blir förstörd och det är det ytterst få som fattar.
Tyvärr får man se en bil som förbrukningsmaterial. Förstör jag inte bilen själv så gör någon annan det.
  • 1
  • 820
  • 821
  • 822
  • 823
  • 824
  • 1912

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]