Moderator: Moderatorer

börne: Ingen risk! Sambon körde den förra helgen och även hon, som är allt annat än bilintresserad, avskydde den. Framförallt växellådan, som även jag tidigare spydde galla över.
Ja Nissan Juke är verkligen ingen vacker pjäs heller men jag hade valt den alla dagar i veckan framför denna. :D

Nåväl, idag är ordningen återställd. Cactusen återlämnad och min älskade V50 är placerad i garaget igen. Suktar verkligen efter att slänga på sommardäcken men ska köra en långresa nästa helg, så vill inte ta onödiga risker.
På måndag blir det att röja ur bilen, vända på grabbens bilstol så han får sitta framåt nu när han blivit för stor för bakåtvänd och förmodligen passa på att riva upp inredningen så jag kan få fatt i 12V-uttaget för skuffen...
Användarvisningsbild
av joel80
grillchips skrev: På måndag blir det att röja ur bilen, vända på grabbens bilstol så han får sitta framåt nu när han blivit för stor för bakåtvänd och förmodligen passa på att riva upp inredningen så jag kan få fatt i 12V-uttaget för skuffen...
Hur gammal är grabben? Jag funderar på att vända dottern efter semestern... Då är hon 4 år och typ 3-4 månader.
Sambon tycker vi ska försöka ha henne bakåtvänd lite till.. jag inser att det är det säkraste att göra så länge som möjligt.. men tycker det börjar bli trångt.. både för henne (även om hon inte klagar så mkt) och för en själv när man ska försöka få in henne och få på bälte... "ryggknäckare"!
joel80 skrev:
grillchips skrev: På måndag blir det att röja ur bilen, vända på grabbens bilstol så han får sitta framåt nu när han blivit för stor för bakåtvänd och förmodligen passa på att riva upp inredningen så jag kan få fatt i 12V-uttaget för skuffen...
Hur gammal är grabben? Jag funderar på att vända dottern efter semestern... Då är hon 4 år och typ 3-4 månader.
Sambon tycker vi ska försöka ha henne bakåtvänd lite till.. jag inser att det är det säkraste att göra så länge som möjligt.. men tycker det börjar bli trångt.. både för henne (även om hon inte klagar så mkt) och för en själv när man ska försöka få in henne och få på bälte... "ryggknäckare"!
Enligt NTF så bör stolen vara bakåtvänd tills barnet är i 5 års åldern.

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... ecID=22262

Vi vände våra barn något tidigare.
För att dom inte fick plats med benen mellan barnstolen och ryggstödet i baksätet.
Då min 740 GL gått över 58000 mil varav en del hårda mil (bl a 6 st övningskörskor :D) köpte jag idag en ersättare till den.
Blev en V70 2.4 170 Business 2004. Så nu har jag en V70 2004 och en 2014 med liknande utrustningar, lika interiörfärg och lika exteriörfärg :D
Nu får GLen troligen ställa sig och vila bredvid Turbo Intercoolern.

För 2014s-bilen får man ca 12 st 2004or eller 80 st 1988or, helt sanslöst!

740 Gl:en har i min ägo körts i 17000 mil. Har bytt kopplingen, en packbox framtill och olja och filter EN (1) gång. Helt makalöst vilken kvalitetsvagn! Tror inte V70Nen klarar det tyvärr, ska noga byta olja var 3000e eller nåt i den.
Varför bara ett oljebyte på 17000 mil?
Användarvisningsbild
av joel80
-5,5 i Gävle igår kväll när jag la mig.. och fortfarande isigt på backen i skuggan när jag åt frukost vid 9-tiden..
Så jag får vänta några veckor.

De flesta orterna runt Stockholm har också haft minusgrader under nätterna/morgontimmarna senaste 4 dygnen, så skulle nog vänta med däcken om jag bodde där också om jag behövde använda bilen på morgonen:
http://www.temperatur.nu/sollentuna-1vecka.html
  • 1
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 318
  • 1912
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08