Moderator: Moderatorer

Allinug skrev:Tänk att man ska behöva få en dragkrok inprogrammerad! Det borde vara mera "plug and play", som med gamla bilar. :D
Håller med men det har väl nåt med parkeringssensorerna att göra, att de ska vara inaktiva när man har släpet påhängt. 1036.- kostade det, galet för 30 minuters jobb.
Det är nog inte bara parkeringssensorerna det handlar om, de väcker nog liv i Trailermodulen också. Jag mätte i släpvagnskontakten när jag monterat draget och det fanns ingen signal på något av stiften utom direktströmmen så det handlar nog om att tala om för bilen att det sitter ett drag monterat.

Jag köpte ett original delbart drag med elsats och allt för 3000 på skroten från en bil som knappt var använd så 4000 inkl. programmeringen är inte så dyrt. Nytt kostar det väl närmare 7000 plus programmeringen och montering om man inte gör det själv.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick krok installerad i vintras (med volvo orginalsats) och det behövdes ingen programvara efter det. Verkar bero på vad man använder för grejer när man installerar om det behövs programvara..
joel80 skrev:Jag fick krok installerad i vintras (med volvo orginalsats) och det behövdes ingen programvara efter det. Verkar bero på vad man använder för grejer när man installerar om det behövs programvara..
Tvivlar på detta, programvara vill jag minnas har behövt för alla Volvo original grejor sen början av 2000- talet
Användarvisningsbild
av joel80
Petzzon skrev:
joel80 skrev:Jag fick krok installerad i vintras (med volvo orginalsats) och det behövdes ingen programvara efter det. Verkar bero på vad man använder för grejer när man installerar om det behövs programvara..
Tvivlar på detta, programvara vill jag minnas har behövt för alla Volvo original grejor sen början av 2000- talet
Du behöver inte tvivla.. den här lappen sitter numera vid bakluckan:
Bild

Det här är draget:
Bild

Och på hemsidan för han som installerade står bl.a:
Med ett samarbete med Westfalia Sverige så lägger vi fram vikten av att använda modell anpassade elsatser som gifter in sig i bilens elektronik.
http://www.dragkulan.se/Modellanpassade-elsatser.html

Har jag stillat ditt tvivel? :)
joel80 skrev:
Petzzon skrev:
Du behöver inte tvivla.. den här lappen sitter numera vid bakluckan:
Bild

Det här är draget:
Bild

Och på hemsidan för han som installerade står bl.a:
Med ett samarbete med Westfalia Sverige så lägger vi fram vikten av att använda modell anpassade elsatser som gifter in sig i bilens elektronik.
http://www.dragkulan.se/Modellanpassade-elsatser.html

Har jag stillat ditt tvivel? :)
Nix inte alls! Westfalia är inte Volvo original...

För själva draget behövs ingen programvara, men för elen med Volvos TRM måste du ha det.

Det finns lösningar utan att ladda ner programvara men det är inte Volvo original dom du nämnde
Användarvisningsbild
av joel80
Nej självklart vet jag att inte draget i sig är det.. Men elsatsen var det av vad jag förstått.. Och sjävla grejen, och det jag ville få dig att förstå, är att det inte krävdes nån mjukvaruuppdatering. Det framgår rätt så klart i mitt inlägg tycker jag och vem som helst borde kunna tolka det där och förstå att det inte behövs laddas in nått via Vida.

Edit: Kanske utrycker mig dåligt... Elsatsen är kanske bara "modellanpassad". Men mitt påstående och faktum kvarstår, det fungerar utan inladdning av programvara. Och allt fungerar som det ska med backsensorer och sånt.
  • 1
  • 321
  • 322
  • 323
  • 324
  • 325
  • 1912

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?